Restaurant Eden serveert eigen bieren, frisdrank en ijs


Robin Groos (l) en Herman Cooijmans van Restaurant Eden in Valkenswaard

Horeca - De eigenaren van het door Michelin met een ster bekroonde restaurant Eden in Valkenswaard hechten veel waarde aan duurzaam ondernemen. Beter zelf maken dan van ver halen. Op de menukaart staan inmiddels bieren, een frisdrank en ijs uit eigen koker.

“We zijn gek op smaken die én nergens te koop zijn én passen binnen onze ambities als het aankomt op duurzaamheid”, vertelt Robin Groos, naast mede-eigenaar ook gastheer en sommelier. “Daarom maken we het graag zelf”.

Producten zelf maken, past bij de visie die de twee hebben met hun restaurant. Chef en mede-eigenaar Herman Cooijmans wil spannend en onvoorspelbaar koken, en dus zoekt hij voortdurend naar smaken en combinaties die nergens anders te vinden zijn. Volgens Michelin slaagt hij hier goed in, want restaurant Eden kreeg amper een jaar na de opening al een ster.

Shrub

Op de kaart ook een bierarrangement met een pilsener en speciaal bier naar eigen recept. Cooijmans daarover: ‘Afgelopen jaar zijn we ons gaan verdiepen in vergisting en brouwen, en hieruit zijn de eerste recepten ontstaan.’ Verder een eigen shrub. Dat is een drankje op basis van azijn, suiker, water en fruit dat ervoor zorgt dat alle smaken in je mond worden geneutraliseerd. Daarnaast heeft Cooijmans een tool ontwikkeld waarmee hij zelf ijs kan maken. Door op moleculair niveau eigenschappen te onderzoeken en er wiskundige formules op los te laten, heeft hij dat proces volledig kunnen automatiseren. En daardoor kan hij nu ijs maken van bijvoorbeeld koolraap en moerbei. Vegan en low carb zijn ook mogelijk.

Bron: Restaurant Eden/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Lees bericht


Bakker Bart test ijsconcept met Heldro IJs

Formulenieuws - Bakker Bart start een pilot in samenwerking met Heldro IJs. De test vindt plaats op een viertal locaties, te weten Nijmegen (Broerstraat), Venlo (Lomstraat), Winschoten en Dordrecht, De franchisers in gaan de franchisenemers met vers Heldro IJs aan de slag. Gekozen is voor een landelijke spreiding, omdat Bakker Bart wil kijken of het ijs een kansrijke aanvulling is...

Lees bericht

Nieuwe campagne Rivella richt zich op standaardkeuze

Frisdrank - Rivella lanceert een nieuwe die ervoor moet zorgen dat mensen vaker naar het eigenzinnige frisdrankmerk grijpen, dan naar hun standaardkeuze. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel mensen Rivella kennen, maar er niet spontaan aan denken als ze een frisdrank kiezen.

Lees bericht

fritz-kola komt met nieuw design fles

Frisdranken - Het Duitse indie-kola merk fritz-kola introduceert een gemoderniseerd ontwerp voor de glazen flessen. Als onderdeel van het nieuwe ontwerp hebben merk illustrator Chris Mitchell en het Engelse ontwerpbureau Robot Food een vernieuwd fritz-kola merk logo ontworpen en een nieuw etiket met informatie over het bedrijf en de ingrediënten.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid