Schouten ziet sterke groei plantaardige vis door hoge olieprijs
Plantaardig - Schouten Europe, het bedrijf dat zich richt op vlees- en visvervangers, ziet de vraag naar plantaardige vis in een stroomversnelling komen door de stijgende gasolieprijzen. De sterk gestegen energieprijzen maken een rendabele visserij amper mogelijk.
Volgens het Brabantse familiebedrijf varen veel schepen niet uit vanwege de hoge olieprijzen. De vis die nog wel wordt gevangen heeft een hoge kostprijs, waardoor de inkoopprijzen hard stijgen. Hierdoor stijgt de vraag naar plantaardige alternatieven voor vis, merkt ook Schouten Europe. Het bedrijf betreurt de ontwikkelingen in de visserijsector, maar kan de stijgende vraag naar plantaardige producten ook niet los zien van de actuele problemen. Plantaardig groeit wereldwijd en wellicht nu door de sterk oplopende prijzen van visproducten harder dan normaal, omdat er meer naar - goedkopere - alternatieven wordt gekeken.
Green Tuna
Vorig jaar maakte het bedrijf uit Giessen, dat zich als meer dan dertig jaar bezighoudt met vleesvervangers, voor het eerst de stap naar visvervangers. Dat was met Vegan Green Tuna. Deze plantaardige tonijn heeft een basis van soja en tarwe en kan verwerkt worden in andere producten zoals salades, maaltijdsalades, wraps en kant-en-klaar maaltijden, of als pizza topping. Naast de tonijn ontwikkelde Schouten vorig jaar ook plantaardige vissticks.
Bron: Schouten/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
BOON stopt met vleesvervangers voor retail
Vleesvervangers - BOON stopt met de vleesvervangers voor retail. Vanaf week 8 ligt het merk niet meer in de schappen van de supermarkten. Het merk zegt zich niet meer te willen mengen in de strijd tegen huismerken en merken met ‘diepere zakken’.
Lees berichtSchouten introduceert plantaardige groentesnacks Groentebite
Introductie – Om kinderen meer groente te laten eten, introduceert het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe de Groentebites. Het gaat om groentesnacks in de vorm van hartjes, rondjes en sterretjes. De producten zijn zowel bestemd voor de retail, out-of-home als de food industrie kanaal.
Lees berichtBedrijven gaan productie tempeh in India stimuleren
Samenwerking - CFSS en Marel India gaan een strategische samenwerking aan om de productie van tempeh in India te stimuleren. Henk Schouten, CEO van Schouten Europe en initiatiefnemer van het Tempeh Today project en Jose Martin Javier, General Manager van Marel India ondertekenden een Memorandum of Understanding (MoU).
Lees berichtSchouten Europe introduceert Pops zonder Kip
Introductie - Het Giessense familiebedrijf Schouten Europe introduceert de “Southern Fried Pops zonder kip”. Dit volledig plantaardige product speelt in op de groeiende vraag naar plant-based snacks, volgens Schouten. Het terugdringen van de consumptie van vlees wordt wereldwijd gezien als een belangrijke pijler om de klimaatverandering tegen te gaan.
Lees berichtPLNT introduceert Crab Cake voor foodservicemarkt
Introductie - PLNT, een merk van Future Food Group, producent van plantaardige vlees- en visopvolgers, lanceert een 100% plantaardige Crab Cake voor de foodservice. Het product is gekruid zoals de traditionele Crab Cake en krijgt zijn visachtige smaak van zeewier.
Lees berichtLidl test vleesvervangers direct naast het vlees
Supermarkt – Discounter Lidl wil vaart zetten achter de eiwittransitie. Niet alleen wordt het aantal plantaardige vleesvervangers verder uitgebreid, ook worden de bestverkopende vleesvervangers als test naast de vleesproducten gelegd.
Lees bericht