Restaurantketens trekken 7,3 miljoen bezoekers
Onderzoek - Nederlandse restaurantketens blijven een vaste waarde in het eetgedrag van consumenten. In totaal bezochten het afgelopen jaar 7,3 miljoen Nederlanders een restaurantketen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een onderzoek van Multiscope onder ruim 3.500 respondenten.
De helft van de volwassen Nederlanders (50%) at minstens één keer bij een ketenrestaurant. ’t Zusje (tegenwoordig Zusje, red.) blijkt de populairste formule met 13% van de bezoekers, gevolgd door Loetje en De Beren (beiden 11%). La Cubanita (10%) en Happy Italy (5%) sluiten de top vijf af.
Jongvolwassenen
Restaurantketens zijn vooral in trek bij jongvolwassenen: maar liefst 76% van de 18- tot en met 34-jarigen bezocht het afgelopen jaar een keten, tegenover 49% van de 35- tot en met 49-jarigen en 37% van de 50-plussers.
De voorkeur bij de doelgroepen verschilt per concept. The Seafood Bar en Bregje trekken vooral oudere gasten, terwijl ketens als La Cubanita, SHABU SHABU, SUMO, Gauchos en DADAWAN juist populair zijn onder jongere doelgroepen.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuw platform maakt voortgang eiwittransitie inzichtelijk
Platform - ProVeg Nederland lanceert het nieuwe platform Eiwitstand.nl, dat laat zien welke doelen Nederlandse organisaties hebben gesteld voor de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon en hoe ver zij daarin zijn. Het is voor het eerst dat de eiwittransitie zo uitgebreid en transparant in kaart is gebracht.
Lees berichtDe Beren Oosterhout is ‘Franchisenemer van het Jaar 2025’
Verkiezing - Tijdens De Nationale Franchise Beurs in Gorinchem zijn Fleur van den Nieuwenhuizen en Erik Oomes van De Beren Oosterhout gekozen tot Franchisenemer van het Jaar 2025.
Lees berichtVeel nieuws maar te weinig bezoek op franchisebeurs
Vakbeurzen – Vrijdag 3 en zaterdag 4 oktober werd in de Evenementenhal in Gorinchem de Nationale Franchise Beurs gehouden. Verschillende formules uit de food- en nonfoodsector presenteerden zich aan potentiële franchiseondernemers. Althans dat was de bedoeling, maar het bezoek aan de beurs viel tegen. Het feit dat er door een splitsing in de organisatie nu twee franchisebeurzen worden gehouden heeft aan de...
Lees berichtburgerme sluit zich aan bij vereniging van maaltijdbezorgers
Formulenieuws - Maaltijdformule burgerme sluit zich aan de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM). Daarmee schaart de franchiseformule zich achter de gezamenlijke ambities van ruim 1.200 bezorglocaties in Nederland op het gebied van professionalisering, veiligheid en duurzaamheid in de sector.
Lees berichtAandeel horeca groot in €3,1 miljard omzet dagattracties
Attractieparken – Nederlandse consumenten gaven de afgelopen drie jaar ruim €3,1 miljard uit bij de grootste attractieparken en dierentuinen. De uitgaven per gezelschap bedragen gemiddeld €81 per bezoek, waarbij horeca een belangrijk aandeel vormt. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, uitgevoerd door online onderzoeksbureau Multiscope.
Lees berichtVakantieactie De Beren Rotterdam Alexandrium krijgt vervolg
Formulenieuws - Tijdens de meivakantie bleek het een schot in de roos: Kinderen tot en met 12 jaar die kosteloos mochten mee-eten bij ieder besteld hoofdgerecht. De actie, die exclusief was voor De Beren Rotterdam Alexandrium wordt nu op dezelfde locatie verlengd tot en met 20 juli als vaste weekendtraditie.
Lees bericht
