ProVeg roept horeca op te helpen met daling vleesconsumptie


Vegatarische merken groeien hard met hun plantaardige aanbod / Foto bij: Vivera

Horeca – De vleesconsumptie in Nederland was altijd stijgend, ondanks alle vleesalternatieven, maar in 2020 liet de vleesconsumptie een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Voor ProVeg reden de horeca op te roepen klanten vaker voor plantaardig te laten kiezen.

Volgens Pablo Moleman, manager food industry & foodservice bij ProVeg Nederland tonen de cijfers aan wat veel deskundigen al verwachtten: “De verkoop van vlees in de supermarkten was in vorige jaren al flink gedaald. Toch bleef de totale vleesconsumptie gelijk doordat er meer vlees in de horeca werd gegeten. Ook het toegenomen toerisme speelde daarin mogelijk een rol. Maar nu de horeca noodgedwongen werd gesloten, zien we de duurzamere keuzes die in de supermarkt worden gemaakt voor het eerst terug in de landelijke cijfers.”

Belangrijke rol horeca

De ontwikkeling laat zien dat de horeca een belangrijke schakel is in het consumptiepatroon van de Nederlanders De horeca speelt in de ogen van ProVeg een belangrijke rol in het helpen groeien van nieuwe trends en het bieden van culinaire inspiratie. Moleman: “We zien ook dat steeds meer restaurants en horecaformules inzetten op plantaardig. Tegelijk kunnen we niet om de cijfers heen: in de supermarkten lukt het duidelijk beter om vlees te minderen dan in de horeca.”

Eén van de redenen is volgens Moleman het beperktere aanbod. “In de supermarkt heb je een veel ruimere keuze aan plantaardige opties. In de horeca is daar nog ruimte voor verbetering. Maar ook als je maar plek hebt voor een paar plantaardige opties op je kaart, dan kan het helpen om die bij klanten beter onder de aandacht te brengen.”

Kleinere porties

De snelste weg naar minder vleesconsumptie is het aanbieden van kleinere porties vlees. Volgens Moleman zijn die vaak groter dan nodig. “Het is niet ongebruikelijk dat je na één keer uit eten al de helft binnen hebt van de 300 gram rood vlees die het Voedingscentrum als maximum aanbeveelt per week. Soms krijgen klanten het niet eens op en wordt het in de keuken weggegooid. Kleinere porties worden door klanten prima gewaardeerd en kunnen zorgen voor aanzienlijke besparingen. Zo kan de horeca ook helpen de lijn die nu is ingezet voort te zetten.”

Kippenvlees

De totale besparing aan vlees bedraagt ruim 30.000 ton, zo heeft Wageningen Economic Research berekend. Kippenvlees werd het meest verminderd (0,8 kilo per persoon), gevolgd door varkensvlees (0,5) en rundvlees (0,4).

Bron: ProVeg/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



ING gematigd positief over horeca in 2025

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 3%, gematigd positief. Dankzij een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen geeft de consument dit jaar volgens de bank weer meer uit in de horeca dan in 2024.

Lees bericht

Innergy brengt gezondere pomodorosaus voor schoolkantines

Catering – Cateraar Innergy in Zevenbergen is sinds begin deze maand de nieuwe naam van Catermaat De Reus. De naam staat voor de innerlijke energie die het cateringbedrijf drijft én voor de innerlijke kracht waar het eten en drinken voor zorgt. Na eerdere succesvolle introducties van Sweet Mustard Culidressing en Sweet Chilisauce, lanceert de schoolcateraar nu de Pomodoro & Peperone Culisauce.

Lees bericht



Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X

Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.

Lees bericht

Horecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers

Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid