‘Redefining the Rules’ bij Trema Foodnetwerk
Bijeenkomst – Vorige week donderdag organiseerde Trema Foodnetwerk, een kennisnetwerk van marketeers in foodservice een bijeenkomst met als thema ‘Redefining the Rules’. Marketeers van leveranciers, grossiers en formules werden tijdens de middag in het Wagenhuis in Breukelen uitgedaagd om creatief om te gaan met de kaders van wet- en regelgeving. Want ondanks dat je als bedrijf geen invloed kunt uitoefenen op wet- en regelgeving, krijg je er als organisatie wel mee te maken. Een onderwerp dat daarom uitdaagt om te denken in oplossingen en kansen.
De bijeenkomst werd afgetrapt door Ariane van Mancius, oprichtster van het allround ontwerpbureau voor branding & packaging design Now New Next. Zij gaf aan dat van al ons afval 35% verpakkingsafval is. Ook binnen de out-of-homemarkt is sprake van veel afval. En met groei van dit kanaal zal de hoeveelheid verpakkingsafval alleen maar toenemen.
Nu zijn er maatregelen genomen die de hoeveelheid verpakkingen moeten tegengaan, maar die maatregelen zijn onvoldoende. Gebleken is dat de huidige EU-verpakkingsrichtlijn onvoldoende impact heeft. Verpakkingen zijn momenteel onvoldoende recyclebaar, worden te weinig hergebruikt en er wordt nog te weinig recyclaat (hergebruikt plastic) toegepast. De PPWR (Packaging & Packaging Waste Regulation) die recent is aangenomen, moet de impact van verpakkingsafval op het milieu verder verlagen. Onderdeel hiervan is onder andere het verbod op eenmalige verpakkingen zoals groepsverpakkingen, onbewerkt groente en fruit, hotelmini’s en sachets voor sauzen en smaakstoffen. Ook moeten bijvoorbeeld meer verpakkingen hergebruikt gaan worden. Een ander onderdeel is het aanbieden van een systeem waarin herbruikbare verpakkingen beschikbaar zijn. Midden 2026 worden de eerste maatregelen van kracht.
Groene merken
Aansluitend nam Arthur Herpel het woord. “Groene merken groot en grote merken groen maken”, is de ambitie waarmee Herpel zijn reclamebureau Heldergroen oprichtte. Hij belichte het onderwerp greenwashing, waar bedrijven de schijn wekken een bijdrage te leveren aan het milieu maar dat in werkelijkheid niet doen. Het gebruik van misleidende beelden en branding van bedrijven voor consumenten gaat in tegenwoordig vaker mis. Sinds vorig jaar is de Green Claims Directive goedgekeurd, waarmee organisaties worden verplicht om hun milieuclaims te onderbouwen en hierover duidelijk te communiceren. Om de juiste handvatten aan te reiken om met dit thema aan de slag te gaan, nam Herpel de aanwezigen mee in de 7 zonden van Greenwashing:
- Verborgen compromis: iets goeds doen, dat eigenlijk niet opweegt tegen het grote (veelal niet groene) geheel
- Geen bewijs: iets claimen zonder bewijs
- Vaagheid: vermijd het gebruik van absolute en algemene claims (zoals de term duurzaam of groen) De eisen voor de onderbouwing van deze claims zijn hoog en kunnen alleen in zeer uitzonderlijke gevallen worden gebruikt.
- Valse labels: niet-gecertificeerde logo’s; zelfbedachte logo’s
- Irrelevant: claims die er anno 2025 niet meer toe doen
- Vergelijken: pretenderen dat iets beter is, maar daarin geen eerlijke vergelijking maken
- Voorschot nemen: toekomstige ambities gebruiken om vandaag groener te lijken
Trema Foodnetwerk is onderdeel van Focusplaza.
Bron: Focusplaza/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Focusplaza start met SOL netwerk Young Professionals in food
Opleiding – De werkgelegenheid in de foodsector groeit, maar de aansluiting tussen opleiding en praktijk blijft een uitdaging, volgens Focusplaza en Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL). Daarom introduceren beide partijen een nieuw netwerk voor jonge foodprofessionals.
Lees bericht{if '1' == '1'}
Neuromarketing kan ondernemer en marketeer helpen
Bijeenkomst - Neuromarketing is het vakgebied waarbij inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Hiermee kan je gebruik maken van het onbewuste in het menselijk brein. Tijdens een onlangs gehouden bijeenkomst over (on)bewuste beïnvloeding van Trema Foodnetwerk leerden Tim Zuidgeest en Elles van der Vleuten de aanwezigen met welke handige toepassingen we, in ons...
Lees bericht{if '2' == '1'}
John Uffing hoofd winkelbedrijf Boon Food Group
Benoeming - John Uffing wordt per 11 maart verantwoordelijk voor het winkelbedrijf van Boon Food Group. Hij gaat leiding geven aan de acquisitie-, bouw- en vastgoedactiviteiten en zal de volledige winkeloperatie gaan aansturen. Uffing is op dit moment nog werkzaam als algemeen directeur bij Focusplaza. Â Daarvoor heeft hij 23 jaar bij Coop Supermarkten/Plus Retail gewerkt.
Lees bericht{if '3' == '1'}
Mirjam Karmiggelt (GS1) wil foodservicesector aan tafel hebben
Achtergrond - Twee op drie Nederlandse MKB-bedrijven zijn onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporteren over duurzaamheid, meldde ABNAMRO onlangs. Het gaat bij deze rapportage over de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die met ingang van 1 januari 2024 voor zowel grote als beursgenoteerde middelgrote bedrijven verplicht is. Ook voor foodservicebedrijven. De overheid wil met de rapportage het zogenaamde â€...
Lees bericht‘AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen’
Bijeenkomst – Donderdag vond de bijeenkomst ‘Phygital’ van Trema Foodnetwerk. Het thema behandelde de vraagstukken van de steeds verdere (noodzakelijke) integratie van digitalisering en robotisering in de foodservicebranche. Efficiency en gebrek aan personeel zijn belangrijk uitgangspunten bij de invulling. Conclusie van de dag: AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen, maar kunnen de menselijke waarde van gastvrijheid nooit vervangen.
Lees berichtOtto Uijttewaal neemt Focusplaza over
Overname - Focusplaza gaat door op de ingeslagen weg. Het bedrijf is per 15 augustus overgenomen door Otto Uijttewaal. Hiermee blijft het gedachtegoed van de onlangs overleden grondlegger Gerrit Grievink gewaarborgd. Eerder dit jaar nam Focusplaza de foodserviceactiviteiten van Marketing4Results over.
Lees bericht