Schouten Europe en Grassa willen vleesvervangers van graseiwit
Samenwerking - Met eiwit uit gras vleesvervangers ontwikkelen. Dát is het doel van de samenwerking tussen het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe en het Noord-Limburgse Grassa. Graseiwit is een geschikt alternatief voor soja, een ingrediënt dat nu vaak in vleesvervangers wordt gebruikt. Grassa en Schouten gaan de komende jaren de toepassingsmogelijkheden van graseiwit in vleesvervangers, onderzoeken en testen.
“Graseiwit heeft een enorme potentie”, aldus Rieks Smook, directeur van Grassa in Afferden. “Gras brengt 2,5x zoveel eiwit op per hectare in vergelijking met soja en de beschikbaarheid is enorm”. Graseiwit is, volgens beide partijen, een hoogwaardig, lokaal en schaalbaar alternatief voor soja. Bovendien zorgt graseiwit ten opzichte van andere eiwitbronnen voor een enorme reductie van de CO2 voetafdruk.
Minder stikstof
Maar er zitten meer voordelen aan de toepassing van Schouten en Grassa. Smook: “Een koe zet slechts 30 procent van het graseiwit om in melk en vlees. Zeventig procent wordt omgezet in mest. Grassa haalt vooraf een deel van die overtollige eiwitten uit het gras. Het restproduct, ontsloten gras, eet de koe. Zo wordt het eiwit dat in gras zit, optimaal benut”. Naast dat er 50% meer eiwit van dezelfde hectare land wordt gewonnen, wordt ook het stikstofprobleem aan de bron aangepakt. De import van soja wordt vervangen door graseiwit en door minder eiwit in het ontsloten gras, stoten de koeien minder stikstof (ammoniak) uit.
Eiwittransitie
“Als pionier en innovator in de markt van vleesvervangers, zijn wij steeds op zoek naar interessante eiwitbronnen die bij kunnen dragen aan die eiwittransitie”, aldus Henk Schouten, eigenaar van Schouten Europe. “Eiwit uit gras vinden wij dus zeer interessant. Het is onze ambitie om duurzame en lokale ingrediënten te gebruiken in onze producten. Het partnership met Grassa is daarom een mooie stap voor ons bedrijf. Onze productontwikkelaars zullen de komende jaren samen met Grassa de toepasbaarheid van graseiwit in vleesvervangers onderzoeken.’’
Novel Food
Nieuwe voedingsmiddelen of ingrediënten worden op veiligheid gecontroleerd door de Europese Voedselveiligheid Autoriteit (EFSA) en komen pas op de markt als ze zijn goedgekeurd. Graseiwit valt ook onder deze zogenaamde Novel Foods. Grassa en Schouten verwachten dat er goedkeuring komt voor de humane consumptie van graseiwitten. Daarom investeren beide bedrijven nu al gezamenlijk in onderzoek en productontwikkeling. Grassa en Schouten verwachten dat er goedkeuring komt voor de humane consumptie van graseiwitten.
Bron: Schouten Europe/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Merendeel hoger onderwijs draagt bij aan eiwittransitie
Onderwijscatering - Bijna alle Nederlandse universiteiten en hogescholen (88%) nemen maatregelen die bijdragen aan de eiwittransitie. Daarnaast heeft 41% een doelstelling opgesteld met betrekking tot meer plantaardig voedsel op de campus. Dat laat ProVeg weten na onderzoek in een nieuwsupdate.
Lees berichtKarma Kebab opent vestiging in Amsterdam
Formulenieuws – Wat ooit als experiment op festival Lowlands begon in 2018 is nu uitgegroeid tot echte foodformule. Naast de grote flagship-locatie in Utrecht is er nu een nieuw restaurant in Amsterdam geopend. En stappen naar het openen van meer locaties de komende jaren worden gezet.
Lees berichtEfteling zet meer in op duurzaamheid en plantaardig
Leisure – Attractiepark De Efteling zet meer in op duurzaamheid en gaat meer plantaardige producten aanbieden. Zowel op het park als in de hotels en de resorts zijn de komende maanden vaker vegetarische opties te zien. Dat meldt website Loopings.
Lees berichtNieuwe vezeltechnologie Schouten in plantaardige schnitzel
Introductie – Schouten Europe heeft een nieuwe, zelfontwikkelde vezeltechnologie toegepast ter vervanging voor getextureerde eiwitten in de plantaardige schnitzel. Naast een betere textuur voor vleeslijkende producten zorgt de innovatie ook voor een lagere milieu-impact.
Lees berichtGarden Gourmet komt met plantaardige witvis
Introductie - Garden Gourmet introduceert deze week zijn plantaardige alternatief voor witvis op de Nederlandse markt. Het plantaardige merk introduceert ‘Marine-Style Crispy Filet’ en ‘Marine-Style Crispy Nuggets’ en breidt hiermee zijn portfolio van plantaardige producten uit.
Lees berichtBoermarke lanceert ‘Vairy’ en start in foodservice
Introductie - Na een succesvolle start in supermarkten introduceert Boermarke nu het volledige plantaardige assortiment in de foodservicesector, onder de naam ‘Vairy’. Boermarke verkoopt plantaardige kaas, yoghurt en ijs bij supermarkten in 24 Europese landen. Nu komen daar bedrijven uit de foodservicebranche bij.
Lees bericht