Scherpere regels kinderreclame van kracht


Regelgeving – Vanaf vandaag, 1 februari, is de aangescherpte Reclamecode voor Voedingsmiddelen van kracht gegaan. De aanscherping houdt in dat producenten geen kinderidolen meer gebruiken op hun voedselverpakkingen en Point of sale materiaal als hun producten niet voldoen aan bepaalde voedingskundige criteria. De zogenaamde ‘Licensed media characters’, zeg maar de populaire stripfiguren, gericht op kinderen tot 7 jaar mogen überhaupt niet meer worden toegepast. Bedrijven hebben uiterlijk 17 maanden de tijd om aanpassing op de verpakkingen door te voeren. De Reclamecode voor Voedingsmiddelen stelt strenge eisen aan de reclame gericht op kinderen. Zo is het gebruik van kinderidolen al jaren beperkt in reclame op TV, print, sport- evenementen, scholen, online, etc. Een bestaande uitzondering, waarbij deze idolen nog wel te zien waren op verpakkingen en Point of Sale (POS) materiaal, wordt met deze verandering van de reclamecode ingeperkt. Deze aanpassing geeft uitvoering aan o.a. de afspraak die is opgenomen in het Nationaal Preventieakkoord. Bron: FNLI/@FoodClicks Regelgeving – Vanaf vandaag, 1 februari, is de aangescherpte Reclamecode voor Voedingsmiddelen van kracht gegaan. De aanscherping houdt in dat producenten geen kinderidolen meer gebruiken op hun voedselverpakkingen en Point of sale materiaal als hun producten niet voldoen aan bepaalde voedingskundige criteria. De zogenaamde ‘Licensed media characters’, zeg maar de populaire stripfiguren, gericht op kinderen tot 7 jaar mogen überhaupt niet meer worden toegepast. Bedrijven hebben uiterlijk 17 maanden de tijd om aanpassing op de verpakkingen door te voeren. De Reclamecode voor Voedingsmiddelen stelt strenge eisen aan de reclame gericht op kinderen. Zo is het gebruik van kinderidolen al jaren beperkt in reclame op TV, print, sport- evenementen, scholen, online, etc. Een bestaande uitzondering, waarbij deze idolen nog wel te zien waren op verpakkingen en Point of Sale (POS) materiaal, wordt met deze verandering van de reclamecode ingeperkt. Deze aanpassing geeft uitvoering aan o.a. de afspraak die is opgenomen in het Nationaal Preventieakkoord. Bron: FNLI/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

FNLI: nieuwe maatregelen zijn klap voor foodsector

Industrie - De nieuwe maatregelen en de gedeeltelijke lockdown komen hard aan bij bedrijven binnen de voedingsmiddelenindustrie. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI)  begrijpt de maatregelen van het kabinet in het brede belang van de volksgezondheid. Maar dit ingrijpen betekent wel dat de bedrijven opnieuw een klap te verduren krijgen. Ook zijn er zorgen over oplopend ziekteverzuim en testcapaciteit.

Lees bericht


Annemarieke de Haan (Unilever) nieuwe voorzitter FNLI

Benoeming - Annemarieke de Haan (Unilever) is door het bestuur van de FNLI benoemd tot nieuwe voorzitter van de FNLI. Zij volgt vanaf 1 januari 2021 Bas Alblas op, die aan het einde van dit jaar - na drie jaar voorzitterschap bij de FNLI - afscheid neemt vanwege zijn vertrek als CEO bij Lamb Weston/Meijer. Daarnaast heeft het FNLI-bestuur Bas Roelofs ...

Lees bericht

Directeur Marian Geluk vertrekt bij de FNLI

Persoonlijk - Directeur Marian Geluk vertrekt per 1 oktober bij de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), de koepelorganisatie en belangenbehartiger voor verwerkende en importerende bedrijven en branches in de Nederlandse levensmiddelenindustrie.

Lees bericht



Aantal Nederlandse foodbedrijven blijft groeien

Foodindustrie – Het aantal levensmiddelenbedrijven blijft groeien. Dit jaar komt het aantal foodbedrijven uit op 6.525 bedrijven, dat is een groei van 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De toename is vooral toe te schrijven aan een sterke stijging van het aantal (zeer) kleine bedrijven. Hieronder vallen de ondernemingen met minder dan 10 werknemers in dienst. Dit blijkt uit de FNLI Monitor Levensmiddelenindustrie...

Lees bericht

FNLI zoekt de ‘frontrunners’ van de foodsector

Verkiezing - Werkt u aan een vernieuwend initiatief of project met een grote maatschappelijke en economische impact? Maakt u, samen met uw collega’s, het verschil bij deze bijzondere ontwikkelingen? Dan is het FNLI op zoek naar u! Op 10 oktober reikt de FNLI voor het eerst de FNLI Award uit. Het gaat om een prijs voor personen of teams die...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid