Restaurant Eden serveert eigen bieren, frisdrank en ijs


Robin Groos (l) en Herman Cooijmans van Restaurant Eden in Valkenswaard

Horeca - De eigenaren van het door Michelin met een ster bekroonde restaurant Eden in Valkenswaard hechten veel waarde aan duurzaam ondernemen. Beter zelf maken dan van ver halen. Op de menukaart staan inmiddels bieren, een frisdrank en ijs uit eigen koker.

“We zijn gek op smaken die én nergens te koop zijn én passen binnen onze ambities als het aankomt op duurzaamheid”, vertelt Robin Groos, naast mede-eigenaar ook gastheer en sommelier. “Daarom maken we het graag zelf”.

Producten zelf maken, past bij de visie die de twee hebben met hun restaurant. Chef en mede-eigenaar Herman Cooijmans wil spannend en onvoorspelbaar koken, en dus zoekt hij voortdurend naar smaken en combinaties die nergens anders te vinden zijn. Volgens Michelin slaagt hij hier goed in, want restaurant Eden kreeg amper een jaar na de opening al een ster.

Shrub

Op de kaart ook een bierarrangement met een pilsener en speciaal bier naar eigen recept. Cooijmans daarover: ‘Afgelopen jaar zijn we ons gaan verdiepen in vergisting en brouwen, en hieruit zijn de eerste recepten ontstaan.’ Verder een eigen shrub. Dat is een drankje op basis van azijn, suiker, water en fruit dat ervoor zorgt dat alle smaken in je mond worden geneutraliseerd. Daarnaast heeft Cooijmans een tool ontwikkeld waarmee hij zelf ijs kan maken. Door op moleculair niveau eigenschappen te onderzoeken en er wiskundige formules op los te laten, heeft hij dat proces volledig kunnen automatiseren. En daardoor kan hij nu ijs maken van bijvoorbeeld koolraap en moerbei. Vegan en low carb zijn ook mogelijk.

Bron: Restaurant Eden/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Birra Moretti introduceert Sale di Mare

Introductie - Birra Moretti introduceert een nieuw biertje: Birra Moretti Sale di Mare. Het gaat om een ongefilterd en daardoor lichttroebel bier met 5,5% alcohol, verrijkt met extra hoparoma’s en een vleugje Italiaans zeezout.

Lees bericht

Biermarkt bijna terug op niveau voor de COVID

Analyse - De Nederlandse biermarkt is bijna terug op het niveau van voor de COVID-19-pandemie. De biermarkt is alleen wel veranderd. Zo is het aandeel alcoholvrij bier en speciaalbier de afgelopen jaren gegroeid en dat van pils iets gedaald.

Lees bericht



Biermarkt bereidt zich voor op statiegeldsysteem

Horeca – De biermarkt bereid zich voor op statiegeld op blikjes. Honderden miljoenen blikjes bier worden momenteel voorzien een speciaal logo met barcode. Een enorme operatie voor de bierbrouwers, die volgens de koepel Nederlandse Brouwers nog amper zijn hersteld van de coronacrisis.

Lees bericht

Frisdrankmerk Soof daagt frisdranksector uit

Campagne - Don’t drink Soof, if you love crap. Met die prikkelende slogan is frisdrankmerk Soof een campagne begonnen tegen de frisdranksector en daagt het bedrijven uit duidelijk te zijn over de ingrediënten van hun frisdranken. Volgens Soof bevat vrijwel het gehele frisdrankschap (98,5%) uit producten met onherkenbare en niet uit te spreken ingrediënten.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid