‘Retailsector moet alle zeilen bijzetten, ondanks economische groei’


Onderzoek - De detailhandel beleeft in 2019 naar verwachting zijn zesde achtereenvolgende jaar van groei. Ook in de gunstige conjunctuur moeten winkeliers echter alle zeilen bijzetten. De kritische consument, digitalisering en stevige concurrentie veranderen het straatbeeld en leiden tot grote verschillen in prestatie tussen winkelgebieden, branches en ondernemers. Investeringen in personeel en service zijn voor winkeliers de voornaamste manier om het verschil te maken. Dat schrijft Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO in een rapportage over de Nederlandse retailsector. Want ondanks de verwachte groei van 2 procent dit jaar, moeten de winkeliers wel alle zeilen bijzetten om goed te kunnen blijven presteren. Want de bedreigingen zijn er. Want ondanks de economische groei in het afgelopen jaar is het bezoek aan winkelgebieden in die periode op een gemiddelde zaterdag met 12 procent gedaald, zo signaleert ABN AMRO. En ook heeft ruim zeven op de tien winkelgebieden nu minder bezoekers dan in 2013. Om in die tendens verandering aan te brengen zijn overheden, ondernemers en vastgoedeigenaren bezig winkelgebieden attractiever te maken. Dat gebeurt op diverse manieren, maar zorgt er wel voor dat de samenstelling van een winkelgebied hierdoor verandert, bijvoorbeeld in de verhouding tussen ketens en zelfstandigen, tussen retail en horeca én verschillende branches. Soms zijn er namelijk winkels die geen hoge huur kunnen betalen, maar die toch belangrijk zijn voor de attractiviteit van een winkelgebied. Andere consumentenbehoeften Ook veranderende consumentbehoeften hebben het straatbeeld veranderd. Zo groeit de aandacht voor duurzaamheid. Mede hierdoor wonnen in de afgelopen vijf jaar tweedehandswinkels, kledingreparateurs en elektronicareparateurs terrein. Ook is de vrijetijds- en dienstensector bepalender geworden in het straatbeeld. Er was bijvoorbeeld een toename van eetzaken, ijssalons, wellness en kapperszaken. Tegelijk verdween 1 op de vijf schoenenwinkels in de afgelopen vijf jaar, ondanks de economische groei. Hetzelfde geldt voor tientallen slagers, bakkers en groenteboeren, die last hebben van de opmars van het vers aanbod binnen supermarkten. Daarnaast is het online aanbod sterk gegroeid, voortkomend uit een sterke consumentenvraag. Voor 2019 en 2020 verwacht ABN AMRO een groei van de internetomzet met 17,5% en 16,5%. De fysieke winkel blijft niettemin het primaire verkoopkanaal.  Personeel maakt verschil ABN AMRO stelt dat het cruciaal is dat lokale overheden, winkeliers en vastgoedeigenaren de handen verder ineenslaan om winkelgebieden aantrekkelijker maken. Het is daarbij positief dat de populariteit van bedrijfsinvesteringszones lijkt toe te nemen. Voor een afgebakend gebied kan dan een reeks investeringen gedaan worden waaraan ondernemers en pandeigenaren bijdragen, mits er genoeg draagvlak is. "Denk bijvoorbeeld aan investeringen in straatverlichting, evenementen, markten, plantenbakken en festivals", zegt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO. "De winkelverkopen groeien in 2019 en 2020, maar de concurrentie is hoog en de retailsector wordt gekenmerkt door grote verschillen. Investeringen in personeel zijn een van de belangrijkste focuspunten. De behoefte aan kennis en kunde is de afgelopen drie jaar verder toegenomen. Opleidingen, kennissessies met leveranciers en workshops kunnen erbij helpen. Dat intensiveert de klantrelatie, bijvoorbeeld als personeel een eigen visitekaartje met de klant deelt na een aankoop." Bron: ABN AMRO/@FoodClicks Onderzoek - De detailhandel beleeft in 2019 naar verwachting zijn zesde achtereenvolgende jaar van groei. Ook in de gunstige conjunctuur moeten winkeliers echter alle zeilen bijzetten. De kritische consument, digitalisering en stevige concurrentie veranderen het straatbeeld en leiden tot grote verschillen in prestatie tussen winkelgebieden, branches en ondernemers. Investeringen in personeel en service zijn voor winkeliers de voornaamste manier om het verschil te maken. Dat schrijft Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO in een rapportage over de Nederlandse retailsector. Want ondanks de verwachte groei van 2 procent dit jaar, moeten de winkeliers wel alle zeilen bijzetten om goed te kunnen blijven presteren. Want de bedreigingen zijn er. Want ondanks de economische groei in het afgelopen jaar is het bezoek aan winkelgebieden in die periode op een gemiddelde zaterdag met 12 procent gedaald, zo signaleert ABN AMRO. En ook heeft ruim zeven op de tien winkelgebieden nu minder bezoekers dan in 2013. Om in die tendens verandering aan te brengen zijn overheden, ondernemers en vastgoedeigenaren bezig winkelgebieden attractiever te maken. Dat gebeurt op diverse manieren, maar zorgt er wel voor dat de samenstelling van een winkelgebied hierdoor verandert, bijvoorbeeld in de verhouding tussen ketens en zelfstandigen, tussen retail en horeca én verschillende branches. Soms zijn er namelijk winkels die geen hoge huur kunnen betalen, maar die toch belangrijk zijn voor de attractiviteit van een winkelgebied. Andere consumentenbehoeften Ook veranderende consumentbehoeften hebben het straatbeeld veranderd. Zo groeit de aandacht voor duurzaamheid. Mede hierdoor wonnen in de afgelopen vijf jaar tweedehandswinkels, kledingreparateurs en elektronicareparateurs terrein. Ook is de vrijetijds- en dienstensector bepalender geworden in het straatbeeld. Er was bijvoorbeeld een toename van eetzaken, ijssalons, wellness en kapperszaken. Tegelijk verdween 1 op de vijf schoenenwinkels in de afgelopen vijf jaar, ondanks de economische groei. Hetzelfde geldt voor tientallen slagers, bakkers en groenteboeren, die last hebben van de opmars van het vers aanbod binnen supermarkten. Daarnaast is het online aanbod sterk gegroeid, voortkomend uit een sterke consumentenvraag. Voor 2019 en 2020 verwacht ABN AMRO een groei van de internetomzet met 17,5% en 16,5%. De fysieke winkel blijft niettemin het primaire verkoopkanaal.  Personeel maakt verschil ABN AMRO stelt dat het cruciaal is dat lokale overheden, winkeliers en vastgoedeigenaren de handen verder ineenslaan om winkelgebieden aantrekkelijker maken. Het is daarbij positief dat de populariteit van bedrijfsinvesteringszones lijkt toe te nemen. Voor een afgebakend gebied kan dan een reeks investeringen gedaan worden waaraan ondernemers en pandeigenaren bijdragen, mits er genoeg draagvlak is. "Denk bijvoorbeeld aan investeringen in straatverlichting, evenementen, markten, plantenbakken en festivals", zegt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO. "De winkelverkopen groeien in 2019 en 2020, maar de concurrentie is hoog en de retailsector wordt gekenmerkt door grote verschillen. Investeringen in personeel zijn een van de belangrijkste focuspunten. De behoefte aan kennis en kunde is de afgelopen drie jaar verder toegenomen. Opleidingen, kennissessies met leveranciers en workshops kunnen erbij helpen. Dat intensiveert de klantrelatie, bijvoorbeeld als personeel een eigen visitekaartje met de klant deelt na een aankoop." Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ABN AMRO: ‘grootste crises voor foodsector lijkt voorbij’

Analyse – Een lichte stijging van het volume van zo’n 0,5 procent in 2024, maar met oplopende personeelskosten, grondstoffen en energie, zorgen gezamenlijk voor verdere druk op de marges in de foodsector. Toch lijkt daarmee de grootste crises voorbij, aldus een analyse van ABN AMRO. De bank heeft de verwachting dat het in de foodsector in de tweede helft van 2024 allemaal wat...

Lees bericht


Tomra introduceert de ‘slimme prullenbak’ SmartBin

Introductie – Emballagefabrikant Tomra en Tikkie introduceren op de Horecava de SmartBin. Bij deze ‘slimme prullenbak’ kunnen gasten van horeca- en fastfoodketens zelf hun herbruikbare bekers inleveren en het betaalde statiegeld via een Tikkie QR-code direct op hun rekening laten storten.

Lees bericht

Succesvolle introductie statiegeldmachine Jumbo Eerbeek

Statiegeld - Na een grootse introductie in september van de nieuwe TOMRA R1-emballachemachine kijkt Jumbo Eerbeek terug op een uiterst succesvolle periode. Ondernemer Christiaan Heine krijgt veel enthousiaste reacties van bestaande en nieuwe klanten. De machine verwerkt tot wel 100 stuks statiegeldverpakkingen per keer en trekt zelfs klanten vanuit het hele land.

Lees bericht



Tikkie groeit in 2022 naar jaarrecord van 5,5 miljard euro

Betaalwijze – In 2022 zijn er 130 miljoen Tikkies verstuurd met een gezamenlijke waarde van 5,5 miljard euro. Vorig jaar werd er nog voor 4,2 miljard aan Tikkies verstuurd. Het totale bedrag betekent niet alleen een jaarrecord, maar laat ook zien dat Tikkie steeds vaker worden gebruikt.

Lees bericht

Onzekerheid over continuïteit bedrijf in horeca neemt toe

Analyse – Horecabedrijven maken zich meer zorgen over hun voortbestaan. Het aantal bedrijven dat verwacht over een jaar nog te bestaan lag in november van dit jaar lager dan in mei. Dit meldt het CBS op basis van de conjunctuurenquête onder bedrijven met vijf of meer werkzame personen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid