‘Sligro heeft last van COVID-19, maar ziet ook overnamekansen’


Groothandel - Sligro verwacht nog een belangrijk deel van 2021 last te hebben van de gevolgen van COVID-19. Herstel ziet het bedrijf pas in de tweede helft van het jaar. De huidige situatie biedt de groothandel ook kansen, zo blijkt uit een toelichting in het FD vanmorgen op de jaarcijfers van CEO Koen Slippens. Voor dit jaar houdt de topman rekening met een overname in Nederland of België.

Dat de jaaromzet bijna 20 procent (18,7%) lager lag en het netto verlies uitkwam op 70 miljoen euro was begin deze maand al duidelijk. Cijfers waar de groothandel gezien de uitdagingen in de huidige periode voor staat, best mee kan leven. Want de groothandel werd door alle maatregelen bij de afnemers fors getroffen. Horeca, sportverenigingen, stadions, dagrecreatie, bedrijfscatering en evenementen werden het afgelopen jaar allemaal zwaar geraakt. Dat werd bij Sligro vooral gevoeld in het bezorgkanaal, waar in sommige perioden de omzet tot wel 75% afnam. De zelfbedieningstak daarentegen deed het verhoudingsgewijs goed. Niet alleen omdat dit een alternatief bood voor veel ondernemers, maar ook werden de groothandelslocaties een tijdlang opengesteld voor consumenten als uitwijkmogelijkheid voor de overvolle supermarkten. De omzet bij zelfbediening nam daardoor zelfs toe. Maar voor de gehele groep kwam het omzetverlies als gevolg van COVID-19 uit op €0,5 miljard.

Herstel

Sligro verwacht dat als de vaccinatiegraad in Nederland toeneemt en er meer verruiming komt van de maatregelen voor de horeca, spoedig herstel in de omzet is te verwachten. Die ervaring heeft het bedrijf ook gezien in 2020 toen de horecamaatregelen een periode lang werden versoepeld. Maar dat zal in de cijfers pas zichtbaar zijn in de tweede helft van het jaar.

Overname

In een toelichting op de cijfers in het FD spreekt Koen Slippens de verwachting uit dat 2021 wel eens een interessant jaar kan worden voor overnames in Nederland of België. In eerste instantie zullen groothandel werken aan hun herstel, maar daarna zal toch ook aan verkoop worden gedacht, zo is de verwachting van de topman. Voor Sligro zijn vooral partijen interessant met een omzet boven de €50 miljoen. Slippens in het FD: “Maar er zullen ook partijen zijn die deze coronatijd dermate onderuitgaan dat een overname niet de beste manier is. Daarom bereiden we ons voor om stappen te zetten.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Plaza digitaliseert verder met orderkiosken

Formulenieuws - Plaza ’t Krûûspunt op Ameland is in mei gestart met orderkiosken. Het cafetariabedrijf wil met de plaatsing van de bestel- en afrekenzuilen inspelen op de toenemende vraag naar snelheid en gemak. Het is de derde Plaza-locatie die de stap naar verdere digitalisering maakt.

Lees bericht



SWO De Splinter wijzigt naam in GemaQ en gaat adviseren

Petrol – De wereld van tankstations verandert en dus verandert SWO De Splinter. Niet alleen krijgt de inkoop- en samenwerkingsorganisatie een nieuwe naam, ook de dienstverlening wordt uitgebreid. Er moet meer maatwerk worden geleverd voor de leden, zei voorzitter Rob van Herpen. Voor de nieuwe naam, is een oude naam nieuw leven ingeblazen, namelijk GemaQ.

Lees bericht

Sligro terug op omzetniveau van voor corona

Groothandel – Sligro wist in de eerste drie maanden van dit jaar de omzet naar een niveau te brengen van voor de coronamaatregelen. Weliswaar viel de omzet in catering nog wat tegen, maar daar tegenover stond een verdere groei in bezorging aan bedrijven.

Lees bericht


Volledig verbouwde Sligro Arnhem heropent 15 maart

Groothandel Dinsdag 15 maart wordt de volledig verbouwde Sligro-vestiging in Arnhem heropend. De opening wordt verricht door Angelique Schmeinck (24Kitchen), Kees Kiestra (directeur Sligro zelfbedieningsgroothandels en Raymond Clements (vestigingsdirecteur Sligro Arnhem).

Lees bericht

‘Sligro wint marktaandeel in Nederland en België’

Groothandel - “Jaar op jaar vergelijkingen zijn weinigzeggend in tijden van COVID-19, maar over de afgelopen twee jaar zien we dat we zowel in Nederland als België marktaandeel gewonnen hebben. Onze weerbaarheid als organisatie, vanuit een cultuur vol ondernemerschap en daadkracht, bleek ook in 2021 groot”, aldus CEO Koen Slippens bij de presentatie van de jaarcijfers.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid