Ruim een kwart Belgische horeca geeft geen geldige btw-bon'
Buitenland – De Belgische horecazaken geven in meer dan een kwart van de gevallen geen geldige btw-bon. Dat blijkt uit onderzoek van Foodproof. Van alle 850 door het Belgische onderzoekbureau bezochte eetgelegenheden gaf 27 procent geen juiste bon. Wel zijn er verschillen tussen provincies, tijdstip en type eetgelegenheden.
De Belgische horeca is sinds een tijdlang bezig met een overgang naar de zogenaamde ‘witte kassa’s’. Daarvoor liep veel horecawerk niet altijd via de kassa. Doel van het onderzoek was nu niet om op jacht te gaan naar bedrijven die het spel niet fair spelen, maar bedrijven bewust te maken dat werken op een legale manier ook rendabel kan zijn. Een witte kassa en het uitreiken van een officiële btw-bon aan klanten zijn daarvoor van belang.
In 73% van de bezoeken ontving men een geldige btw-bon. Men ontving het vaakst geldige btw-bonnetjes bij brasseries (79%) en restaurants (74%) in vergelijking met take-away zaken met zitplaatsen (57%). In West-Vlaanderen gaf men het vaakst een geldige btw-bon (84%)/ In Luxemburg het minst vaak (56%)
Handgeschreven
Van alle bezochte eetgelegenheden blijkt dat 5% nog een handgeschreven bon geeft. Tevens blijkt dat drukke momenten van invloed zijn op het uitreiken van juiste btw-bonnen. In 6% van de gevallen wordt er eerst expliciet gevraagd of de klant een btw- bon wil ontvangen. Volgens de onderzoekers blijkt het gebruik van bankpassen een belangrijke stimulans te zijn voor juiste kassabonnen. Toename hiervan doet het aantal juiste btw-bonnen namelijk spectaculair stijgen.
Het onderzoek van Foodproof vond plaats in samenwerking met partners Lightspeed, AAPI, Belgian Restaurants Association en Foodservice Community.
Bron: @FoodClicks
Buitenland – De Belgische horecazaken geven in meer dan een kwart van de gevallen geen geldige btw-bon. Dat blijkt uit onderzoek van Foodproof. Van alle 850 door het Belgische onderzoekbureau bezochte eetgelegenheden gaf 27 procent geen juiste bon. Wel zijn er verschillen tussen provincies, tijdstip en type eetgelegenheden.
De Belgische horeca is sinds een tijdlang bezig met een overgang naar de zogenaamde ‘witte kassa’s’. Daarvoor liep veel horecawerk niet altijd via de kassa. Doel van het onderzoek was nu niet om op jacht te gaan naar bedrijven die het spel niet fair spelen, maar bedrijven bewust te maken dat werken op een legale manier ook rendabel kan zijn. Een witte kassa en het uitreiken van een officiële btw-bon aan klanten zijn daarvoor van belang.
In 73% van de bezoeken ontving men een geldige btw-bon. Men ontving het vaakst geldige btw-bonnetjes bij brasseries (79%) en restaurants (74%) in vergelijking met take-away zaken met zitplaatsen (57%). In West-Vlaanderen gaf men het vaakst een geldige btw-bon (84%)/ In Luxemburg het minst vaak (56%)
Handgeschreven
Van alle bezochte eetgelegenheden blijkt dat 5% nog een handgeschreven bon geeft. Tevens blijkt dat drukke momenten van invloed zijn op het uitreiken van juiste btw-bonnen. In 6% van de gevallen wordt er eerst expliciet gevraagd of de klant een btw- bon wil ontvangen. Volgens de onderzoekers blijkt het gebruik van bankpassen een belangrijke stimulans te zijn voor juiste kassabonnen. Toename hiervan doet het aantal juiste btw-bonnen namelijk spectaculair stijgen.
Het onderzoek van Foodproof vond plaats in samenwerking met partners Lightspeed, AAPI, Belgian Restaurants Association en Foodservice Community.
Bron: @FoodClicks
Horeca – Horecazaken die geen mogelijkheid hebben om te betalen met de pinpas kunnen tot de helft van hun klandizie mislopen. Dat blijkt uit onderzoek gedaan in opdracht van Lightspeed. De pinas is verreweg het meest favoriete betaalmiddel; 85 procent van de Nederlanders betaalt in een horecazaak het liefst met pin.
Software - Softwareleverancier Horeko uit Amersfoort heeft deze maand twee nieuwe features gelanceerd voor haar keukenmanagementsysteem Horeko Kitchen Manager. Ze helpt hiermee horecaondernemers om meer grip te krijgen op de marge van bezorggerechten.
Betaaltechniek - Pizzeria De Burgemeester van Napels in Leeuwarden is het eerste restaurant dat gebruik maakt van de coronaproof betaaloplossing van Lightspeed. Het bedrijf heeft vanaf deze week de Tikkie Check als betaalapp geïntegreerd in het kassasysteem.
Onderzoek – 44 procent van de Nederlanders denkt dat de kleinere, lokale restaurants deze crisis zullen overleven door zich aan te passen aan het ‘nieuwe normaal’. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed, gehouden onder 1000 Nederlanders.
Coronamaatregelen - Tweesterrenrestaurant Pastorale in België heeft wel een heel opzienbarend apparaat aangeschaft voor de veiligheid van hun gasten, een ozongenerator. Zodra de gasten hun jassen hebben opgehangen aan de kapstok, wordt deze naar ‘de vestiaire’ overgebracht waar de jassen enkele minuten in de luchtstroom van de ozongenerator komen te hangen waardoor de de jassen worden ontsmet.
Actie - Horecaondernemingen worden volop geconfronteerd met de realiteit rondom de bestrijding van het coronavirus: gasten gaan niet meer deur uit en de deuren van de eet- en horecagelegenheden zijn dicht. Toch zijn er ook ondernemers die doorgaan en actief zijn met afhalen, maar ook vooral bezorgen.