Recordaantal deelnemers aan 20e Landelijke Opschoondag


Aan de afgelopen zaterdag gehouden 20e editie van de Landelijke Opschoondag hebben niet alleen een recordaantal consumenten en bedrijven deelgenomen, ook werd een recordhoeveelheid zwerfafval verzameld.

Ruim 47000 vrijwilligers ruimden zwerfafval op en dat is een record. Ook het bedrijfsleven deed massaal mee met 1167 acties en 7754 deelnemers en ook dit is een recordaantal ten opzichte van voorgaande jaren. Daarnaast organiseerden buurtbewoners, scholen, sportclubs, verenigingen en gemeenten uit het hele land bij elkaar zo’n 3445 acties die zijn aangemaakt via de site van initiatiefnemer Nederland Schoon. Nederland Schoon, die zich inzet om te zorgen dat nieuw zwerfafval wordt voorkomen en bestaand zwerfafval wordt opgeruimd, roept op om niet alleen tijdens de Landelijke Opschoondag, maar het gehele jaar door op te schonen.

Enthousiasme
“Ik blik terug op een succesvolle jubileumeditie en ik vind het geweldig dat zoveel deelnemers tijdens de Landelijke Opschoondag zich in hebben gezet voor een zwerfafvalvrij Nederland”, aldus Vincent Breedveld, woordvoerder van Nederland Schoon. “Ik heb afgelopen zaterdag verschillende acties van zowel consumenten als bedrijven bezocht waar ik werd verrast door het enthousiasme van de deelnemers en de opvallende samenwerkingen die er zijn ontstaan. Een dag als de Landelijke Opschoondag is niet alleen bedoeld om zwerfafval op te ruimen, maar het heeft tevens een groot sociaal aspect. Daarnaast hoop ik dat er bewustwording is gecreëerd met het thema ‘Elke verpakking telt’ en deelnemers hebben ingezien dat verpakkingen erg waardevol zijn als ze op de juiste manier worden weggegooid. Als het in de afvalbak wordt gegooid ligt er enerzijds minder zwerfafval op straat en anderzijds kan het grootste deel van de verpakkingen gerecycled worden. Een win-winsituatie wat mij betreft.”

30 jaar
Nederland Schoon werkt al 30 jaar intensief samen met bedrijven, burgers, maatschappelijke instanties en overheid om zwerfafval aan te pakken en ervoor te zorgen dat een schone omgeving de norm wordt en blijft. Door middel van onderzoeken, samenwerkingen, het delen van kennis en het geven van advies, wordt niet alleen meer bewustwording, maar ook gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel gecreëerd. Een voorbeeld van deze aanpak is Supporter van Schoon, een landelijk initiatief dat mensen verenigt en activeert om zo een grotere vuist tegen zwerfafval te maken. De Landelijke Opschoondag werd dit jaar voor de 20e keer georganiseerd.

Auteur: paulpeterblonk@gmail.com

Tags: zwerfafval

Gerelateerd nieuws

FEBO maakt werk van Landelijke Opschoondag

Actie – Snackbarformule FEBO maakt werk van de Landelijke Opschoondag op 19 maart. Onder het motto ‘Door samen te werken bereik je meer’ roepen ze klanten en andere geïnteresseerden op een stukje van de straat of wijk op te ruimen.

Lees bericht


McDonald’s komt met vervolg op eerdere zwerfafvalcampagne

Formulenieuws  –McDonald’s gaat het goede gedrag van gasten die zorgvuldig omgaan met afval opnieuw belonen. De hamburgerketen komt met een opvolging van de eerste You Bin It, You Win It editie vorig jaar. Tijdens die campagneperiode zag McDonald’s een toename van vier procent in de hoeveelheid afval dat correct werd weggegooid in de afvalbak.

Lees bericht

Statiegeld op kleine plastic flessen vanaf 1 juli

Statiegeld – Vanaf 1 juli zit er €0,15 statiegeld op kleine plastic flesjes frisdrank en water. In de aanloop naar die datum komen er al flesjes in omloop waarop statiegeld zit. Deze flesjes zijn te herkennen aan het nieuwe statiegeldlogo. Het kan dus zomaar zijn dat deze statiegeldflesjes al worden aangeboden.

Lees bericht

Raymond Gianotten aangesteld als directeur Statiegeld Nederland

Benoeming – Raymond Gianotten (48) is per 1 april jl. benoemd tot directeur van Statiegeld Nederland. Statiegeld Nederland is de uitvoeringsorganisatie voor het nieuwe statiegeldsysteem dat ingaat per 1 juli 2021. Vanaf die datum zit er €0,15 statiegeld op kleine plastic flessen van frisdranken en water.

Lees bericht


Trash Dance campagne McDonald’s moet Nederland motiveren afval weg te gooien

Zwerfafval – McDonald’s lanceert vandaag een nieuwe landelijke campagne: Trash Dance. In d campagne worden mensen opgeroepen op swingende wijze hun afval weg te gooien. Door de meest originele inzendingen te belonen met prijzen, moedigt de restaurantketen haar gasten aan om een bijdrage te leveren aan de strijd tegen zwerfafval. Daarnaast wil de restaurantketen laten zien dat afval weggooien ook...

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid