Sligro ziet omzet en winst stijgen, maar ook de kosten plussen fors
_720_480_90.jpg)
Groothandel - Sligro Food Group heeft in 2022 zowel de omzet als de winst ten opzichte van een jaar eerder zien toenemen. Maar ook de kosten stegen aanzienlijk, vooral door schaarste aan medewerkers en transport. Hierdoor viel de nettowinst lager uit dan verwacht.
Dit blijkt uit de jaarcijfers over 2022, die Sligro eerder vandaag publiceerde. De omzet van Sligro over 2022 kwam uit op 2.483 miljoen euro, een toename van 30,8 procent ten opzichte van de omzet van 1.898 miljoen euro in 2021. De nettowinst over het boekjaar 2022 bedraagt 39 miljoen, een toename van 19 miljoen (94 procent) ten opzichte van een jaar eerder. “In de loop van het eerste kwartaal van 2022 trok het herstel van onze afzetmarkten in Nederland en België steeds verder aan. In de daaropvolgende kwartalen draaiden onze klanten gelukkig weer op volle toeren, want de consument genoot van de ‘herwonnen vrijheid’ en zocht de horeca, pretparken en evenementen massaal op. Twee jaren COVID-19 heeft voor een forse verstoring in de wereldwijde supply chain gezorgd en dat effect werd versterkt door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. We kregen, net als de rest van de markt, te maken met tekorten en grote schaarste in een deel van ons assortiment”, aldus CEO Koen Slippens van Sligro.
Schaarste
Het jaar kenmerkte zich volgens hem ook door schaarste aan medewerkers en transport. “Waar in veel sectoren zoals het openbaar vervoer, de luchtvaart, de zorg en ook in de horeca, noodgedwongen gekozen werd om het aanbod in te krimpen, hebben wij er voor gekozen de continuïteit van onze dienstverlening maximaal op peil te houden. Met de inzet van koeriers en buitenlandse chauffeurs lukte het ons een zeer redelijke kwaliteit van leveren te realiseren, maar wel tegen hoge kosten.” In totaal zijn dit jaar de ‘extra’ lasten circa 12 miljoen euro voor de inzet van bijrijders en hotelovernachtingen ten behoeve van buitenlandse chauffeurs en 5 euro miljoen voor de inzet van koeriers om tekorten in regulier transport op te vangen. Een deel van de kosten heeft Sligro ten laste van het eigen resultaat moeten nemen en een deel van de prijseffecten heeft de groothandel via efficiencyslagen opgevangen of doorgegeven in de verkoopprijs aan de klanten. Slippens: “Hoewel de meeste van onze klanten die prijsstijging ook weer doorgeven in hun prijzen aan de consument, leek dat in 2022 weinig impact te hebben op de afzetvolumes, want die bleven zeer sterk.”
Bron: Sligro Food Group/@FoodClicks
Auteur: M.Louws
Gerelateerd nieuws
De Haan kiest eigen weg in food en tabak
Tankstation - De Haan Minerale Oliën (DHMO) verruilt als groothandel Lekkerland in Son voor Sligro. Ondanks de succesvolle langdurige samenwerking met Lekkerland, laat De Haan weten ervoor gekozen te hebben om per 1 februari 2025 de samenwerking aan te gaan met groothandel Sligro in Veghel. De Haan ziet Sligro de komende jaren als strategische partner die zal ondersteunen bij het doorontwikkelen...
Lees berichtOmzet Sligro neemt licht toe in 2024, ook zonder tabak
Groothandel - De omzet van Sligro Food Group over 2024 bedroeg € 2.890 miljoen, een toename van 1,1% ten opzichte van de omzet ad € 2.859 miljoen in 2023. De omzettoename was volledig autonoom, schrijft de groothandel uit Veghel.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees berichtSligro en Flink samen in betaalbare en duurzame energie voor horeca
Samenwerking - Groothandel Sligro Food Group en FLINK Nederland, een full-service energiepartner voor de zakelijke markt, gaan voortaan samenwerken. Deze samenwerking is er op gericht ondernemers te helpen bij het besparen op energiekosten en het verduurzamen van hun bedrijf.
Lees berichtSligro wint Logistiek Laadplein Award 2024
Verkiezing - Tijdens ‘Zero Emission | Ecomobiel’ in ‘s-Hertogenbosch is vorige week de ‘Logistiek Laadplein Award 2024’ uitgereikt aan Sligro. Zero Emission | Ecomobiel is dé zakelijke beurs voor duurzame vernieuwing in mobiliteit.
Lees berichtTabaksomzet helpt omzet Sligro in derde kwartaal
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het derde kwartaal van 2024 een omzet van € 730 miljoen, een toename van € 25 miljoen of 3,5% ten opzichte van de omzet van € 705 miljoen in het derde kwartaal van 2023. Dat meldt de groothandel uit Veghel bij de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal.
Lees bericht