Redefine Meat verrast bezoekers Sial met spectaculaire show
_1024_768_90.jpg)
Vakbeurzen - Een spectaculaire show van het Israëlische bedrijf Redefine Meat, de leverancier van de plantaardige biefstuk van Loetje, samen met honderden andere aanbieders die niet direct met innovaties zijn gekomen, maar wel hun bestaande producten hebben verbeterd. De jaarlijkse Sial in Parijs, de grootste levensmiddelenbeurs ter wereld, pakte ook deze editie weer uit.
‘Twee dagen warm lopen, twee dagen knallen en dan op de laatste dag de voetjes op tafel’, zo omschreef een Nederlandse beursdeelnemer zijn verwachting aan de internationale levensmiddelenbeurs Sial in Parijs. Op basis van de eerste twee dagen lijkt die verwachting uit te komen. Het was voor het eerst dat de Sial op zaterdag begon en niet op zondag, maar op beide dagen was de beursvloer ‘aangenaam vol’ met vakbezoekers. Opvallend groot was het aantal Nederlandse en Aziatische bezoekers, met name uit Zuid-Korea. Het Nederlandse aandeel beursdeelnemers en bezoekers is traditioneel altijd groot op de beurs in Parijs. Redefine Meat wist met een spectaculaire show de bezoeker te imponeren. De videoshow die enkele malen per dag werd gegeven, en ook wat kritiek in de omgeving oogstte door het geluid, trok elke keer grote groepen mensen. In de videoboodschap werd duidelijk gemaakt dat met de komst van Redefine Meat de wereld van vlees eten nooit meer hetzelfde zal zijn. Het bedrijf dat in december een productiebedrijf opent in Nederland wil met het geprinte vlees chefkoks overtuigen dat er met plantaardig wel degelijk op hoog niveau gekookt en gewerkt kan worden. Het bedrijf heeft de legendarische Britse chef Marco Pierre White aangetrokken om chefkoks te laten zien dat het Redefine Meat serieus is. Goed gevonden was niet alleen dat iedereen de producten bij de chefkoks kon proeven, maar dat de gebruikte ingrediënten voor het plantaardige product ook in een zintuigelijke presentatie waren te ruiken, te voelen en het bakken zelfs te horen.
Nieuw
De Sial kenmerkt zich als vakbeurs door een groot aantal Franse aanbieders die zich als regio’s presenteren, maar ook door veel landenpresentaties. Ook sommige Nederlandse bedrijven presenteren zich als Holland paviljoen, hoewel er ook veel voor een eigen presentatie kiezen. Zo presenteerde Riedel zich met een nieuwe drinkverpakking, legde Remia nadruk op het inmiddels bijzonder uitgebreide plantaardige assortiment mayo’s en toppings en wisten verschillende vleesleveranciers te imponeren met uiteenlopende nieuwe concepten. Zo presenteerde Jan Zandbergen in de stand overzichtelijk alle concepten voor de retail en foodservicemarkt. PLNT, dat in de nieuwe uitstraling voor het eerst te zien was op Gastvrij Rotterdam, was blikvanger vooral omdat de ‘plantaardige zalm’ daar werd gepresenteerd. Het door Jos Havekotte en z’n team ontwikkelde plant-based visproduct oogstte veel lof qua smaak en textuur. Maar Jan Zandbergen toonde in de stand ook het nog bij veel foodservicebedrijven onbekende concept Chevide. Voorgegaarde vleesproducten die bij het verwarmen slechts een beetje water als toevoeging nodig hebben en die zo op een restauranttafel geserveerd kunnen worden. Een uitkomst voor horecabedrijven die kwaliteit willen bieden, maar gebrek hebben aan mensen in de keuken.
Nutriscore A
Terecht bekroond met een Innovatie Award van de Sial was de moelleux van het Belgische Beldessert. Deze chocolade dessertcake met Nutriscore A was eerder gepresenteerd op de BBB-dagen in Maastricht maar oogstte als innovatief product veel waardering. Met 35% minder vet en 96% minder suiker heeft dit familiebedrijf een smaakvol product ontwikkeld met 30% minder calorieën. Het verwenproduct maakt het mogelijk te genieten van een dessert, zonder na afloop een schuldgevoel te hebben.
Plantaardig
Opvallend genoeg was de calorische waarde van producten niet een hoofdthema op de Sial. In vrijwel geen enkele stand kwam dit thema naar voren. Plantaardig, vegan en extra proteïne daarentegen wel. Wie het aantal aanbieders in vegan ziet, moet haast wel veronderstellen dat de markt gigantisch is, maar in veel gevallen gaat het toch om te laten zien dat het bedrijf in staat is een plantaardig alternatief aan te bieden. Zo werkt Zandbergen World’s Finest Meat bijvoorbeeld samen met Beyond Meat en GoodCatch voor een assortiment plantaardige visvervangers. Voor Beyond Meat dat de McPlant-burgers levert aan McDonald’s heeft het bedrijf zelfs een hele nieuwe fabriek gebouwd. Bij Zandbergen World’s Finest Meat leeft ook de overtuiging dat er een andere balans komt in de consumptie van plantaardige en dierlijke eiwitten.
Goedegebuur
Wie ook veel nadenkt over de toekomstige consumptie bij mensen, maar zich richt op de vleesconsumptie is familiebedrijf Goedegebuur uit Rotterdam. Het bedrijf maakt gebruik van zogenaamde dubbeldoelkoeien, koeien die eerst melk geven en daarna kunnen aansterken als vleesrund. Het bedrijf dat dit jaar honderd jaar bestaat, heeft een internationaal netwerk waarin elk onderdeel van het rund maximaal wordt verwaard. Op deze manier gaat er niets van het dier verloren. Jubileum en discussie over vleesconsumptie in het algemeen vormde voor het bedrijf een goede aanleiding op de website uitleg te geven wat er nu feitelijk allemaal gebeurt binnen een vleesbedrijf. Op de Sial beleefden de website en nieuwe huisstijl hun première.
Innovaties
En dan waren er op de Sial nog tal van grote en kleine innovaties te zien. Zo bracht het bedrijf Olijck Foods uit Halfweg smaakvolle ‘Ikea’- vleesballetje van zeewier. Smaak is een belangrijke voorwaarde voor het bedrijf om met een introductie te komen, zeggen zij zelf, en in het geval van de balletjes klopt dat. 24Ice, een bedrijf dat cocktails verkoopt als icesticks en in 2016 de Sial Innovatie Award ontving, heeft nu naast 0.0% varianten, ook een koosjere serie. Dat lijkt eenvoudig, maar vraagt een hele procedure van goedkeuringen en beoordelingen. Daarmee kan het bedrijf ook de Israëlische markt bedienen. Het bedrijf heeft inmiddels een goede naam opgebouwd waardoor de ijssticks ook de merknamen dragen van Malibu en Flügel.
De Sial, die in Parc des Expositions in Villepinte bij Parijs wordt gehouden, duurt nog tot woensdag 1 oktober.
Bron: @FoodClicks
_480_320_90_s_c1.jpg)
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
PLNT introduceert Crab Cake voor foodservicemarkt
Introductie - PLNT, een merk van Future Food Group, producent van plantaardige vlees- en visopvolgers, lanceert een 100% plantaardige Crab Cake voor de foodservice. Het product is gekruid zoals de traditionele Crab Cake en krijgt zijn visachtige smaak van zeewier.
Lees berichtBij SUGO Pizza wordt plantaardig de nieuwe standaard
Formulenieuws - SUGO Pizza, bekend vanwege de vierkante pizza al taglio, zet deze maand een nieuwe koers uit. Waar voorheen de vegan gerechten werden aangegeven op de kaart, wordt voortaan achter gerechten met dierlijke producten een markering geplaatst.
Lees berichtVierde Frietboutique met IJsboutique opent in Rotterdam
Patatzaak – Frietboutique opent in de Rotterdamse wijk Kralingen een vierde locatie. Vanaf vrijdag 7 april kunnen friet en ijsliefhebbers bij de nieuwe locatie in de Lusthofstraat terecht. De nieuwe locatie heeft ook een IJsboutique met schepijs.
Lees berichtMoments & More aan de slag met ‘het nieuwe vlees’ van Redefine Meat
Actie -Tussen het culinaire geweld van de tophorecazaken die een actie houden met het plantaardige nieuwe vlees van Redefine Meat staan ook de 15 Moments & More-tankstationlocaties van Vissers Energy Group. De tankstationgroep vernieuwt en verduurzaamt continu en een plantaardig aanbod tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel past daar bij.
Lees berichtRedefine Meat volop zichtbaar in de horeca tijdens Week zonder Vlees
Actie - Meer dan 50 restaurants in Nederland doen mee aan de campagne van Redefine Meat tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, die maandag 6 maart begint. De hele week kunnen gasten op deze locaties kennismaken met het geprinte ‘vleesproduct’. Redefine Meat is alleen verkrijgbaar in foodservice.
Lees berichtBeyond Meat introduceert drie Chicken-style producten
Introductie - Na de introductie van rundvlees- en varkensachtige producten, breidt Beyond Meat nu het portfolio uit met de nieuwe Beyond Burger Chicken-Style, Beyond Schnitzel en Beyond Tenders.
Lees bericht