Scale-up Roamler koopt Nederlandse dataverzamelaar Datlinq


Overname – Roamler neemt het Rotterdamse bedrijf Datlinq over, een bedrijf gespecialiseerd in foodservice- en foodretail-data. De bedrijven gaan in de nieuwe combinatie de krachten op het gebied van dataverzameling, het creëren van inzichten en crowd-based activaties in winkels bundelen. Merken hebben door het samengaan straks voor de eerste keer de mogelijkheid om volledig te automatiseren en realtime inzicht te krijgen in hun verkoop- en marketingactiviteiten in de out-of-home- en retailmarkt.

Roamler, Europese leider in crowd-supported bedrijfsoplossingen, werd bijna 10 jaar geleden door Nederlandse ondernemers opgericht. Het bedrijf heeft een leidende positie in de retail verworven en bedient klanten als Unilever, P&G en Red Bull met een community van mobiele gebruikers die geld verdienen met het uitvoeren van taken in winkels. Vorig jaar ontving het bedrijf een investering van 20 miljoen euro om haar activiteiten verder uit te breiden en behoorde het, ondanks de pandemie, tot de drie snelst groeiende scale-ups in Europa. Die investering maakte het mogelijk voor Roamler om Datlinq te kopen.

Europese uitbreiding

Met deze strategische overname wil het bedrijf haar waardepropositie voor FMCG’s en Consumer Packaged Goods (CPG’s) verder uitbreiden en biedt het de mogelijkheid de markt volledig data-driven te benaderen, ook out-of-home. Voor Datlinq betekent het samengaan een kans om haar dienstenaanbod verder te verrijken en activiteiten naar meer Europese landen uit te breiden. Datlinq blijft zelfstandig opereren onder leiding van CEO Marco van den Ouden.

Vluchtig OOH-kanaal

De out-of-homemarkt is een extreem vluchtig kanaal, waarbij gemiddeld 35% van de locaties elke twaalf maanden verandert als gevolg van openingen, sluitingen en concept-wijzigingen. Weten waar je heen moet en wat je in elk verkooppunt moet doen, is het ultieme doel voor elk merk om de efficiëntie en ROI te maximaliseren.

Fieldmarketing

Jeroen ten Haave, CEO van Roamler: “Merken moeten de ROI van hun fieldmarketing activiteiten maximaliseren en ervoor zorgen dat elk bezoek een hit wordt. Met de overname van Datlinq kunnen we helpen groei te stimuleren, ook in OOH. Dit doen we door middel van data-gedreven verkoop en marketingstrategieën die voldoen aan de behoeften van consumenten, precies waar ze zijn.”

Unieke combinatie

Datlinq heeft in de loop van de jaren een van de grootste databases van OOH-locaties in Europa opgebouwd, dankzij een combinatie van gegevens die afkomstig zijn van verschillende bronnen, waaronder check-ins en recensies van consumenten. Deze gegevens worden nu verrijkt met miljoenen offline inzichten, afkomstig van de Roamler-community in heel Europa. Door de krachten te bundelen zijn de twee Nederlandse bedrijven niet alleen in staat fabrikanten te helpen bij het introduceren van hun merken op de juiste locaties, maar kunnen ze dankzij Roamler ook FMCG’s in staat stellen om te volgen hoe hun producten, op iedere locatie, aangeboden worden aan consumenten.

(In de aankomende uitgave meer over deze overname. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Kerstomzet restaurants in het niet bij groei omzet supers

Data-analyse - Eindelijk was het weer druk voor sommige restaurants. Veel restaurants die zich tijdens de feestmaand december hadden gericht op de kerstmenu’s deden goed zaken. In veel gevallen overtrof de vraag zelfs het aantal kerstmenu’s. Die menu’s moesten wel zelf worden afgehaald.

Lees bericht

Aantal bezoeken buitenshuis nog boven niveaus eerste lockdown

Analyse – De Horeca – inclusief de segmenten  fastservice, vervoer en catering - liggen tezamen -38% lager in P11 (week 41 tot en met  week 44),  in vergelijking met de zelfde periode in voorgaande jaren. Cumulatief gezien tot en met periode P11 is dit -33%. In p4 en P5 lag dit gemiddeld op -56%.

Lees bericht

Horeca verliest met kerst 400 miljoen aan retail bij sluiting

Analyse – Als de restaurants dicht moeten blijven met de kerstdagen verliest deze horecatak rond de 400 miljoen aan omzet aan de supermarkten. 30% tot 40% daarvan (gemiddeld 35%, red.) is de inkoop eten en drinken. En bij sluiting van de horeca wordt dit gekocht in de retail. Dat is becijferd door data-analist Rien de Koning van Datlinq.

Lees bericht


Datlinq komt met sterk verbeterde OOH Shopper Monitor

Onderzoek – Het Rotterdamse bedrijf Datlinq heeft de eigen vestigingsdata gekoppeld aan het Out-of-Home Shopper Monitor-onderzoek. Hiermee is een krachtig analysemodel ontwikkeld dat snel in kaart kan brengen wat de actuele ontwikkelingen zijn in de bestedingen op locatie in de markt van buitenhuisconsumptie. Het model is al werkzaam, maar verschijnt begin januari 2021 in zijn definitieve vorm.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid