‘Retailsector moet alle zeilen bijzetten, ondanks economische groei’


Onderzoek - De detailhandel beleeft in 2019 naar verwachting zijn zesde achtereenvolgende jaar van groei. Ook in de gunstige conjunctuur moeten winkeliers echter alle zeilen bijzetten. De kritische consument, digitalisering en stevige concurrentie veranderen het straatbeeld en leiden tot grote verschillen in prestatie tussen winkelgebieden, branches en ondernemers. Investeringen in personeel en service zijn voor winkeliers de voornaamste manier om het verschil te maken. Dat schrijft Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO in een rapportage over de Nederlandse retailsector. Want ondanks de verwachte groei van 2 procent dit jaar, moeten de winkeliers wel alle zeilen bijzetten om goed te kunnen blijven presteren. Want de bedreigingen zijn er. Want ondanks de economische groei in het afgelopen jaar is het bezoek aan winkelgebieden in die periode op een gemiddelde zaterdag met 12 procent gedaald, zo signaleert ABN AMRO. En ook heeft ruim zeven op de tien winkelgebieden nu minder bezoekers dan in 2013. Om in die tendens verandering aan te brengen zijn overheden, ondernemers en vastgoedeigenaren bezig winkelgebieden attractiever te maken. Dat gebeurt op diverse manieren, maar zorgt er wel voor dat de samenstelling van een winkelgebied hierdoor verandert, bijvoorbeeld in de verhouding tussen ketens en zelfstandigen, tussen retail en horeca én verschillende branches. Soms zijn er namelijk winkels die geen hoge huur kunnen betalen, maar die toch belangrijk zijn voor de attractiviteit van een winkelgebied. Andere consumentenbehoeften Ook veranderende consumentbehoeften hebben het straatbeeld veranderd. Zo groeit de aandacht voor duurzaamheid. Mede hierdoor wonnen in de afgelopen vijf jaar tweedehandswinkels, kledingreparateurs en elektronicareparateurs terrein. Ook is de vrijetijds- en dienstensector bepalender geworden in het straatbeeld. Er was bijvoorbeeld een toename van eetzaken, ijssalons, wellness en kapperszaken. Tegelijk verdween 1 op de vijf schoenenwinkels in de afgelopen vijf jaar, ondanks de economische groei. Hetzelfde geldt voor tientallen slagers, bakkers en groenteboeren, die last hebben van de opmars van het vers aanbod binnen supermarkten. Daarnaast is het online aanbod sterk gegroeid, voortkomend uit een sterke consumentenvraag. Voor 2019 en 2020 verwacht ABN AMRO een groei van de internetomzet met 17,5% en 16,5%. De fysieke winkel blijft niettemin het primaire verkoopkanaal.  Personeel maakt verschil ABN AMRO stelt dat het cruciaal is dat lokale overheden, winkeliers en vastgoedeigenaren de handen verder ineenslaan om winkelgebieden aantrekkelijker maken. Het is daarbij positief dat de populariteit van bedrijfsinvesteringszones lijkt toe te nemen. Voor een afgebakend gebied kan dan een reeks investeringen gedaan worden waaraan ondernemers en pandeigenaren bijdragen, mits er genoeg draagvlak is. "Denk bijvoorbeeld aan investeringen in straatverlichting, evenementen, markten, plantenbakken en festivals", zegt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO. "De winkelverkopen groeien in 2019 en 2020, maar de concurrentie is hoog en de retailsector wordt gekenmerkt door grote verschillen. Investeringen in personeel zijn een van de belangrijkste focuspunten. De behoefte aan kennis en kunde is de afgelopen drie jaar verder toegenomen. Opleidingen, kennissessies met leveranciers en workshops kunnen erbij helpen. Dat intensiveert de klantrelatie, bijvoorbeeld als personeel een eigen visitekaartje met de klant deelt na een aankoop." Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ABN AMRO: Retail groeit met 2 procent in 2020 en 2021

Analyse – Hoewel de groei in retail afgelopen jaar iets afvlakte, verwacht ABN AMRO dat er dit jaar voor de zevende keer op rij sprake zal zijn van groei. Dat geldt ook voor het jaar er op, want voor zowel 2020 als 2021 voorziet de bank een groei van 2 procent. De sector retail presteert redelijk goed door de hoogconjunctuur en stijgende consumentenbestedingen, zo...

Lees bericht

Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht

Personeelsverloop kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

Analyse – De horeca betaalt een hoge prijs voor het personeelsverloop in de sector. Volgens berekeningen van ABN AMRO is het verloop van personeel jaarlijks 40 procent en kost het de sector 1,4 miljard euro per jaar, of te wel 6 procent van de totale horecaomzet. De horeca heeft traditioneel een grote arbeidsdynamiek, vanwege het grote aandeel jongeren dat actief is. Het werven en...

Lees bericht

Detailhandel plust bijna 3 procent in juni

Marktcijfers - De detailhandel heeft in juni 2,8 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar, laat het CBS weten. De groei deed zich voor in zowel de food- als de non-foodwinkels. Ook het verkoop lag 2,4 procent hoger. Online werd 16,8 procent meer omgezet. De groei bij de winkels in levensmiddelen was volgens het CBS in juni laag. De winkels in...

Lees bericht


‘Supermarkt wordt minder noodzakelijk voor consument’

Onderzoek - Drie op de tien consumenten zeggen bereid te zijn om boodschappen rechtstreeks, dus buiten de supermarkt of speciaalzaken om, bij (merk)producenten te bestellen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van ABN AMRO, waarover de bank vandaag bericht. De helft van de consumenten wil zelfs rechtsreeks bestellen bij de producent als de boodschappen goedkoper zijn, of wanneer het...

Lees bericht

Foodservicebranche brengt eigen footprint in kaart

Duurzaamheid - Rob Morren, retailexpert van ABN AMRO, zei het onomwonden: ‘CO2-uitstoot wordt de nieuwe currency’. Het verminderen van de footprint bij het ene bedrijf kan als ruilmiddel worden ingezet bij de ander en op die manier help je elkaar. De door PS in foodservice georganiseerde bijeenkomst over duurzaamheid en MVO trok zo’n tachtig belangstellenden uit de foodservicewereld...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid