Sligro wil meer zijn dan groothandel alleen


Hanna Polman

Interview - De rol van de groothandel binnen foodservice wordt vaak gebagatelliseerd. Onterecht, want in de keten kan de groothandel wel degelijk een rol van toegevoegde waarde spelen. Alleen moet die rol wellicht duidelijker worden gemaakt. Sligro zet op dat terrein nu stappen. Onder leiding van ex-Unilever- en Coca-Cola-manager Hanna Polman is de groothandel in Veghel op een aantal terreinen bezig flinke stappen te zetten.

Sligro heeft zelf de keuze gemaakt meer te willen zijn dan een groothandel, laat Customer Solution Manager Hanna Polman van Sligro weten. “We willen mensen niet alleen laten genieten van lekker, goed en eerlijk eten. We vinden het ook belangrijk om horecaprofessionals te helpen nóg beter te worden in hun vak en business. Vanuit die behoefte is ook onze afdeling Customer Solutions ontstaan: een afdeling waar we vanuit diverse interne en externe bronnen, zoals een denktank, marktonderzoek en klantbordgroepen, de behoefte van de horecaondernemers in kaart brengen en vertalen naar concrete oplossingen. Met als doel de klantloyaliteit vergroten door oplossingen te bieden die de horecaondernemers écht verder brengen.”

Sligro heeft vijf aspecten gedefinieerd waarop het ondernemers wil helpen. De eerste oplossingen om hier invulling aan te geven zijn inmiddels gelanceerd en er volgen er de komende maanden nog een aantal. Polman: “Recent zijn we bijvoorbeeld gestart met het landelijke concept ‘Slimme Keuken’ en in de regio Den Bosch en Nijmegen ons bestelplatform voor afhalen en/of (zelf) bezorgen van maaltijden: ‘Mr. Butler’. Het bestelplatform doen we in samenwerking met een partner en de Slimme Keuken zijn we zelf gestart. Dat laat ook zien hoe we werken: soms zoeken we samenwerking en soms ontwikkelen we eigen oplossingen. In de praktijk maakt het niet uit, als we maar van toegevoegde waarde zijn voor onze horecaklanten, want daar gaat het om.”

Koken met oog voor marge

De nieuwe aanpak zet de groothandel meer neer als servicebedrijf. En daarin schuilt een belangrijke rol die Sligro wil spelen, ook naar de toekomst toe. Polman: “Voor veel ondernemers is het van belang dat zij het rendement van hun bedrijf weten te verbeteren, willen zij overleven. Daar zoeken en ontwikkelen wij oplossingen voor. In keukensystemen, in producten en andere werkmethoden. Het streven is ze te helpen aan een beter rendement door ze bijvoorbeeld te helpen slimmer in te kopen of efficiënter maar hun bedrijfsvoering te kijken. Uiteraard op een wijze dat chef-koks zich niet aangevallen hoeven te voelen in hun ambacht. De Slimme Keuken is daarom ontwikkeld in samenwerking met chefs. Zo doen we het steeds samen.” Dat is volgens Polman ook één van de redenen om samen te werken met Anton Dijk van SmartCuisine. “Samen met SmartCuisine kunnen we organisaties helpen nog een stapje verder te gaan. Het softwaresysteem registreert en analyseert alle processen in de keuken, waardoor de brutomarge in de keuken verbeterd kan worden (naar meer dan 70%) en minder (koks)uren nodig zijn. Dat voelen ondernemers direct in hun portemonnee.”

Kansen creëren

In juli startte Sligro in samenwerking met InVenlo het nieuwe bestel- en bezorgplatform Mr. Butler met als belangrijkste USP’s de laagste commissie en automatisch sparen voor Sligro-shoptegoed. “Gesprekken met ondernemers maakten duidelijk dat veel restaurants (ook midden en hoog segment) graag met bezorging willen starten, maar dat dit of niet werkbaar of niet rendabel voor hen was”, aldus Polman. “Ook omdat bestaande platformen vaak (te) hoge commissies vragen en het zelf opstarten van bezorging voor te veel logistieke en operationele uitdagingen zorgt. De kosten en workload wegen daardoor niet op tegen de omzet die er tegenover staat. Door de samenwerking te zoeken met InVenlo, dat het in Venlo succesvol doet, hopen we die problemen voor de horecaondernemers op te oplossen.”

Versterkte urgentie

Veel vraagstukken en uitdagingen waar Sligro op werkt, waren al bij veel horecaondernemers top-of-mind. COVID 19 heeft veel zaken alleen versneld. Het bezorgen en/of afhalen van maaltijden of het opereren als een ‘dark kitchen’ heeft tijdens de beperkende maatregelen een enorme vlucht gekregen. Polman: “Het klinkt wellicht wat onvriendelijk, maar ondernemers moeten leren meer uit hun gasten te halen. Niet alleen moeten zij willen dat de gasten vaker terugkomen, maar ook dat de gasten vaker bestellen. En als dat dan ook nog eens gepaard gaat met een betere marge, dan doe je het als ondernemer goed. Slim kijken naar alle ontwikkelingen en ook slimme oplossingen bedenken! Vandaar ook de term solutions: we willen als Sligro oplossingen bedenken voor de uitdagingen van nu.” De afdeling van Polman werkt als een soort startup binnen Sligro, maar werkt daarbij heel veel samen met andere afdelingen.

Besparen en verduurzamen

Een van de terreinen waarop Sligro ondernemers ook ondersteunt, is energie. Voor veel horecazaken is energie een belangrijke kostenpost; voor velen staat deze kostenpost zelfs in de top 5. Daarnaast wordt van ondernemers verwacht dat zij verduurzamen, iets waar energie steeds belangrijker in wordt. Om ondernemers op dit vlak te helpen werkt Sligro samen met Eneco. Polman: “Dankzij ons inkoopvoordeel kunnen we ondernemers een energie- en/of gascontract aanbieden met de beste prijsgarantie van Eneco, 100% groen. Daarnaast bieden we de EnergieCoach aan: een persoonlijke adviseur en slimme tool waarmee horecaondernemingen ruim 40 procent kunnen besparen op hun energierekening.” De energiemarkt wordt steeds complexer en ondernemers hebben te maken met veel veranderingen in wet- en regelgeving en verplichtingen om te verduurzamen (informatieplicht). Om dat als ondernemer zelf uit te zoeken, blijkt behoorlijk complex. “Onze EnergieCoach helpt ondernemers precies daarmee: verduurzamen, besparen én voldoen aan de wet. Zo voorkomen ondernemers (onnodige) boetes.” En dat die waarschuwing geen loze dreiging is, blijkt uit het feit dat de eerste boetes momenteel al worden uitgedeeld.

Promotool

De komende maanden komt Sligro met nog veel meer waardevolle oplossingen om ondernemers te helpen. Polman: “Van slimme personeelsoplossingen of handige tools tot de lancering van een online tool om promotieartikelen te personaliseren. We kijken waar kansen liggen en proberen daar zo snel mogelijk een passende oplossing voor te bieden.” De lancering van de promotietool in oktober is de meest recente solution die Sligro heeft gelanceerd om de omzet bij ondernemers te verhogen en de dagelijkse werkzaamheden wat gemakkelijker te maken. De Promotool richt zich weliswaar op het fastservice segment maar is zeker breder inzetbaar. Want net als bij de fastservicebedrijven komt de concurrentie al lang niet meer alleen uit het eigen kanaal. De tool is in samenwerking met PimpYours ontwikkeld en speelt in op de ondernemersbehoefte om meer traffic naar hun zaak te trekken en de gemiddelde besteding van de gasten te verhogen. Het grote voordeel van de tool voor ondernemers? Polman: “Ondernemers bepalen zelf welke artikelen zij in de aanbieding doen. En de tool is bovendien zo ontworpen dat ondernemers met minimale inspanningen betaalbare en professionele promoties kunnen bestellen voor hun zaak . Wij bieden slechts de materialen aan, maar ondernemers zitten zelf aan de knoppen bij het bepalen van hun acties. De tool is in overleg met fastservicebedrijven tot stand gekomen en past ook volledig in de toegevoegde waarde die we als groothandel willen leveren”.

(Dit artikel is verschenen in de oktober/november-uitgave van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een gratis digitaal abonnement)

Bron: @FoodClicks

Slimme Keuken, een van de horeca-oplossingen van Sligro
Meest recente oplossing is de Promotool

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eerste PostNl Businesspoint bij Shell Serva Amersfoort

Petrol – De ruimte was er en de motivatie om iets meer met postbussen te doen was er. Na het faillissement van kantoorboekhandelsketen Office Center kwam er in de keistad ruimte voor een nieuw PostNL Businesspoint. Shell Serva in Amersfoort zag er brood in, maar wilde van de ruimte wel iets meer maken dan een ‘truttig puntje van PostNL’.

Lees bericht


Sligro ziet omzet en resultaat verder herstellen

Groothandel - De omzet van de Sligro Food Groep over het eerste halfjaar 2022 bedroeg €1.129 miljoen, een toename van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. In Q2 wist de groep een groei te realiseren van 43,7%. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op €23 miljoen.

Lees bericht

Plaza digitaliseert verder met orderkiosken

Formulenieuws - Plaza ’t Krûûspunt op Ameland is in mei gestart met orderkiosken. Het cafetariabedrijf wil met de plaatsing van de bestel- en afrekenzuilen inspelen op de toenemende vraag naar snelheid en gemak. Het is de derde Plaza-locatie die de stap naar verdere digitalisering maakt.

Lees bericht



SWO De Splinter wijzigt naam in GemaQ en gaat adviseren

Petrol – De wereld van tankstations verandert en dus verandert SWO De Splinter. Niet alleen krijgt de inkoop- en samenwerkingsorganisatie een nieuwe naam, ook de dienstverlening wordt uitgebreid. Er moet meer maatwerk worden geleverd voor de leden, zei voorzitter Rob van Herpen. Voor de nieuwe naam, is een oude naam nieuw leven ingeblazen, namelijk GemaQ.

Lees bericht

Sligro terug op omzetniveau van voor corona

Groothandel – Sligro wist in de eerste drie maanden van dit jaar de omzet naar een niveau te brengen van voor de coronamaatregelen. Weliswaar viel de omzet in catering nog wat tegen, maar daar tegenover stond een verdere groei in bezorging aan bedrijven.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid