Schouten maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen
Innovatie - Tempeh Gehakt is het nieuwste product van het Nederlandse familiebedrijf Schouten Europe. Het volledig plantaardige gehakt is deels gemaakt van reststromen uit één van de productiefaciliteiten van het bedrijf.
Met het product speelt Schouten op een duurzame wijze in op de stijgende vraag naar gefermenteerde producten. Het tempeh gehakt komt beschikbaar voor de retail, het out-of-home kanaal en de voedselverwerkende industrie.
Voedselverspilling
Tijdens de productie van andere tempeh producten uit het assortiment van Schouten, komen er reststromen vrij. “Omdat wij voedselverspilling zoveel mogelijk willen tegengaan en het restproduct volledig veilig en bruikbaar is, zetten we dit, na een kleine bewerking, als Tempeh Gehakt in de markt’’, vertelt R&D directeur Niek-Jan Schouten. Gehakt is binnen de plant-based markt één van de belangrijkste productgroepen.
Twee varianten
Schouten brengt twee varianten op de markt. Een gekruide variant en een niet-gekruide variant. De laatste variant is met name bedoeld voor consumenten of productontwikkelaars die zelf nog een smaak willen toevoegen aan het product. Het product is zeer makkelijk te bereiden en in te passen in bestaande recepturen waar normaal vleesgehakt in wordt gebruikt.
Bron: Schouten/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuwe vezeltechnologie Schouten in plantaardige schnitzel
Introductie – Schouten Europe heeft een nieuwe, zelfontwikkelde vezeltechnologie toegepast ter vervanging voor getextureerde eiwitten in de plantaardige schnitzel. Naast een betere textuur voor vleeslijkende producten zorgt de innovatie ook voor een lagere milieu-impact.
Lees berichtRedefine Meat zet definitieve stap naar retail
Supermarkt – Redefine Meat, dat bij de lancering in 2022 had aangekondigd een plant-based merk te zijn voor de foodservicesector, gaat toch grotere stappen zetten in de retail. Onlangs werd het product, de ‘flank steak’ en de verpakking gepresenteerd bij Ron’s Gastro-bar in Amsterdam.
Lees berichtSchouten introduceert plantaardige groentesnacks Groentebite
Introductie – Om kinderen meer groente te laten eten, introduceert het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe de Groentebites. Het gaat om groentesnacks in de vorm van hartjes, rondjes en sterretjes. De producten zijn zowel bestemd voor de retail, out-of-home als de food industrie kanaal.
Lees berichtBedrijven gaan productie tempeh in India stimuleren
Samenwerking - CFSS en Marel India gaan een strategische samenwerking aan om de productie van tempeh in India te stimuleren. Henk Schouten, CEO van Schouten Europe en initiatiefnemer van het Tempeh Today project en Jose Martin Javier, General Manager van Marel India ondertekenden een Memorandum of Understanding (MoU).
Lees berichtSchouten Europe introduceert Pops zonder Kip
Introductie - Het Giessense familiebedrijf Schouten Europe introduceert de “Southern Fried Pops zonder kip”. Dit volledig plantaardige product speelt in op de groeiende vraag naar plant-based snacks, volgens Schouten. Het terugdringen van de consumptie van vlees wordt wereldwijd gezien als een belangrijke pijler om de klimaatverandering tegen te gaan.
Lees berichtBij SUGO Pizza wordt plantaardig de nieuwe standaard
Formulenieuws - SUGO Pizza, bekend vanwege de vierkante pizza al taglio, zet deze maand een nieuwe koers uit. Waar voorheen de vegan gerechten werden aangegeven op de kaart, wordt voortaan achter gerechten met dierlijke producten een markering geplaatst.
Lees bericht