Sligro ziet eerste signalen van omzetherstel
_1024_768_90.jpg)
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2025 een omzet van € 574 miljoen. Die omzet ligt weliswaar met € 78 miljoen achter ten opzichte van de € 652 miljoen van vorig jaar, maar laat toch een lichte groei zien. Want om de gerealiseerde omzet op een juiste wijze te kunnen vergelijken moet de omzet gecorrigeerd worden met de paasdagen, die dit jaar anders vallen, het effect van een extra schrikkeldag en de beëindiging van de tabaksverkopen bij Sligro dit jaar.
Door die lichte groei ziet de groothandel uit Veghel niet alleen de eerste signalen van omzetherstel, maar kijkt het bedrijf ook met vertrouwen naar het tweede kwartaal. Sligro geeft aan dat een goede inschatting van de omzetontwikkeling van de eerste twee kwartalen van het jaar wordt bemoeilijkt door de timing van de feestdagen. Op zich is dat niet nieuw maar door de wijziging in de tabaksverkopen en een extra schrikkeldag is dat dit jaar wel extra lastig. Die extra schrikkeldag gaf Sligro Food Group een eenmalig voordeel van 7 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2024. En de paasomzetten in Nederland ook nog eens 14 miljoen, plus nog 1 miljoen in België. Die omzetten verschuiven dit jaar naar het tweede kwartaal.
Tabak
De invloed van tabak is een andere lastige factor in de omzet van Sligro. Sinds 1 januari 2025 is Sligro in Nederland volledig gestopt met de verkoop van tabak. Vandaar dat Sligro bij alle cijfers steeds de omzetten meldt zonder tabak, omdat de tabaksomzetten wel hun invloed hebben op het totaal, maar straks volledig uit de cijfers zijn verdwenen. In 2024 realiseerde Sligro in Nederland nog wel een omzet van 60 miljoen euro in tabak. In België heeft Sligro nooit tabak verkocht, dus daar speelt het probleem met de omzetvergelijking tussen 2024 en 2025 niet.
Herstel
Over de markt in totaal is Sligro redelijk positief. De groothandel zag wel dat de markt in Nederland maar langzaam op gang kwam in het eerste kwartaal, maar tijdens de mooie dagen ziet het bedrijf ook dat de terrassen weer vol zitten en dat mede door het mooie weer de eerste tekenen van herstel zich aandienen. In België lijkt de markt nog wat verder onder druk te staan. Maar door het lagere marktaandeel dat Sligro daar heeft is dat minder van invloed op de omzetten van het bedrijf. “Het tempo waarin we daar het vertrouwen van klanten en daarmee hun omzet (terug)winnen na de verstoringen als gevolg van de integratie is veel meer bepalend,” aldus Sligro in een toelichting.
Volumes
Ook Sligro signaleert in Nederland hogere omzetten, maar voor een belangrijk deel worden die ook verklaard door hogere prijzen als gevolg van de 3 procent aan inflatie. Ander belangrijk signaal hoe het gaat in de foodservicemarkt zijn de volumes en die blijven vooralsnog achter, ook landelijk. Maar Sligro ziet bij de eigen klanten toch ook een kleine verbetering ten opzichte van het afgelopen jaar toen volumes nog verder afnamen.
Vertrouwen
Met de start van het buitenseizoen en de feestdagen voor de deur, ziet Sligro het tweede kwartaal met vertrouwen tegemoet. Ook de verwachtingen voor België zijn goed, hoewel Sligro daar met andere problemen heeft te maken. Los van een afname in omzet, staat het jaar 2025 bij de zuiderburen vooral in het herstellen van het vertrouwen en het terughalen van klanten.
Bron: Sligro Food Group/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol en Avolta openen nieuw Frans bakkerijconcept LOAF
Luchthaven –Schiphol en horecapartner Avolta introduceren een nieuw bakkerijconcept met Franse signatuur in Lounge 1, genaamd LOAF. De opening van de bakkerij markeert een volgende stap in de herontwikkeling van de lounge en sluit aan bij Schiphols strategie om de kwaliteit van het retail- en horecaportfolio te verbeteren.
Lees bericht60 Seconds to Napoli komt naar Nederland
Formulenieuws - De Italiaanse pizzaketen 60 Seconds to Napoli opent in het vierde kwartaal van 2025 zijn eerste Nederlandse vestiging. De locatie komt in The View – Kaapkwartier in Rotterdam, op de begane grond van het nieuwe vijfsterren Eurostars Rijnhaven Hotel.
Lees berichtHorecasector heeft het zwaar, maar toont veerkracht
Analyse - Sinds 2022 zijn in Nederland meer dan 1.100 horecazaken verdwenen. De naweeën van de coronacrisis, gecombineerd met stijgende kosten en personeelstekorten, zorgen voor druk op de sector. Toch laten veel horecaondernemers zien dat ze veerkrachtig zijn. Er wordt geïnvesteerd, opgeschaald en geïnnoveerd – juist in uitdagende tijden
Lees berichtSligro Food Group neemt GEPU in Utrecht over
Groothandel – Sligro Food Group heeft overeenstemming bereikt over de overname van alle aandelen in GEPU Beheer B.V. door dochteronderneming Sligro Food Group Nederland B.V. Met deze transactie wordt GEPU – een gevestigde groothandel in Utrecht met een sterke positie in horeca en grootverbruik – geïntegreerd in het landelijke netwerk van Sligro.
Lees berichtRapper Ice-T in ludieke commercial Lipton Ice Tea
Commercial – Wie het originele product bestelt en verwacht krijgt dat niet altijd. Sterker nog: uit onderzoek van YouGov blijkt dat 44% van de horecabezoekers regelmatig een ander drankje geserveerd krijgt dan verwacht. Lipton Ice tea haakt daarop in en komt met een ludieke campagne met de ‘Ice Tea Insurance’ met acteur en rapper Ice-T.
Lees berichtOma’s Soep en horeca starten actie tegen eenzaamheid
Actie - Op 4 juni, Nationale Opa en Oma Dag, zet Oma’s Soep samen met honderd restaurants door heel Nederland ouderen in het zonnetje met ‘Een tafel voor Twee tegen Eenzaamheid’. Iedereen die op die dag met een opa, oma of andere oudere komt eten, betaalt alleen voor zichzelf, het etentje van je oudere tafelgenoot is gratis.
Lees bericht