Sligro ziet omzet en winst stijgen, maar ook de kosten plussen fors
_720_480_90.jpg)
Groothandel - Sligro Food Group heeft in 2022 zowel de omzet als de winst ten opzichte van een jaar eerder zien toenemen. Maar ook de kosten stegen aanzienlijk, vooral door schaarste aan medewerkers en transport. Hierdoor viel de nettowinst lager uit dan verwacht.
Dit blijkt uit de jaarcijfers over 2022, die Sligro eerder vandaag publiceerde. De omzet van Sligro over 2022 kwam uit op 2.483 miljoen euro, een toename van 30,8 procent ten opzichte van de omzet van 1.898 miljoen euro in 2021. De nettowinst over het boekjaar 2022 bedraagt 39 miljoen, een toename van 19 miljoen (94 procent) ten opzichte van een jaar eerder. “In de loop van het eerste kwartaal van 2022 trok het herstel van onze afzetmarkten in Nederland en België steeds verder aan. In de daaropvolgende kwartalen draaiden onze klanten gelukkig weer op volle toeren, want de consument genoot van de ‘herwonnen vrijheid’ en zocht de horeca, pretparken en evenementen massaal op. Twee jaren COVID-19 heeft voor een forse verstoring in de wereldwijde supply chain gezorgd en dat effect werd versterkt door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. We kregen, net als de rest van de markt, te maken met tekorten en grote schaarste in een deel van ons assortiment”, aldus CEO Koen Slippens van Sligro.
Schaarste
Het jaar kenmerkte zich volgens hem ook door schaarste aan medewerkers en transport. “Waar in veel sectoren zoals het openbaar vervoer, de luchtvaart, de zorg en ook in de horeca, noodgedwongen gekozen werd om het aanbod in te krimpen, hebben wij er voor gekozen de continuïteit van onze dienstverlening maximaal op peil te houden. Met de inzet van koeriers en buitenlandse chauffeurs lukte het ons een zeer redelijke kwaliteit van leveren te realiseren, maar wel tegen hoge kosten.” In totaal zijn dit jaar de ‘extra’ lasten circa 12 miljoen euro voor de inzet van bijrijders en hotelovernachtingen ten behoeve van buitenlandse chauffeurs en 5 euro miljoen voor de inzet van koeriers om tekorten in regulier transport op te vangen. Een deel van de kosten heeft Sligro ten laste van het eigen resultaat moeten nemen en een deel van de prijseffecten heeft de groothandel via efficiencyslagen opgevangen of doorgegeven in de verkoopprijs aan de klanten. Slippens: “Hoewel de meeste van onze klanten die prijsstijging ook weer doorgeven in hun prijzen aan de consument, leek dat in 2022 weinig impact te hebben op de afzetvolumes, want die bleven zeer sterk.”
Bron: Sligro Food Group/@FoodClicks
Auteur: M.Louws
Gerelateerd nieuws
Cheque voor Jeugdfonds bij heropening Sligro Alkmaar
Groothandel – Ter gelegenheid van de heropening van de Sligro-vestiging in Alkmaar werd een schenking gedaan aan het Alkmaarse Jeugdfonds Sport & Cultuur. De volledig verbouwde locatie werd dinsdag geopend door Angélique Schmeinck (24Kitchen), Kees Kiestra (directeur Sligro zelfbedieningsgroothandels en Sander Koolwijk (vestigingsdirecteur Sligro Alkmaar).
Lees berichtHoreca Totaal neemt Antwerpse vestiging Metro over
Buitenland - De vestiging van Metro in het noorden van Antwerpen, die na het faillissement van de Makro- en Metrowinkels gesloten was, komt in handen van Horeca Totaal. De Belgische groothandel heeft al twee vestigingen in Brugge en een in Oostende.
Lees berichtCarnavalsvierders laten zich niet remmen door prijsstijgingen
Onderzoek – Carnavalsvierders zijn van plan vooral feest te gaan vieren en niet te letten op de prijzen. Na jaren van beperkte carnavalsvieringen en flinke prijsstijgingen, laten de feestgangers zich dit jaar niet remmen. Twee op de vijf carnavalsvierders gaat komend weekend dan ook nergens op bezuinigen. Ook houdt de ruime meerderheid (84%) geen rekening meer met het coronavirus.
Lees berichtSamenwerking Sligro en Heineken pakt positief uit
Groothandel - De samenwerking tussen Sligro en Heineken leidt tot meer verkopen. De verwachte 100 miljoen extra verkopen bij bestaande klanten na vier jaar worden volgens de groothandel overschreden.
Lees berichtOmzet foodservice in de lift; rendement onder druk
Foodservice - Foodservice zit in de lift. Over periode 13, week 49 t/m 52, (5 december 2022 t/m 1 januari 2023) laat de foodservicemonitor een stijging zien van 109 procent in de toelevering van eten en drinken in foodservice ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. YTD is de groei van Foodservice 36,8 procent. Echter, het rendement staat wel onder druk door stijgende inkoopprijzen.
Lees berichtAnne&Max wil 1 miljoen euro groeikapitaal ophalen
Formulenieuws - Franchiseketen Anne&Max lanceert haar eerste sharefunding campagne om 1 miljoen euro aan groeikapitaal op te halen. De opgehaalde investering gaat Anne&Max inzetten om de groei te versnellen en zich verder te ontwikkelen naar een (inter)nationale keten van ‘planeetaardige’ huiskamers.
Lees bericht