Slijterij World of Nix ziet alcoholvrij als blijvende trend
Alcoholvrij – Op 1 januari start Dry January weer, de maand waarin mensen gestimuleerd worden even geen alcohol te drinken. Een logische maand na de kerstdagen en nieuwjaarsviering waarin het alcoholgebruik vaak hoger dan gemiddeld heeft gelegen. Maar het drinken van minder alcohol is ook een trend, zien ook de oprichters van de alcoholvrije slijterij World of Nix, een blijvende trend.
Volgens de oprichters Wim Boekema en Frederike de Groot is de lijst met voordelen om te stoppen met het drinken van alcohol ook eindeloos. Zo hebben mensen die geen alcohol drinken geen katers meer, betere slaap, verhoogde vitaliteit, verbeterde weerstand, stralende huid, gewichtsverlies, beter seksleven, positiever humeur, betere sportprestaties, en minder risico op ernstige ziekten. Zij zien dat Nederland zich daarvan steeds bewust wordt.
Groter aanbod
Dat blijkt ook uit de cijfers. De afgelopen jaren is het volume alcoholvrij bier, wijn en ‘sterke drank’ fors toegenomen in Nederland. Uit cijfers van de Nederlandse Brouwers blijkt dat in twaalf jaar tijd het volume van alcoholvrij bier met 17 procent per jaar is gestegen. Bovendien was in 2022 1 op de 15 biertjes alcoholvrij. Steeds meer mensen wisselen het drinken van alcohol af met het drinken van alcoholvrij. “Deze flexdrinkerstrend is heel groot aan het worden”, aldus De Groot. “Minder drinken op een avond en niet meer elke dag of doordeweeks, is de nieuwe trend onder verschillende generaties.”
Kwaliteit
Onderzoek laat ook zien dat het aanbod aan alcoholvrije drank mensen helpt om minder te drinken. De keuze zorgt er ook voor dat mensen steeds meer alcoholvrij drinken op momenten waarop ze normaal gesproken alcohol hadden gedronken. Met een breed assortiment aan alternatieve alcoholvrije spirits, wijnen en bieren, willen Boekema en De Groot in hun slijterij World of Nix klanten overtuigen dat alcoholvrij drinken niet ten koste hoeft te gaan van kwaliteit en plezier. Hun portfolio bestaat uit meer dan 250 wereldwijd geselecteerde alcoholvrije dranken, samengesteld op basis van persoonlijke nosing en tasting. World of Nix opende in juli 2021 in Haarlem als de eerste alcoholvrije slijterij van Nederland. Inmiddels zijn er ook slijterijen in Amsterdam en Tilburg.
Bron: World of Nix/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Amavine neemt online retailer Alcoholfreedrinks over
Overname - Amavine, leverancier van alcoholvrije dranken, neemt online retailer Alcoholfreedrinks.nl over. Met deze overname zet Amavine een belangrijke stap in haar missie om de beste alcoholvrije dranken breder beschikbaar te maken bij consumenten, horeca en retail.
Lees berichtBierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%
Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.
Lees berichtBOB wordt VIB bij De Vrienden van Amstel LIVE
Event – De 26e editie van De Vrienden van Amstel LIVE is van start gegaan. Tot en met 26 januari bezoeken 200.000 vrienden de grootste Amstel kroeg van Nederland. Zoals in iedere kroeg is het de vraag: wie is de BOB vandaag? Om de BOB extra positief in de schijnwerpers te zetten introduceert De Vrienden van Amstel LIVE de VIB; oftewel de ‘very...
Lees berichtVrumona introduceert drie Royal Club Mocktails
Introductie - Alcoholvrij is al een grote trend in zowel bier als sterke drank, maar het aanbod in frisdranken is nog beperkt. Vrumona speelt hier op in met de introductie van Royal Club Mocktails in de klassieke smaken Gin Tonic, Mojito en Ginger Mule. Zonder alcohol en zonder suiker.
Lees berichtEerste opleiding over alcoholvrije dranken van start
Opleiding - Alcoholvrije dranken maken een flinke opmars op de menukaart in de Nederlandse horeca. Daarom start WTOL Academy in samenwerking met Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) als eerste particuliere opleider een cursus over 0.0% drinks.
Lees berichtBiermarkt bijna terug op niveau voor de COVID
Analyse - De Nederlandse biermarkt is bijna terug op het niveau van voor de COVID-19-pandemie. De biermarkt is alleen wel veranderd. Zo is het aandeel alcoholvrij bier en speciaalbier de afgelopen jaren gegroeid en dat van pils iets gedaald.
Lees bericht