Sligro groeit derde kwartaal autonoom met 17,1%

Groothandel - De omzet nam in het derde kwartaal van 2022 met 17,1% toe ten opzichte van vorig jaar. Deze toename was volledig autonoom. Cumulatief nam de omzet over de eerste drie kwartalen van 2022 toe met 32,5%.
Dat laat de groothandel uit Veghel weten bij de presentatie van de kwartaalcijfers. In Nederland nam de omzet in het derde kwartaal met 14,8% toe ten opzichte van vorig jaar. Over het jaar genomen tot nog toe betekende dat een stijging van 31,1%. Daarmee presteerde Sligro beter dan de markt. In de toelichting laat Sligro weten dat de markt in de eerste negen periodes (week 1-36) volgens de definitie van Foodstep groeide met 30,5%. Bij de Sligro Food Group nam de omzet onder diezelfde definitie in de eerste negen maanden (week 1- 39) met 42,5% toe.
Ambitie België
In België nam de omzet in het derde kwartaal met 43,5% toe ten opzichte van vorig jaar, cumulatief was sprake van een toename van 46,7%. Hoewel Sligro in België geen vergelijkbare marktcijfers heeft zoals in Nederland, schat het bedrijf wel in dat het beter dan de markt heeft gepresteerd. Eerder liet de Veghelse groothandel weten verdere groeiambities te hebben bij onze zuiderburen door de belangstelling kenbaar te maken voor de overname van delen van de voormalige Belgische activiteiten van de Duitse groothandelsgigant Metro.
Niet somber
Sligro ziet ondanks de uitdagingen in de markt met oplopende inflatie en effecten van recessie de toekomst niet somber in, omdat ‘het lage consumentenvertrouwen wordt vooralsnog, zo lijkt het, door loonstijging, compensatie voor energiekosten aan de consument en lage werkeloosheid in balans gehouden’, aldus de inschatting van Sligro. Onze (horeca)klanten ervaren in toenemende mate wel meer druk, nu naast aanhoudende schaarste van personeel hun overige kosten (vooral energie) toenemen. Wij ondersteunen hen met onze eigen merk producten en oplossingen waar mogelijk, maar het blijven uitdagende marktomstandigheden voor onze klanten’.
Enige afkoeling
Sligro verwacht als gevolg van alle ontwikkelingen enige afkoeling van de markt en bereidt zich daarop voor. Het bedrijf heeft daarvoor voldoende flexibiliteit in huis om mee te bewegen met schommelingen in volumes.
Bron: Sligro/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Cheque voor Jeugdfonds bij heropening Sligro Alkmaar
Groothandel – Ter gelegenheid van de heropening van de Sligro-vestiging in Alkmaar werd een schenking gedaan aan het Alkmaarse Jeugdfonds Sport & Cultuur. De volledig verbouwde locatie werd dinsdag geopend door Angélique Schmeinck (24Kitchen), Kees Kiestra (directeur Sligro zelfbedieningsgroothandels en Sander Koolwijk (vestigingsdirecteur Sligro Alkmaar).
Lees berichtHead of Horeca Markus Pieters vertrekt bij Metro/Makro
Persoonlijk – Markus Pieters vertrekt na bijna 11 jaar als Head of Horeca bij Makro Nederland. Pieters was een van de bepalende gezichten achter de horeca-activiteiten van Metro/Makro Cash and Carry. Hij meldt zijn vertrek zelf op linkedin.
Lees bericht‘Bourgondische’ groothandel Hanos Maastricht geopend
Groothandel – 40.000 vierkanter meter oppervlakte en meer dan 100.000 producten. Hanos laat in Maastricht zien wat het in huis heeft. Een unieke vestiging met een bourgondische twist, zo schrijft Hanos en dat werd door de foodprofessionals bevestigd.
Lees berichtHoreca Totaal neemt Antwerpse vestiging Metro over
Buitenland - De vestiging van Metro in het noorden van Antwerpen, die na het faillissement van de Makro- en Metrowinkels gesloten was, komt in handen van Horeca Totaal. De Belgische groothandel heeft al twee vestigingen in Brugge en een in Oostende.
Lees bericht‘Fabrikant kan rechtstreeks aanbieden op nieuwe Makro-webshop’
Groothandel - Makro Nederland lanceert maandag een nieuwe horecawebshop waarbij fabrikanten hun totale assortiment rechtstreeks kunnen aanbieden aan de horeca. METRO AG, het moederbedrijf van Makro, zegt te bouwen aan het grootste Europese online platform voor de horeca.
Lees berichtSamenwerking Sligro en Heineken pakt positief uit
Groothandel - De samenwerking tussen Sligro en Heineken leidt tot meer verkopen. De verwachte 100 miljoen extra verkopen bij bestaande klanten na vier jaar worden volgens de groothandel overschreden.
Lees bericht