Qalkoen-initiatief om zieke kinderen te steunen en de horeca


de chef-koks Peter Lute (l) en Herman den Blijker ondersteunen het Qalkoen-initiatief

Kerstinitiatief – Vleeschmeester en verschillende lokale horecazaken hebben de handen in een geslagen en zijn een nieuw kerstinitiatief gestart om de ziekenkinderen in vier kinderziekenhuizen te steunen. Voor iedere verkochte kwaliteitskalkoen - ‘de Qalkoen’ - wordt namelijk €10,- gedoneerd aan de stichtingen van deze kinderziekenhuizen.

De initiatiefnemers willen duidelijk maken dat het vieren van kerst niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Zeker niet voor de zieke kinderen in het Emma Kinderziekenhuis, Prinses Máxima Centrum, Sophia Kinderziekenhuis en Wilhelmina Kinderziekenhuis. “Met de aankoop van het kwaliteitsproduct steun je dus zowel de horeca als de kinderziekenhuizen”, aldus de initiatiefnemers en horecaondernemers Ernst Hoogenboom en Dennis Rens. “Zo creëer je niet alleen een kerstgevoel voor jezelf, maar ook voor een familie die het kan gebruiken.” Het doel is om ten minste 10.000 Qalkoenen te verkopen.

Alle scharrelkalkoenen die Vleeschmeester selecteert zijn afkomstig uit Frankrijk. Er zijn vier pakketten. De Qalkoenen zijn gevuld met een farce van kalfsgehakt, pruimen, abrikoos, cranberries, walnootjes, pistachenootjes en een kruidenmix van de Vleeschmeester. Daanaast worden de pakketten feestelijk verpakt, bezorgd tot aan de voordeur en voorzien van duidelijke bereidingsinstructies van topchef Peter Lute. Ook topchef Herman den Blijker heeft zich aan het initiatief verbonden.

Zeker in coronatijd kunnen de zieke kinderen in de ziekenhuizen nauwelijks bezoek ontvangen. Omdat ieder kind een zo feestelijke mogelijke kerst verdient – en dus ook de zieke kinderen in het ziekenhuis - is Qalkoen in het leven geroepen (waarin de Q staat voor quarantaine).

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Shell werkt opnieuw samen met Herman den Blijker

Tankstation –  Shell gaat in het kader van de ‘Proef de wereldkeuken campagne’ opnieuw de samenwerking aan met Herman den Blijker. Shell introduceert op haar stations, samen met partner Bakerstreet van de Vital Food Group, drie maal per jaar producten die geïnspireerd zijn door wereldse smaken.

Lees bericht


Kookmarathon levert bijna twee ton op voor kinderoncologie

Actie - Zondag 26 mei ging om 12 uur ’s middags de vijfde editie van 24H Chefs van start op Kasteel Kerckebosch in Zeist. 24 van Nederlands allerbeste chefs waaronder Nelson Tanate van De Librije, Leon Mazairac van Karel V en Joris Bijdendijk van Rijks, gaven 24 uur lang in de keuken het stokje aan elkaar door, om geld in te zamelen voor het...

Lees bericht

Proef de Wereldkeuken van Shell nu met topchef Margo Reuten

Samenwerking - Shell lanceert drie keer per jaar de ‘Proef de wereldkeuken campagne’ op haar stations, geïnspireerd door wereldse smaken. Ditmaal ligt de focus op de mediterrane keuken en gaat Shell de samenwerking aan met Margo Reuten, de enige vrouwelijke SVH Meesterkok in Nederland met een Michelinster en chef-kok van restaurant Da Vinci in Maasbracht.

Lees bericht

Chef Dick Middelweerd zet Aziatische keuken centraal bij Shell

Tankstation - Het thema ‘Proef de wereldkeuken’ is weer terug bij Shell Café. Eerder dit jaar waren er succesvolle samenwerkingen tussen Shell en twee-sterren chef Soenil Bahadoer en Herman den Blijker. Vanaf deze week gaat Shell met drie Aziatische gerechten de samenwerking aan met twee-sterren chef Dick Middelweerd van restaurant De Treeswijkhoeve.

Lees bericht



Prinses Máxima Centrum verlengt samenwerking met Hutten

Catering - Het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie en Hutten hebben hun samenwerking verlengd. De komende jaren blijft Hutten de cateringactiviteiten verzorgen binnen dit speciale centrum. “Onze missie blijft om met voeding toegevoegde waarde te bieden aan het herstel van kinderen met kanker én om bij te dragen aan een zo prettig mogelijk verblijf,” aldus Jan Loeff, directeur Care &...

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid