REWE ontwikkelt en test vier to go-shopformats


Een van de vier door REWE ontwikkelde shopconcepten

Buitenland – REWE, moedermaatschappij van groothandel Lekkerland in Nederland, heeft een viertal shopconcepten ontwikkeld, die momenteel in Duitsland worden getest. Het gaat om shopconcepten voor hightraffic-locaties, als treinstations en luchthaven en universiteiten, kantoren en ziekenhuizen. De vier ontwikkelde concepten verschillen in productaanbod en gebruikte techniek.

De shopconcepten zijn ingericht op de veranderende vraag bij consumenten en zijn een antwoord op de trend naar meer snelheid en gemak. De REWE to go-locatie op het treinstation in Keulen diende als basis voor de verdere ontwikkeling van de shopconcepten. De self-checkout wordt daar al in 50 procent van de gevallen gebruikt door de bezoeker. Voor Duitse begrippen waar nog veel met contant geld wordt gekocht, is dat ongekend groot. Nederland kent bij dergelijke gemakslocaties op het station vergelijkbare resultaten en in sommige gevallen, zoals Utrecht CS, ligt het gebruik zelfs nog fors hoger.

Onbemand

Volledig onbemande locaties zijn buiten een kantoor en hotelomgeving nog betrekkelijk schaars in Nederland. De Duitse retailorganisatie wil binnen REWE to go nu de conveniencestores verder gaan ontwikkelingen en testen. De vier concepten die daarvoor zijn ontwikkeld verschillen onder meer in de specifieke vormgeving van de aankoop en de gebruikte technologieën, variërend van self-checkout tot kunstmatige intelligentie. Die laatste variant maakt het voor consumenten mogelijk producten te pakken, die na vertrek uit de shopruimte direct worden afgerekend. Camera’s registreren de aankopen en de facturering gebeurt via een betalingsmethode die in de app is opgeslagen.

CRS

REWE ziet innovatie als de sleutel tot verdere groei in het buitenshuiskanaal. Om dit in Nederland te bewerkstelligen is Convenience Retail Solutions (CRS) opgericht als specialisatietak binnen Lekkerland Nederland. In het CRS-team komen retailervaring, productkennis en innovatiekracht bij elkaar. CRS biedt future proof concepts gericht op digitalisering in de shop, maar ook onbemande shop oplossingen. De Vending Tower is de eerste onbemande shop oplossing van CRS met een gevarieerd en convenience productaanbod welke perfect aansluit bij de on-the-go consument. Daarnaast is vanuit CRS een onbemand project opgezet met De Haan Minerale Oliën (DHMO) in Amsterdam Noord met de 24/7 onbemande Kiosk. Beide concepten voor onbemande tankstations worden de komende periode breder in de markt uitgerold.

Josefs BOX

Rewe opende onlangs ook  onlangs het onbemande shopconcept ‘Josefs BOX’ in het Duitse Oberfrankische gemeente Pettstadt. De shop is bedoeld om de toekomstige voorziening van vers voedsel en dagelijkse producten in de gemeente te garanderen. Het testconcept is een zogenaamde ‘walk-in store’. Op een verkoopoppervlakte van zo'n 39 vierkante meter kan de klant lokaal, zonder personeel, zeven dagen per dag, 24 uur per dag winkelen. Klanten kunnen kiezen uit een assortiment van ongeveer 700 artikelen voor alle dagelijkse benodigdheden, van appels tot tandenborstels. Afrekenen vindt plaats bij een self-checkout, met een EC- of creditcard.

Bron: @FoodClicks

Het onbemande shopconcept bij DHMO in Amsterdam Noord dat in samenwerking met CRS is neergezet
Nieuw onbemand shopconcept Josefs BOX van REWE voor winkelarme gebieden

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws








Ron Gastrobar geopend in Kriterion Studentenpomp

Tankstation – In Kriterion Studentenpomp in Amsterdam is dinsdag de pop-upstore van Ron Gastrobar geopend. De toko met verse producten van chef-kok Ron Blaauw blijft twee weken staan ter promotie van de ‘ready to heat’ maaltijden, die ook in het tankstation verkrijgbaar zijn. De maaltijden worden vers bereid in de keuken van Ron Gastrobar.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid