Schiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca
_1024_768_90.jpg)
Luchthaven – Schiphol heeft samen met haar horecapartners een overeenkomst getekend om te werken aan een meer duurzame horecatoekomst op de luchthaven. Eén van de doelen is om in 2030 de CO2-uitstoot met 50% te verminderen ten opzichte van 2023, voornamelijk door 60% van het totaal verkochte aanbod van voedsel en zuivel plantaardig te maken.
Om die ambitie waar te kunnen maken heeft Schiphol de steun nodig van de horecapartners. Daarom is er de afgelopen maanden zijn met de partners gewerkt aan een actieplan met daarin richtlijnen. In het plan staan afspraken over duurzamer inkopen, data en reporting, afvalmanagement en communicatie. Maar ook over het ontwerpen en bouwen van nieuwe horecalocaties zijn afspraken gemaakt. Concreet leidt dit volgens de luchthaven tot afspraken voor meer dan honderd horecalocaties. Op inkoop gelden de afspraken voor vlees, vis, cacao en koffie tot groente en fruit, allemaal met onafhankelijke keurmerken.
Ontbossingsvrij
Schiphol zal, conform de wetgeving, vanaf 2025 volledig ontbossingsvrij inkopen, zo laat de luchthaven weten. Andere doelstellingen zijn Fair Trade gecertificeerde koffie en cacao (2025), MSC/ASC gecertificeerde vis (2025), vlees met 1 Beter Leven-ster (2026). Om de CO2-uitstoot van alle horeca gerelateerde activiteiten te verminderen wordt het aanbod van plantaardige producten vergroot en gestimuleerd. Om het praktisch allemaal werkbaar te houden wordt per horecapartner een plan van aanpak worden uitgewerkt.
Afvalvrije luchthaven
Naast de horecapartners spelen de Material Flow Management Partners, Seenons en Renewi ook een belangrijke rol bij het behalen van de ambitie van Schiphol om in 2030 een afvalvrije luchthaven te zijn. Op korte termijn zal er een gedetailleerd dashboard beschikbaar zijn waar de afvalstromen per horecalocatie inzichtelijk zijn. Dit geeft inzicht en sturing voor gerichte acties op afvalvermindering en –scheiding.
Duurzame keuze
Daarnaast wil Schiphol samen met de horecapartners reizigers inspireren tot een meer duurzame keuze door het duurzamere aanbod makkelijk en toegankelijk te maken. In de presentaties zullen de meer duurzame en plantaardige producten ook herkenbaar worden gemaakt voor de consument.
Bron Schiphol/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Horeca digitaliseert, maar laat ook kansen liggen’
Horeca –Vier op de vijf horecaondernemers in Nederland maakt gebruik van een online reserveringssysteem. Hierdoor ervaart meer dan een derde (35%) minder fouten in reserveringen. Toch benut een grote groep ondernemers nog niet alle voordelen van deze systemen. Denk aan het automatiseren van communicatie, het minimaliseren van wachttijden of het personaliseren van de bediening.
Lees bericht‘Sociale impactbakkerij’ Koeckebackers bestaat 10 jaar
Jubileum – Koeckebackers is meer dan een koekjesmerk. Het bedrijf helpt mensen, die moeite hebben aansluiting te vinden tot de arbeidsmarkt, een nieuwe start te maken met het bakken van koekjes. 90% van deze ‘trainees’ stroomt op deze manier door naar een vaste baan.
Lees berichtPeter van Mourik (Maxxam) ziet nog veel verborgen ketenkosten
Interview - Anderhalf jaar zit Peter van Mourik nu bij de grootste inkooporganisatie binnen foodservice. Het eerste half jaar nog samen met de inmiddels vertrokken directeur Peter de Ries en de laatste maanden samen met zijn nieuwe Maxxam-team. Een organisatie die vaak wordt bekritiseerd door fabrikanten. En dat vindt Van Mourik onterecht.
Lees berichtEerste Nederlandse Hans im Glück opent met ludieke ruilactie
Actie – Nieuwe burger- en cocktailbar Hans im Glück viert komst naar Nederland met ‘Tweedehans’-actie voor de Voedselbank. In de week van de opening zijn gasten welkom om houdbare etenswaren mee te nemen en dit ter plekke te ruilen voor iets van de menukaart. Alle ingebrachte items gaan naar de Voedselbank.
Lees berichtSligro ziet eerste signalen van omzetherstel
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2025 een omzet van € 574 miljoen. Die omzet ligt weliswaar met € 78 miljoen achter ten opzichte van de € 652 miljoen van vorig jaar, maar laat toch een lichte groei zien. Want om de gerealiseerde omzet op een juiste wijze te kunnen vergelijken moet de omzet gecorrigeerd worden met de paasdagen, die dit jaar...
Lees berichtNieuwe koers La Place gericht op jongeren en duurzaamheid
Formulenieuws - La Place, de Nederlandse foodserviceformule, heeft een nieuwe koers ingezet. Die nieuwe koers is gericht op een jongere doelgroep, maar kent ook ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Zo wil het bedrijf tot 2027 50% minder voedselverspilling en 80% plant-based ingrediënten realiseren.
Lees bericht