Sligro ziet economie afvlakken en winst halveren


Groothandel – Sligro ziet de economie verder afvlakken en zag de nettowinst in de eerste zes maanden halveren.  De omzet over het eerste halfjaar nam met 0.4% weliswaar licht toe ten opzichte van dezelfde periode 2018 tot €1.135 miljoen, maar nettowinst daalde met €12 miljoen tot €13 miljoen. In een analyse refereerde CEO Koen Slippens dat het economisch klimaat in Nederland en België behoorlijk is afgekoeld de eerste zes maanden van dit jaar. “De daling van het consumentenvertrouwen in beide landen lijkt daarmee opnieuw een voorspellende waarde voor de marktontwikkeling te zijn,” aldus de topman. In Nederland zak Slippens nog een kleine plus in de markt, maar die was vooral prijsgedreven. In België daarentegen is sprake van een krimpende markt. Daarnaast ziet de groothandel de kosten van logistiek, energie en personeel  verder toenemen. Uitdagend Sligro noemt het huidige economisch klimaat uitdagend. Het bedrijf heeft recent de verkoop retailactiviteiten afgerond, maar moet de organisatie nog wel in lijn met de afbouw van die activiteiten stroomlijnen. Daarnaast wordt volop gewerkt aan de verdere integratie van de groothandelsactiviteiten van Heineken, de acquisitie van Wheere en haar dochters (o.a. De Kweker) en de plannen in België. Met name in België groeit Sligro harder dan de markt, maar ook daar geldt dat de kosten voor de baat uitgaan. Slippens: “We weten dat de omzet in Antwerpen nog een verdere groei moet doormaken om naar een resultaatneutrale operatie te komen” Volumedaling Als het gaat om de vooruitzichten, ziet de Veghelse groothandel dat de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen duidt op een aanhoudende druk op de marktontwikkeling. Het bedrijf gaat daarom uit van een relatief vlakke markt. Rekening houdend met een inflatiecijfer tussen 1,5% en 2,0% voorziet de groothandel voor de komende periode een volumedaling. Bron: @FoodClicks Groothandel – Sligro ziet de economie verder afvlakken en zag de nettowinst in de eerste zes maanden halveren.  De omzet over het eerste halfjaar nam met 0.4% weliswaar licht toe ten opzichte van dezelfde periode 2018 tot €1.135 miljoen, maar nettowinst daalde met €12 miljoen tot €13 miljoen. In een analyse refereerde CEO Koen Slippens dat het economisch klimaat in Nederland en België behoorlijk is afgekoeld de eerste zes maanden van dit jaar. “De daling van het consumentenvertrouwen in beide landen lijkt daarmee opnieuw een voorspellende waarde voor de marktontwikkeling te zijn,” aldus de topman. In Nederland zak Slippens nog een kleine plus in de markt, maar die was vooral prijsgedreven. In België daarentegen is sprake van een krimpende markt. Daarnaast ziet de groothandel de kosten van logistiek, energie en personeel  verder toenemen. Uitdagend Sligro noemt het huidige economisch klimaat uitdagend. Het bedrijf heeft recent de verkoop retailactiviteiten afgerond, maar moet de organisatie nog wel in lijn met de afbouw van die activiteiten stroomlijnen. Daarnaast wordt volop gewerkt aan de verdere integratie van de groothandelsactiviteiten van Heineken, de acquisitie van Wheere en haar dochters (o.a. De Kweker) en de plannen in België. Met name in België groeit Sligro harder dan de markt, maar ook daar geldt dat de kosten voor de baat uitgaan. Slippens: “We weten dat de omzet in Antwerpen nog een verdere groei moet doormaken om naar een resultaatneutrale operatie te komen” Volumedaling Als het gaat om de vooruitzichten, ziet de Veghelse groothandel dat de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen duidt op een aanhoudende druk op de marktontwikkeling. Het bedrijf gaat daarom uit van een relatief vlakke markt. Rekening houdend met een inflatiecijfer tussen 1,5% en 2,0% voorziet de groothandel voor de komende periode een volumedaling. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eerste PostNl Businesspoint bij Shell Serva Amersfoort

Petrol – De ruimte was er en de motivatie om iets meer met postbussen te doen was er. Na het faillissement van kantoorboekhandelsketen Office Center kwam er in de keistad ruimte voor een nieuw PostNL Businesspoint. Shell Serva in Amersfoort zag er brood in, maar wilde van de ruimte wel iets meer maken dan een ‘truttig puntje van PostNL’.

Lees bericht


Sligro ziet omzet en resultaat verder herstellen

Groothandel - De omzet van de Sligro Food Groep over het eerste halfjaar 2022 bedroeg €1.129 miljoen, een toename van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. In Q2 wist de groep een groei te realiseren van 43,7%. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op €23 miljoen.

Lees bericht

Plaza digitaliseert verder met orderkiosken

Formulenieuws - Plaza ’t Krûûspunt op Ameland is in mei gestart met orderkiosken. Het cafetariabedrijf wil met de plaatsing van de bestel- en afrekenzuilen inspelen op de toenemende vraag naar snelheid en gemak. Het is de derde Plaza-locatie die de stap naar verdere digitalisering maakt.

Lees bericht



SWO De Splinter wijzigt naam in GemaQ en gaat adviseren

Petrol – De wereld van tankstations verandert en dus verandert SWO De Splinter. Niet alleen krijgt de inkoop- en samenwerkingsorganisatie een nieuwe naam, ook de dienstverlening wordt uitgebreid. Er moet meer maatwerk worden geleverd voor de leden, zei voorzitter Rob van Herpen. Voor de nieuwe naam, is een oude naam nieuw leven ingeblazen, namelijk GemaQ.

Lees bericht

Sligro terug op omzetniveau van voor corona

Groothandel – Sligro wist in de eerste drie maanden van dit jaar de omzet naar een niveau te brengen van voor de coronamaatregelen. Weliswaar viel de omzet in catering nog wat tegen, maar daar tegenover stond een verdere groei in bezorging aan bedrijven.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid