Sligro ondervindt hinder van markt en Heineken-groothandel integratie
Groothandel - Groothandelsbedrijf Sligro heeft het derde kwartaal van het jaar weliswaar afgesloten met een klein plus, maar de vergelijkbare omzet met een jaar eerder lag lager. De huidige marktomstandigheden en problemen bij het nakomen van de beloftes aan de Heineken-klanten zijn hier de belangrijkste redenen voor het resultaat. De omzet van Sligro over de eerste drie kwartalen kwam uit op 1.740 miljoen euro, een stijging van 1,1%. Deels werd dat gerealiseerd door de 30 miljoen omzet die in het derde kwartaal kon worden bijgeschreven vanuit de overname van de Amsterdamse groothandel De Kweker. Want autonoom nam de omzet in het derde kwartaal af met 3,2%. Met name door een zwakkere juli en augustus maand. De totale omzet in Q3 bedroeg 605 miljoen euro, waarvan 55 miljoen euro in België werd gerealiseerd. Lagere bestellingen Heineken-klant Sligro geeft aan dat een belangrijk deel van de lagere gerealiseerde omzet te maken heeft met de lagere bestellingen van nieuwe klanten uit de overname van groothandelsactiviteiten van Heineken. Het bedrijf ziet daarvoor twee belangrijke oorzaken. Ten eerste de breuk met de voormalige wijnleverancier van Heineken begin dit jaar. Hierdoor viel een belangrijk deel van de wijnomzet weg. En ten tweede dat Sligro de gedane belofte aan de Heineken-klanten van één bestelling, één levering en één factuur nog niet kan nagekomen. Dit leverde verlies aan klanten op. Lichtpuntjes Volgend jaar hoopt de groothandel de lopende integraties beter voor elkaar te krijgen. Maar ook begin 2020 zullen de negatieve effecten hiervan nog merkbaar zijn in de cijfers. Sligro ziet in dat kader ook lichtpuntjes en wijst in haar bericht er op dat de wijnomzet inmiddels al toeneemt. De groothandel is dan ook positief gesteld dat de omzet zich volgend jaar weer gaat herstellen. Voor dit jaar verwacht Sligro uit te komen op een brutowinst (ebit) van 40 miljoen tot 45 miljoen euro. Bron: @FoodClicks Groothandel - Groothandelsbedrijf Sligro heeft het derde kwartaal van het jaar weliswaar afgesloten met een klein plus, maar de vergelijkbare omzet met een jaar eerder lag lager. De huidige marktomstandigheden en problemen bij het nakomen van de beloftes aan de Heineken-klanten zijn hier de belangrijkste redenen voor het resultaat. De omzet van Sligro over de eerste drie kwartalen kwam uit op 1.740 miljoen euro, een stijging van 1,1%. Deels werd dat gerealiseerd door de 30 miljoen omzet die in het derde kwartaal kon worden bijgeschreven vanuit de overname van de Amsterdamse groothandel De Kweker. Want autonoom nam de omzet in het derde kwartaal af met 3,2%. Met name door een zwakkere juli en augustus maand. De totale omzet in Q3 bedroeg 605 miljoen euro, waarvan 55 miljoen euro in België werd gerealiseerd. Lagere bestellingen Heineken-klant Sligro geeft aan dat een belangrijk deel van de lagere gerealiseerde omzet te maken heeft met de lagere bestellingen van nieuwe klanten uit de overname van groothandelsactiviteiten van Heineken. Het bedrijf ziet daarvoor twee belangrijke oorzaken. Ten eerste de breuk met de voormalige wijnleverancier van Heineken begin dit jaar. Hierdoor viel een belangrijk deel van de wijnomzet weg. En ten tweede dat Sligro de gedane belofte aan de Heineken-klanten van één bestelling, één levering en één factuur nog niet kan nagekomen. Dit leverde verlies aan klanten op. Lichtpuntjes Volgend jaar hoopt de groothandel de lopende integraties beter voor elkaar te krijgen. Maar ook begin 2020 zullen de negatieve effecten hiervan nog merkbaar zijn in de cijfers. Sligro ziet in dat kader ook lichtpuntjes en wijst in haar bericht er op dat de wijnomzet inmiddels al toeneemt. De groothandel is dan ook positief gesteld dat de omzet zich volgend jaar weer gaat herstellen. Voor dit jaar verwacht Sligro uit te komen op een brutowinst (ebit) van 40 miljoen tot 45 miljoen euro. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtHeineken en Rijksmuseum verlengen partnership
Samenwerking _ Heineken en het Rijksmuseum hebben hun bestaande partnership tot en met eind 2025 verlengd. Daarmee blijft de Amsterdamse brouwer de komende twee jaar nauw verbonden aan het Rijksmuseum.
Lees berichtHeineken hoofdsponsor van tiende editie SAIL 2025
Sponsoring – Heineken wordt hoofdsponsor van de tiende editie van SAIL in Amsterdam. SAIL 2025 is het grootste evenement van Nederland wat plaatsvindt van woensdag 20 tot en met zondag 24 augustus 2025.
Lees berichtGroothandel Sligro ontvangt keurmerk PSO ‘Trede 2’
Groothandel – Groothandel Sligro in Veghel heeft Trede 2 verdiend van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). PSO is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO en een instrument dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties is ingericht op sociaal ondernemen. Uit de erkenning blijkt dat Sligro meer dan gemiddeld gericht is op sociaal ondernemen en op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op...
Lees berichtOntbijtmerk Yespers introduceert nieuwe granola’s
Introductie – Het duurzame ontbijtmerk Yespers heeft vier nieuwe granola’s geïntroduceerd. Het gaat om een viertal ontbijtproducten gemaakt van Nederlandse haver met gered fruit.
Lees berichtHeineken hoofdsponsor van Amsterdam jubileumjaar
Sponsoring – De Amsterdamse bierbrouwer Heineken wordt officieel hoofdsponsor van het Amsterdam 750 jubileumjaar. Om de samenwerking te vieren, hieven burgemeester van Amsterdam Femke Halsema en Heineken CEO Dolf van den Brink in de oude bestuurskamer van de bierbrouwer aan het Tweede Weteringplantsoen in Amsterdam het glas.
Lees bericht