Slimme camera herkent 120 soorten fruit en groente bij Colruyt-kassa


Supermarkt – De Belgische supermarkt Colruyt heeft de primeur bij onze zuiderburen en test als eerste een camera die 120 soorten groente en fruit herkent bij de kassa, middels artificiële intelligentie (AI). In samenwerking met het bedrijf Robovision werd een slimme camera ontwikkeld en opgehangen boven een weegschaal die bepaalt om welk product het gaat. Het gaat om een test die drie maanden gaat duren. Medewerkers in de Colruyt-winkel in Kortrijk gaan kijken welke tijdwinst er met deze technologie gerealiseerd kan worden bij de kassa. Colruyt test als eerste Belgische retailer de automatische productherkenning van groenten en fruit. Zodra een klant een product op de weegschaal heeft gelegd maakt de camera een foto. Op basis van die foto kan het systeem automatisch herkennen welk product er op de weegschaal ligt. Waarna klanten met behulp van een tablet het juiste product bevestigen. Op die manier kan het systeem van Robovision 120 producten herkennen. Er is bewust gekozen voor groenten en fruit omdat dit assortiment geen barcode heeft. Het systeem biedt zeker voordelen in het terugdringen van het aantal verpakkingen. Nu worden versproducten soms verpakt om verwarring tussen verschillende producten te voorkomen. “Door het automatisch herkennen, valt dit probleem misschien weg,” zegt Rudi Dewulf, regionale verkoopdirecteur Colruyt. De verpakking bij de versartikelen speelde ook een belangrijke rol bij de keuze om de locatie in Kortrijk in te zetten als testlocatie. Deze winkel van Colruyt is namelijk ook de pilotwinkel waar gebruik wordt gemaakt van herbruikbare zakjes voor groenten en fruit. De software van Robovision is in staat om het gewicht van het zakje automatisch van het gewicht van de groenten en het fruit af te trekken. Bron: @FoodCloicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Heerschap Groep in 2022 van Jumbo naar Albert Heijn

Supermarkt - Heerschap Groep gaat vanaf januari 2022 met vijf Jumbo winkels over op de Albert Heijn formule.  Daarnaast gaan Heerschap Groep en de supermarktketen samenwerken om de ambachtelijke  producten van Bakkerij Heerschap toe te voegen aan het Streeckgenoten assortiment van Albert Heijn.

Lees bericht


Supermarkten realiseren een na hoogste weekomzet

Marktanalyse - De Nederlandse supermarkten realiseerden vorig week (week 11) een omzet van 998 miljoen euro. Dit is een stijging van ruim 31% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. De omzet was de op een na hoogste weekomzet die werd gerealiseerd, aldus onderzoeksbureau Nielsen.

Lees bericht

Discounter Lidl opent eerste eigen café

Buitenland - Discounter Lidl is in Noord-Ierland van plan een supermarkt met café te openen. De Duitse supermarktketen zou de plannen voor een dergelijke combinatiewinkel te hebben bevestigd tegenover The Irish News.

Lees bericht



Consumenten kopen steeds vaker duurzaam voedsel

Monitor - De bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland zijn in 2018 ten opzichte van 2017 met 7% toegenomen. Het marktaandeel van bestedingen aan duurzaam voedsel in de totale bestedingen aan voedsel is 11%. Duurzaam stijgt bij alle productgroepen, behalve bij vlees- en vleeswaren. Dat meldt de Monitor Duurzaam Voedsel 2018 van Wageningen Economic Research. De monitor geeft een overzicht van de bestedingen...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid