Regionaal platform wil nu landelijk voedselverspilling tegengaan
Voedselverspilling – Het regionale platform Breda Maakt Mij Blij wil stappen zetten om landelijk verder te gaan als No Waste Army in strijd tegen voedselverspilling. Initiatiefnemer Thibaud van der Steen zoekt daarvoor minimaal 10.000 leden.
Ieder jaar verspillen we in Nederland zo’n 2 miljard kilo voedsel. Dat begint al bij de boer die zijn groenten en fruit niet kwijt kan aan de supermarkt. Met No Waste Army wil Van der Steen dat volume reduceren. Sinds de start van de coronacrisis is hij daar met zijn platform Breda Maakt Mij Blij al mee bezig. Van der Steen doet dat door via social media afzetmarkten te vinden voor de reststromen. Maar landelijk deed hij dat niet.
Het was Boerschappen ondernemer Stijn Markusse die vorig jaar bij hem aanklopte met het idee voor No Waste Army, alus Van der Steen, een leger dat strijdt tegen voedselverspilling. Van der Steen: “Wij horen steeds vaker dat kwalitatieve producten om belachelijke redenen worden afgekeurd of weggegooid. Pompoenen die nét niet het juiste formaat hebben voor de supermarkt, appels waar een putje in zit of kersen die beschadigd zijn door wateroverlast krijgen in Nederland al snel het label ongeschikt”.
Oplossing
No Waste Army moet een oplossing bieden voor boeren en telers die tegen de problemen aanlopen van afgekeurde producten. Wie lid is van de ‘army’ ontvangt ieder kwartaal een box met daarin producten gemaakt van reststromen. Van der Steen: “Hierbij moet je denken aan perensap van kromme peren en pastasaus gemaakt van paprika’s die net niet de juiste kleur hebben. Producten die misschien niet aan het ideale plaatje voldoen, maar wel heerlijk smaken.” Van der Steen wil in september de eerste boxen gaan versturen.
Bron: No Waste Army/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Food100 maakt zes Foodhelden van 2024 bekend
Verkiezing - Tijdens een bijeenkomst met de 100 meest impactvolle voedselveranderaars van Nederland maakte de Food100-vakjury de namen van zes innovators bekend die de titel Foodheld van het jaar mogen hebben. Deze voorlopers uit de Food100-lijst maakten dit jaar bijzonder veel indruk met hun werk om de Nederlandse voedselketen duurzamer, gezonder en socialer te maken.
Lees berichtPrijs maaltijdboxen gemiddeld 8,7% hoger dan in 2022
Analyse – Prijs van maaltijdboxen in 2024 gemiddeld 8,7% hoger dan in 2022. De gemiddelde prijs voor een maaltijdbox met 3 maaltijden voor 2 personen ligt nu op €48,41, wat neerkomt op €8,- per maaltijd, inclusief bezorging. Dat heeft Foodboxen.nl berekend.
Lees berichtGroei maaltijdboxbedrijf Boerschappen dit jaar 49%
Maaltijdenbox – Boerschappen is dit jaar met 49% gegroeid. Hiermee groeit de maaltijdbox-leverancier sneller dan de markt maaltijdboxen, die juist een dalende trend laat zien. In september leverde Boerschappen meer dan 300.000 duurzame maaltijden uit aan haar particuliere en zakelijke klanten door heel Nederland.
Lees berichtAlbert Heijn zet ‘kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen
Supermarkt - Vanaf donderdag gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen. Albert Heijn eigenmerk magere en volle yoghurt en karnemelk zijn de eerste producten met dit nieuwe logo.
Lees berichtSUNT bananenbrood en donuts populair bij Sodexo
Catering – De bedrijfsrestaurants van Sodexo Nederland zijn tegenwoordig voorzien van de single slice bananenbrood en donuts Lemon Poppyseed en Caramel Pecan van SUNT. Volgens de cateraar zijn de producten populair onder de gasten door de smaak. Dat deze producten ook nog de enorme verspilling van bananen tegengaan is extra winst.
Lees berichtRotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven
Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.
Lees bericht