Seenons wil grondstoffen uit restafval redden
Afval – Start-up Seenons wil de wereld afvalvrij maken, te beginnen in Nederland. Het it-bedrijf is van plan bedrijven, logistieke partners, gemeentes en afvalverwerkers met een app bij elkaar te brengen om op die manier een fijnmazige afvalinzameling en -scheiding te realiseren. Met de inzet van deze app wil men stap voor stap naar een circulaire economie toewerken.
De plannen voor de app werden begin april bekend gemaakt en beloond met een investering van €1,75 miljoen door onder meer twee boardmembers van Adyen. Het plan past ook in het duurzaamheidsbeleid van Europa. In Nederland wordt van overheidswege in dat kader aangestuurd op verder terugdringen van de afvalberg. In 2022 moet het totale volume aan bedrijfsafval gehalveerd zijn ten opzichte van 2021. Acht jaar later, in 2030 moet dit zelfs zijn teruggebracht met 50%.
Veranderen
Volgens it-bedrijf Seenons, dat in 2019 werd opgericht door Jorn Eiting van Liempt en Joost Kamermans, is dat mogelijk door het bestaande afvalsysteem te veranderen en het aantal transportbewegingen voor restafval terug te dringen. De app gaat bedrijven die duurzame ambities hebben of gewoon een betere oplossing voor hun restafval zoeken, zonder contractverplichting aansluiten op het Seenons platform. Die bedrijven kunnen daar aangeven wanneer ze welk afval willen laten ophalen.
Match
Seenons werkt inmiddels met meer dan 20 grote en kleinere afvalbedrijven samen en probeert zo het afval te matchen met een lokale, circulaire verwerker die het hergebruikt in nieuwe producten. Denk bijvoorbeeld aan koffiedrab voor het maken van handzeep en sinaasappelschillen en -pulp voor likeur. Als er geen match te maken is, wordt gekeken naar de meest efficiënte en duurzame ophaalroute, zodat er minder verkeersbewegingen zijn en dus minder CO2-uitstoot plaatsvindt.
Ambitie
Inmiddels is Seenons actief in de steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven. Haarlem en ‘s-Hertogenbosch komen daar binnenkort bij. Seenons maakt deze software beschikbaar voor de gehele afvalketen. Als onafhankelijke partij hopen ze dat zoveel mogelijk bedrijven gaan meedoen. Medeoprichter Kamermans: “Het is onze ultieme ambitie om in 2025 100.000 bedrijven afvalvrij te hebben gemaakt.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
Duurzaamheid - Albert Heijn Nederland heeft de B Corp certificering ontvangen. Dat heeft het Zaanse retailbedrijf maandag bekendgemaakt. Het behalen van de B Corp certificering ziet AH als een aanmoediging om op de ingeslagen weg naar verdere verduurzaming in te gaan.
Lees berichtFHC Formulebeheer lanceert initiatief ‘Food in de Aarde’
Formulenieuws - FHC Formulebeheer lanceert een duurzaam initiatief onder de naam ‘Food in de Aarde’. Bedoeling is dat de organisatie met de aangesloten bedrijven het voor elkaar krijgt jaarlijks meer dan 1.000 bomen in Nederland te planten, in een bijdrage CO2-compensatie te realiseren voor het behoud van de aarde voor toekomstige generaties.
Lees berichtGrolsch toont duurzame innovaties tijdens Dutch Design Week
Event - Koninklijke Grolsch opent tijdens Dutch Design Week (DDW) op het Ketelhuisplein in Eindhoven de deuren van het Grolsch Lab. In de ruimte kunnen bezoekers op een interactieve manier kennismaken met de duurzame resultaten en initiatieven van de brouwerij uit Enschede. Van innovatieve verpakkingen tot verantwoord watergebruik.
Lees berichtRoyal Swinkels opnieuw ‘Sustainable Brewery of the Year’
Brouwerij - Royal Swinkels valt twee keer in de prijzen bij de Icons of Beer 2024. Voor het tweede jaar op rij wint het familiebedrijf de titel ‘Sustainable Brewery of the Year’. Daarnaast wordt de inzet van Sustainability Manager Marthijn Junggeburth bekroond met de titel ‘Sustainability Officer of the Year’.
Lees berichtCirculair snackmerk GRO breidt directieteam uit
Benoeming – Circulair snack- en fingerfoodmerk GRO wil haar groeiambities versnellen en heeft per 1 augustus Edwin Hak en Jesse ’t Lam aangetrokken als Managing Partner. Beiden investeren mee in de toekomst van het bedrijf. Deze buy-in maakt de weg vrij om samen met Wouter Muis en het team van GRO aan een nog grotere ambitie te werken.
Lees berichtMark Schraauwen volgt Michel Driessen op als CEO bij Verstegen
Benoeming - CEO Michel Driessen heeft de dagelijkse leiding van Verstegen Spices & Sauces per 1 juni overgedragen aan CCO Mark Schraauwen. Mark zal de functie van CEO gaan bekleden. Michel Driessen blijft eigenaar van Verstegen en neemt zitting in de Raad van Advies van het Rotterdamse familiebedrijf.
Lees bericht