Registratieplicht zorgt voor 15% minder horecabezoek


Onderzoek – Zo’n 15 procent van de Nederlanders zal bij heropening van de terrassen deze toch vermijden vanwege de contactformulieren. Ongewenst contact opnemen na het horecabezoek zou de belangrijkste reden zijn om de formulieren niet in te willen vullen. Dit blijkt uit een enquête van VPNGids.nl naar privacy bij contactformulieren.

Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9% van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten.

Foutief invullen

Als de formulieren worden ingevuld door horecabezoekers, gebeurt dat bij één op de tien (9%) ook nog eens niet correct. Van de groep bezoekers die de formulieren niet goed invult, laat een groot deel bewust foutieve gegevens achter (63%). Anderen weigeren überhaupt gegevens in te vullen. Vooral mannen tussen 40-49 jaar vullen regelmatig bewust het formulier niet of niet correct in, bijna 1 op de 6 (16,3%). Aldus de onderzoeksuitkomsten.

Ongewenst contact

Dat horecabezoekers de gegevens niet of incorrect achterlaten, heeft mogelijk te maken met privacyrisico’s. Bijna één op de twintig Nederlanders is na een bezoek aan de horeca een keer ongewenst gecontacteerd, bijvoorbeeld via een Whatsapp-berichtje met romantische intenties, zo meldt VPNGids.nl.  David Janssen, cybersecurity-analist bij VPNGids.nl, ziet dat de contactformulieren veelal niet wenselijk zijn vanuit privacy-oogpunt: “Net als veel Nederlanders kijk ik ontzettend uit naar de heropening van de terrassen. Maar de terugkeer van contactformulieren zorgt ervoor dat Nederlanders terughoudend zijn wat betreft een horecabezoek. En terecht, want mensen worden dus daadwerkelijk lastiggevallen na het achterlaten van hun gegevens.”

Maar Jansen trekt nog een conclusie: “Aangezien veel lijsten ook nog eens niet correct worden ingevuld, trek ik de effectiviteit van registratieformulieren in twijfel en denk ik dat een registratieplicht weinig bijdraagt aan het vaststellen van besmettingen. Het lijkt me vooral extra administratieve ballast voor ondernemers en je zadelt de horeca op met de verwerking en bescherming van gevoelige persoonsgegevens. Een onwenselijke situatie.”

Bron: VPNGids.nl/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

FSIN verwacht herstel horeca mits economische crisis uitblijft

Analyse  – Eten en drinken buiten de deur gaat na de coronacrisis in Nederland voor een groot deel van de horeca een inhaalslag maken, tenzij  zich een economische crisis zich aandient. Het gebrek aan uitjes van de afgelopen tijd zorgt er voor dat consumenten meer gaan uitgeven aan eten en drinken buiten de deur.

Lees bericht


Sneltest voor uit eten is onbespreekbaar voor KHN

Horeca – Dat de mogelijke versoepelingen bij de horeca alleen mogelijk zijn als uit eten gaan voorafgegaan wordt met een sneltest, kan rekenen op forse kritiek vanuit de horecaondernemers. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vinden horecaondernemers deze extra barrière onbespreekbaar.

Lees bericht

Salomon Foodworld wil bijdrage leveren aan succesvolle heropening

Heropening - Salomon Foodworld wil horecaondernemers helpen met een goede opstart van de horeca-activiteiten en komt met tips, checklists, feiten en inspiratievolle ideeën die gratis te downloaden zijn.  Met de hartenkreet ‘Eindelijk weer gastheer’ wil het bedrijf laten zien, ook aan de sectoren die nu nog gesloten zijn, zoals de hotels, hoe een vloeiende start onder de nieuwe voorwaarden...

Lees bericht

Horeca maakt zich op voor opening terrassen

Heropening – Overal in het land waren horecaondernemers afgelopen weekend bezig met het inrichten van de buitenterrassen. En net als bij de heropening vorig jaar hadden vrijwel alle gemeenten toegestaan dat er, in goed overleg, extra ruimte mocht worden ingezet.

Lees bericht


Sligro komt met herstartcampagne voor de horeca

Groothandel – Nu op 28 april de terrassen weer open mogen en er meer ruimte komt voor de horecabedrijven, komt groothandel Sligro met een herstartcampagne. De groothandel uit Veghel wil met de campagne ‘Voor elkaar, met elkaar’ op een hartverwarmende manier de Nederlandse horeca laten weten dat van de herstart er samen een groot succes van gaan maken.

Lees bericht

‘Ondanks slechte coronacijfers, toch versoepelingen’

Coronamaatregelen - Geen gok, maar wel een besluit met risico’s. Dat is de kern van de versoepelingen zoals die door het kabinet vanavond bekend zijn gemaakt. Want terwijl de coronacijfers vandaag niet gunstig zijn qua ziekenhuis- en ic-opnames, ziet het kabinet toch voldoende lichtpuntjes om enkele maatregelen te versoepelen.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid