Scale-up Roamler koopt Nederlandse dataverzamelaar Datlinq


De toename van het bbp in het vierde kwartaal is vooral toe te schrijven aan de consumptie door huishoudens

Overname – Roamler neemt het Rotterdamse bedrijf Datlinq over, een bedrijf gespecialiseerd in foodservice- en foodretail-data. De bedrijven gaan in de nieuwe combinatie de krachten op het gebied van dataverzameling, het creëren van inzichten en crowd-based activaties in winkels bundelen. Merken hebben door het samengaan straks voor de eerste keer de mogelijkheid om volledig te automatiseren en realtime inzicht te krijgen in hun verkoop- en marketingactiviteiten in de out-of-home- en retailmarkt.

Roamler, Europese leider in crowd-supported bedrijfsoplossingen, werd bijna 10 jaar geleden door Nederlandse ondernemers opgericht. Het bedrijf heeft een leidende positie in de retail verworven en bedient klanten als Unilever, P&G en Red Bull met een community van mobiele gebruikers die geld verdienen met het uitvoeren van taken in winkels. Vorig jaar ontving het bedrijf een investering van 20 miljoen euro om haar activiteiten verder uit te breiden en behoorde het, ondanks de pandemie, tot de drie snelst groeiende scale-ups in Europa. Die investering maakte het mogelijk voor Roamler om Datlinq te kopen.

Europese uitbreiding

Met deze strategische overname wil het bedrijf haar waardepropositie voor FMCG’s en Consumer Packaged Goods (CPG’s) verder uitbreiden en biedt het de mogelijkheid de markt volledig data-driven te benaderen, ook out-of-home. Voor Datlinq betekent het samengaan een kans om haar dienstenaanbod verder te verrijken en activiteiten naar meer Europese landen uit te breiden. Datlinq blijft zelfstandig opereren onder leiding van CEO Marco van den Ouden.

Vluchtig OOH-kanaal

De out-of-homemarkt is een extreem vluchtig kanaal, waarbij gemiddeld 35% van de locaties elke twaalf maanden verandert als gevolg van openingen, sluitingen en concept-wijzigingen. Weten waar je heen moet en wat je in elk verkooppunt moet doen, is het ultieme doel voor elk merk om de efficiëntie en ROI te maximaliseren.

Fieldmarketing

Jeroen ten Haave, CEO van Roamler: “Merken moeten de ROI van hun fieldmarketing activiteiten maximaliseren en ervoor zorgen dat elk bezoek een hit wordt. Met de overname van Datlinq kunnen we helpen groei te stimuleren, ook in OOH. Dit doen we door middel van data-gedreven verkoop en marketingstrategieën die voldoen aan de behoeften van consumenten, precies waar ze zijn.”

Unieke combinatie

Datlinq heeft in de loop van de jaren een van de grootste databases van OOH-locaties in Europa opgebouwd, dankzij een combinatie van gegevens die afkomstig zijn van verschillende bronnen, waaronder check-ins en recensies van consumenten. Deze gegevens worden nu verrijkt met miljoenen offline inzichten, afkomstig van de Roamler-community in heel Europa. Door de krachten te bundelen zijn de twee Nederlandse bedrijven niet alleen in staat fabrikanten te helpen bij het introduceren van hun merken op de juiste locaties, maar kunnen ze dankzij Roamler ook FMCG’s in staat stellen om te volgen hoe hun producten, op iedere locatie, aangeboden worden aan consumenten.

(In de aankomende uitgave meer over deze overname. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Alcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca

Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.

Lees bericht


Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen

Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).

Lees bericht



Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice

Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid