Restaurant LEFT geeft supermarktproducten tweede kans


Arjan Konincks in restaurant LEFT / Foto bij: Anne Harteman

Restaurant – Producten die niet meer kunnen worden verkocht in de supermarkt krijgen bij restaurant LEFT een tweede kans. LEFT in Utrecht wordt eerste restaurant dat boven de supermarkt onverkochte producten uit het supermarktschap verwerkt in salades, sandwiches en soepen.

Het tegengaan van verspilling is de drijfveer van de initiatiefnemers van LEFT. Nog steeds wordt er te veel eten verspild omdat de producten schoonheidsfoutjes hebben of dat producten te dicht op de houdbaarheidsdatum zitten. Vanaf vandaag  krijgen die producten een tweede kans in restaurant LEFT, gevestigd boven de Albert Heijn aan de Amsterdamsestraatweg 56 in Utrecht.

Eat right

Onverkochte producten uit het schap  worden omgetoverd tot voedzame soepen, salades, sappen en sandwiches. Het uiteindelijke doel van LEFT is om een rendabel en uitrolbaar concept te zijn voor andere franchise (supermarkt) ondernemers om op die manier zoveel mogelijk impact te maken. LEFT is een self service restaurant waarbij ‘eat right’ centraal staat. ‘Eat right’ door wekelijks  een gezonde variatie aan maaltijden aan te bieden, maar ook door het duurzame karakter van producten en inrichting. Daarnaast biedt LEFT haar gasten ook flexibele werk- en studeerplekken.

Om de hoek

LEFT is ontstaan uit de intrinsieke motivatie van Albert Heijn franchise ondernemers Arjan en Jolanda Konincks om de mens en de wereld een stukje beter te maken. Dit begint volgens hen bij jezelf en om de hoek. Daarom werken ze in hun nieuwe restaurant met onverkochte producten uit de winkel, maar ook van telers en producenten om de hoek die bijvoorbeeld met overtollige voorraad zitten.  Arjan Konincks, oprichter LEFT: “Gevoed door onze passie om verschil te kunnen maken, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe manier om verspilling tegen te gaan. Met LEFT willen wij onze gasten laten ervaren dat je met ‘eat right’ impact maakt op jezelf en op de wereld om de hoek. Daarbij willen we onze gasten bij LEFT graag laten proeven dat kwaliteit niet gekoppeld is aan perfectie.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Jubilerend Marketing4Results organiseerde zes impactvolle sessies

Jubileum – Marketing4Results bestaat vijftien jaar. Voor het marketingbureau voor foodservice reden iets waardevols te organiseren. Het werden zes sessies gewijd aan een betekenisvolle economie. Thema’s als plasticreductie, voedselverspilling, onderwijs en true pricing kwamen voorbij, met vooral schokkende cijfers. De foodsector staat voor uitdagingen en wel op korte termijn.

Lees bericht

Beyond Meatballs voortaan verkrijgbaar in Nederland

Introductie - De plantaardige gehaktballetjes van Beyond Meat zijn vanaf nu ook verkrijgbaar in Nederland. De plantaardige gehaktballetjes worden lokaal geproduceerd en liggen bij 450 Albert Heijn-winkels in de schappen en zij verkrijgbaar bij ah.nl en via online supermarkt Picnic.

Lees bericht



InstockMarket verdubbelt capaciteit na corona

Voedselverspilling – InstockMarket, een online horeca groothandel in geredde voedselproducten, heeft geïnvesteerd in technologie en vierkante meters waardoor een groter aantal boeren, telers en producenten met reststromen zich kan aansluiten. Door de uitbreiding kunnen 400 horecaklanten in heel Nederland nu duurzamer koken.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid