Schouten ziet sterke groei plantaardige vis door hoge olieprijs


Broodje Vegan Green Tuna / Foto bij: Schouten

Plantaardig - Schouten Europe, het bedrijf dat zich richt op vlees- en visvervangers, ziet de vraag naar plantaardige vis in een stroomversnelling komen door de stijgende gasolieprijzen. De sterk gestegen energieprijzen maken een rendabele visserij amper mogelijk.

Volgens het Brabantse familiebedrijf varen veel schepen niet uit vanwege de hoge olieprijzen. De vis die nog wel wordt gevangen heeft een hoge kostprijs, waardoor de inkoopprijzen hard stijgen. Hierdoor stijgt de vraag naar plantaardige alternatieven voor vis, merkt ook Schouten Europe. Het bedrijf betreurt de ontwikkelingen in de visserijsector, maar kan de stijgende vraag naar plantaardige producten ook niet los zien van de actuele problemen. Plantaardig groeit wereldwijd en wellicht nu door de sterk oplopende prijzen van visproducten harder dan normaal, omdat er meer naar - goedkopere - alternatieven wordt gekeken.

Green Tuna

Vorig jaar maakte het bedrijf uit Giessen, dat zich als meer dan dertig jaar bezighoudt met vleesvervangers, voor het eerst de stap naar visvervangers. Dat was met Vegan Green Tuna. Deze plantaardige tonijn heeft een basis van soja en tarwe en kan verwerkt worden in andere producten zoals salades, maaltijdsalades, wraps en kant-en-klaar maaltijden, of als pizza topping. Naast de tonijn ontwikkelde Schouten vorig jaar ook plantaardige vissticks.

Bron: Schouten/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Stegeman introduceert omeletplakjes als vleesalternatief

Introductie – Stegeman is van oudsher een vlees- en vleeswarenbedrijf, maar de laatste jaren sterk aan het innoveren op het gebied van alternatieven zonder of met minder vlees. Dit keer introduceert het bedrijf een nieuwe innovatie, de omeletplakjes. Daarmee speelt Stegeman in op het veranderde voedingspatroon van Nederlanders, want steeds vaker kiezen consumenten voor een ei als vervanger van vlees.

Lees bericht



Schouten Europe bij top innovatieve MKB-foodbedrijven in Nederland

Verkiezing - Schouten Europe heeft een tweede plaats behaald in de prestigieuze KVK Innovatie Top 100. Het Brabantse familiebedrijf mag zich daarmee het meeste innovatieve MKB-foodbedrijf van Nederland noemen. Schouten ontwikkelt en produceert vlees- en visvervangers en behaalde de toppositie met haar plantaardige tonijn. De eerste plaats was voor Grown.bio dat een duurzaam alternatief voor piepschuim ontwikkelde.

Lees bericht




‘Nederland telt meer flexitariërs dan vleeseters’

Onderzoek - Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) eet minimaal maandelijks vleesvervangers. Dat meldt onderzoeksbureau Markteffect. Het bureau voert jaarlijks onderzoek uit naar het sentiment rondom vleesvervangers en dit jaar blijkt dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders minder vlees is gaan eten.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid