Schouten maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen


Innovatie - Tempeh Gehakt is het nieuwste product van het Nederlandse familiebedrijf Schouten Europe. Het volledig plantaardige gehakt is deels gemaakt van reststromen uit één van de productiefaciliteiten van het bedrijf.

Met het product speelt Schouten op een duurzame wijze in op de stijgende vraag naar gefermenteerde producten. Het tempeh gehakt komt beschikbaar voor de retail, het out-of-home kanaal en de voedselverwerkende industrie.

Voedselverspilling

Tijdens de productie van andere tempeh producten uit het assortiment van Schouten, komen er reststromen vrij. “Omdat wij voedselverspilling zoveel mogelijk willen tegengaan en het restproduct volledig veilig en bruikbaar is, zetten we dit, na een kleine bewerking, als Tempeh Gehakt in de markt’’, vertelt R&D directeur Niek-Jan Schouten. Gehakt is binnen de plant-based markt één van de belangrijkste productgroepen.

Twee varianten

Schouten brengt twee varianten op de markt. Een gekruide variant en een niet-gekruide variant. De laatste variant is met name bedoeld voor consumenten of productontwikkelaars die zelf nog een smaak willen toevoegen aan het product. Het product is zeer makkelijk te bereiden en in te passen in bestaande recepturen waar normaal vleesgehakt in wordt gebruikt.

Bron: Schouten/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Redefine Meat zet definitieve stap naar retail

Supermarkt – Redefine Meat, dat bij de lancering in 2022 had aangekondigd een plant-based merk te zijn voor de foodservicesector, gaat toch grotere stappen zetten in de retail. Onlangs werd het product, de ‘flank steak’ en de verpakking gepresenteerd bij Ron’s Gastro-bar in Amsterdam.

Lees bericht


Bedrijven gaan productie tempeh in India stimuleren

Samenwerking - CFSS en Marel India gaan een strategische samenwerking aan om de productie van tempeh in India te stimuleren. Henk Schouten, CEO van Schouten Europe en initiatiefnemer van het Tempeh Today project en Jose Martin Javier, General Manager van Marel India ondertekenden een Memorandum of Understanding (MoU).

Lees bericht


Schouten Europe introduceert Pops zonder Kip

Introductie - Het Giessense familiebedrijf Schouten Europe introduceert de “Southern Fried Pops zonder kip”.  Dit volledig plantaardige product speelt in op de groeiende vraag naar plant-based snacks, volgens Schouten. Het terugdringen van de consumptie van vlees wordt wereldwijd gezien als een belangrijke pijler om de klimaatverandering tegen te gaan.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid