Rabobank organiseert Food Waste Challenge voor horeca
Voedselverspilling - Rabobank wil werk maken van de voedselverspilling in de horeca en schrijft daarvoor een Food Waste Challenge uit. Doelstelling is dat 300 horecabedrijven binnen hun eigen bedrijf of organisatie voedselverspilling tegen gaan en meetbare resultaten laten zien.
Momenteel verdwijnt in de horeca jaarlijks gemiddeld ruim 51 miljoen kilo aan voedsel in de afvalbak. Dat is 14% van de totale Nederlandse voedselverspilling. De Rabobank wil samen de stichting Samen tegen Voedselverspilling kijken hoe de horecabedrijven door efficiënter om te gaan met hun inkoop, met ook met de opslag en bereiding van voedsel het onnodig verspillen van voedsel tegen kunnen gaan. De Food Waste Challenge, die hiervoor is opgezet, duurt zes weken. Bedrijven of ketens die mee willen doen kunnen zich inschrijven tot 27 september.
Estée Strooker, Nederlandse chef-kok en partner van de Rabobank, is met haar restaurant ’t Amusement in Arnhem de eerste deelnemer van de Food Waste Challenge. Zij geeft vrijdag tijdens het evenement Lekker Uden het startschot voor de uitdaging. Naast Strooker hebben Doloris’ rooftop restaurant, Bilderberg Hotels, Brasserie de Conversatie Uden, Holiday Inn Amsterdam, Crowne Plaza Amsterdam Schiphol en Mercure Hotels in Amsterdam West, Zwolle en Nijmegen hun deelname bevestigd.
Begeleiding
Tijdens de Food Waste Challenge krijgen horecaondernemers begeleiding van experts van Wastewatchers en Hotelschool The Hague. Door efficiënter om te gaan met inkoop, opslag en bereiding van voedsel kunnen zij kilo’s afval voorkomen en daarmee zowel de uitstoot van CO2 reduceren als geld besparen. Een horecaondernemer die 300 kg voedsel per jaar bespaart, kan rekenen op ruim 2300 euro minder kosten en 600 kg minder CO2-uitstoot, zo laat de Rabobank weten.
De advalbesparingen van alle deelnemende horecabedrijven worden bijgehouden. De resultaten daarvan worden tijdens de Horecava begin volgend jaar bekendgemaakt.
Bron: @FoodClicks
Voedselverspilling - Rabobank wil werk maken van de voedselverspilling in de horeca en schrijft daarvoor een Food Waste Challenge uit. Doelstelling is dat 300 horecabedrijven binnen hun eigen bedrijf of organisatie voedselverspilling tegen gaan en meetbare resultaten laten zien.
Momenteel verdwijnt in de horeca jaarlijks gemiddeld ruim 51 miljoen kilo aan voedsel in de afvalbak. Dat is 14% van de totale Nederlandse voedselverspilling. De Rabobank wil samen de stichting Samen tegen Voedselverspilling kijken hoe de horecabedrijven door efficiënter om te gaan met hun inkoop, met ook met de opslag en bereiding van voedsel het onnodig verspillen van voedsel tegen kunnen gaan. De Food Waste Challenge, die hiervoor is opgezet, duurt zes weken. Bedrijven of ketens die mee willen doen kunnen zich inschrijven tot 27 september.
Estée Strooker, Nederlandse chef-kok en partner van de Rabobank, is met haar restaurant ’t Amusement in Arnhem de eerste deelnemer van de Food Waste Challenge. Zij geeft vrijdag tijdens het evenement Lekker Uden het startschot voor de uitdaging. Naast Strooker hebben Doloris’ rooftop restaurant, Bilderberg Hotels, Brasserie de Conversatie Uden, Holiday Inn Amsterdam, Crowne Plaza Amsterdam Schiphol en Mercure Hotels in Amsterdam West, Zwolle en Nijmegen hun deelname bevestigd.
Begeleiding
Tijdens de Food Waste Challenge krijgen horecaondernemers begeleiding van experts van Wastewatchers en Hotelschool The Hague. Door efficiënter om te gaan met inkoop, opslag en bereiding van voedsel kunnen zij kilo’s afval voorkomen en daarmee zowel de uitstoot van CO2 reduceren als geld besparen. Een horecaondernemer die 300 kg voedsel per jaar bespaart, kan rekenen op ruim 2300 euro minder kosten en 600 kg minder CO2-uitstoot, zo laat de Rabobank weten.
De advalbesparingen van alle deelnemende horecabedrijven worden bijgehouden. De resultaten daarvan worden tijdens de Horecava begin volgend jaar bekendgemaakt.
Bron: @FoodClicks
Hogeschool – De Hotelschool The Hague (locatie Amsterdam)heeft onlangs vijf nieuwe Healzzy2go vendingmachines geplaatst gevuld met gezonde producten. Studenten van de opleiding kunnen op die manier gezonder snacken.
Benoeming - Jos Vranken is benoemd als de nieuwe voorzitter van het College van Bestuur van Hotelschool The Hague. Hij start in zijn nieuwe rol op 1 april 2025 en volgt daarmee Regine von Stieglitz op.
Voedselverspilling – De helft van de producten die mensen aantreffen in hun kerstpakket worden weggegooid of belanden voor eeuwig in de voorraadkasten. Dat blijkt uit een consumentenpeiling van onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK). %). Naar schatting van YouGov gaat het om honderdduizenden producten per jaar. Online supermarkt Crisp vindt dat zonde en gaat de producten verzamelen.
Supermarkt - Vanaf donderdag gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen. Albert Heijn eigenmerk magere en volle yoghurt en karnemelk zijn de eerste producten met dit nieuwe logo.
Catering – De bedrijfsrestaurants van Sodexo Nederland zijn tegenwoordig voorzien van de single slice bananenbrood en donuts Lemon Poppyseed en Caramel Pecan van SUNT. Volgens de cateraar zijn de producten populair onder de gasten door de smaak. Dat deze producten ook nog de enorme verspilling van bananen tegengaan is extra winst.
Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.