Sial blijft indrukwekkend foodplatform


Beurzen – De Sial die dezer dagen plaatsvindt in Parc des Exposition in Parijs blijft een indrukwekkend foodplatform voor internationale leveranciers en foodprofessionals. Beursgebouw en indeling maken het voor de bezoeker, ondanks het grote aanbod, ook altijd tot een overzichtelijke vakbeurs. De Sial begon afgelopen zondag 21 oktober en loopt door tot donderdag 25 oktober. Volgens de organisatoren groeit de beurs elk jaar in aantal deelnemers en bezoekers, maar belangrijker is of de beurs een goed beeld geeft van de ontwikkelingen en of de juiste partijen deelnemen. In dat opzicht voldoet de Sial volop. Alle gelegenheid om niet alleen nieuwe innovaties te spotten, maar ook om een beeld te krijgen waar de consumententrends in de foodsector naar toegaan. Gemak, is overduidelijk, maar ook vegetarisch en natuurlijk voeren de boventoon. En opmerkelijk, daar waar bij eerdere beursedities je op vrijwel elke stand struikelde over de woorden ‘biologisch’ en ‘100% natuurlijk’, gaat het nu om ‘gluten- en kleurstofvrij’ en ‘vegetarisch’. Ook het caloriegehalte van producten is een belangrijk thema. Alleen bij vlees ging het over het wegvallen van importbeperkingen en andere maatregelen die de markt verstoren, uiteraard in de optiek van de grote vleesbedrijven. Bij de het Nederlandse kalfsvleesbedrijf Vandrie Group waren ze in ieder geval heel verheugd dat één bedrijf uit de groep weer zaken mocht doen met China. Logisch ook want export is voor deze gigant uiterst belangrijk, want van de gehele omzet van dit bedrijf wordt misschien slechts 3 procent in Nederland gerealiseerd. Beyond burger Een bedrijf dat wel afhankelijk is van de Nederlandse markt is vleesbedrijf Zandbergen World's Finest Meat uit Zoeterwoude-Rijndijk. Het bedrijf timmert fors aan de weg. Niet alleen werd het nieuwe logo gepresenteerd, ook de nieuwe verpakking van The Frozen Butcher. Deze kwaliteitslijn van ingevroren hamburgers werd vier jaar geleden geïntroduceerd bij groothandel Sligro en supermarkt Albert Heijn en heeft nu een beeltenis op de verpakking gekregen van het product dat er in zit. Ook de TrustMyChicken-verpakking voldoet nu aan de eigentijdse verpakkingseisen, maar verreweg de meeste aandacht ging uit naar de Beyond Meat-burger. Deze 100%-plantaardige burger werd niet alleen door de Sial gespot voor een nominatie voor de beste innovatie ook bij de foodprofessionals kon deze vegetarische burger zich verheugen in belangstelling. Vleesloos Vegetarisch was sowieso een belangrijk item op de Sial. Diverse aanbieders waren terug te vinden met vegetarische producten, waar onder Vivera met een nieuwe ‘quarter pounder’ en ‘steak’. The Vegetarische Slager had zelfs de een foodtruck neergezet met een volledig vleesloos slagersassortiment in de vleeshal tegenover vleesland Brazilië. Niet elke bezoeker kon die knipoog waarderen – zij vroegen zich af wat de ‘Vegetarian Butcher’ in de vleeshal deed, een vraag die aan Vivera - ook in dezelfde hal aanwezig - vreemdgenoeg niet werd gesteld. Bij de Vegetarische Slager vonden ze het wel grappig en pareerden zij de kritiek met: ‘wij zijn ook gewoon slagers, alleen gebruiken wij geen dieren”. Innovaties De beurs liet naast een ongekend groot aanbod aan allerlei levensmiddelen ook een aantal mooie innovaties zien, waaronder een concept voor koffiecups, die hervulbaar zijn. De duurzame cups, die gerecycled kunnen worden zijn bekend, maar de afwasbare cups zijn – ondanks een exclusieve verkoopdeal met Hema – toch enige tijd onder de radar gebleven. Bedenker Daan Wouterse van Bluecup gaat dat nu weer zelf oppakken. Andere opmerkelijke innovaties gedaan door Nederlandse bedrijven waren pompoen ketchup en het energygevende ijs van Dynamice. In de aankomende uitgave van @FoodClicks meer over de Sial en de gesignaleerde trends en innovaties. Bron: @FoodClicks Beurzen – De Sial die dezer dagen plaatsvindt in Parc des Exposition in Parijs blijft een indrukwekkend foodplatform voor internationale leveranciers en foodprofessionals. Beursgebouw en indeling maken het voor de bezoeker, ondanks het grote aanbod, ook altijd tot een overzichtelijke vakbeurs. De Sial begon afgelopen zondag 21 oktober en loopt door tot donderdag 25 oktober. Volgens de organisatoren groeit de beurs elk jaar in aantal deelnemers en bezoekers, maar belangrijker is of de beurs een goed beeld geeft van de ontwikkelingen en of de juiste partijen deelnemen. In dat opzicht voldoet de Sial volop. Alle gelegenheid om niet alleen nieuwe innovaties te spotten, maar ook om een beeld te krijgen waar de consumententrends in de foodsector naar toegaan. Gemak, is overduidelijk, maar ook vegetarisch en natuurlijk voeren de boventoon. En opmerkelijk, daar waar bij eerdere beursedities je op vrijwel elke stand struikelde over de woorden ‘biologisch’ en ‘100% natuurlijk’, gaat het nu om ‘gluten- en kleurstofvrij’ en ‘vegetarisch’. Ook het caloriegehalte van producten is een belangrijk thema. Alleen bij vlees ging het over het wegvallen van importbeperkingen en andere maatregelen die de markt verstoren, uiteraard in de optiek van de grote vleesbedrijven. Bij de het Nederlandse kalfsvleesbedrijf Vandrie Group waren ze in ieder geval heel verheugd dat één bedrijf uit de groep weer zaken mocht doen met China. Logisch ook want export is voor deze gigant uiterst belangrijk, want van de gehele omzet van dit bedrijf wordt misschien slechts 3 procent in Nederland gerealiseerd. Beyond burger Een bedrijf dat wel afhankelijk is van de Nederlandse markt is vleesbedrijf Zandbergen World's Finest Meat uit Zoeterwoude-Rijndijk. Het bedrijf timmert fors aan de weg. Niet alleen werd het nieuwe logo gepresenteerd, ook de nieuwe verpakking van The Frozen Butcher. Deze kwaliteitslijn van ingevroren hamburgers werd vier jaar geleden geïntroduceerd bij groothandel Sligro en supermarkt Albert Heijn en heeft nu een beeltenis op de verpakking gekregen van het product dat er in zit. Ook de TrustMyChicken-verpakking voldoet nu aan de eigentijdse verpakkingseisen, maar verreweg de meeste aandacht ging uit naar de Beyond Meat-burger. Deze 100%-plantaardige burger werd niet alleen door de Sial gespot voor een nominatie voor de beste innovatie ook bij de foodprofessionals kon deze vegetarische burger zich verheugen in belangstelling. Vleesloos Vegetarisch was sowieso een belangrijk item op de Sial. Diverse aanbieders waren terug te vinden met vegetarische producten, waar onder Vivera met een nieuwe ‘quarter pounder’ en ‘steak’. The Vegetarische Slager had zelfs de een foodtruck neergezet met een volledig vleesloos slagersassortiment in de vleeshal tegenover vleesland Brazilië. Niet elke bezoeker kon die knipoog waarderen – zij vroegen zich af wat de ‘Vegetarian Butcher’ in de vleeshal deed, een vraag die aan Vivera - ook in dezelfde hal aanwezig - vreemdgenoeg niet werd gesteld. Bij de Vegetarische Slager vonden ze het wel grappig en pareerden zij de kritiek met: ‘wij zijn ook gewoon slagers, alleen gebruiken wij geen dieren”. Innovaties De beurs liet naast een ongekend groot aanbod aan allerlei levensmiddelen ook een aantal mooie innovaties zien, waaronder een concept voor koffiecups, die hervulbaar zijn. De duurzame cups, die gerecycled kunnen worden zijn bekend, maar de afwasbare cups zijn – ondanks een exclusieve verkoopdeal met Hema – toch enige tijd onder de radar gebleven. Bedenker Daan Wouterse van Bluecup gaat dat nu weer zelf oppakken. Andere opmerkelijke innovaties gedaan door Nederlandse bedrijven waren pompoen ketchup en het energygevende ijs van Dynamice. In de aankomende uitgave van @FoodClicks meer over de Sial en de gesignaleerde trends en innovaties. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid