Smaak belangrijker voor consument dan duurzaamheid’


Slechts één op de vijf Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijk bij voeding / Foto bij: Alpro Nederland

Duurzaamheid – Het duurzame aspect van voeding is voor nog maar weinig consumenten belangrijk. Slechts één op de vijf Nederlanders vindt duurzaamheid in voeding belangrijk. Smaak en gezondheid zijn veel bepalender.

Dat blijkt uit onderzoek gedaan door Ruigrok in opdracht van Alpro Nederland. Waar de trend lijkt dat plantaardig en duurzaam steeds meer hun opgang maken, blijkt dat in de praktijk de stap naar plantaardige voeding nog niet grootschalig gezet wordt. Verder blijkt dat een kwart van de Nederlanders plantaardig eten wel hoog op de agenda heeft staan. Ook blijkt dat ruim een derde van de Nederlanders die op duurzaamheid let bij voeding, nu vaker kiest voor duurzame voeding dan een jaar geleden.

Keuze

Ondanks het feit dat duurzaamheid niet zo belangrijk wordt gevonden bij de keuze van voeding, let de meerderheid er wel op. Een meerderheid van de ondervraagden onderneemt namelijk stappen op het gebied van duurzaamheid, door bijvoorbeeld te letten op minder verspilling, minder vlees te eten en minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Opvallend is dat slechts vijf procent van de Nederlanders aangeeft het belangrijk te vinden dat voeding geen dierlijke producten bevat.

Rol soja bescheiden

Naast meer groente en fruit en minder vlees en vis eten, is ook het gebruik van meer sojaproducten (39%) een eenvoudige manier om meer plantaardige opties aan het voedingspatroon toe te voegen. Het grootste deel van deze sojaproducten wordt in de vorm van een vleesvervanger geconsumeerd. Soja wordt nutritioneel gezien als een goede vervanger van vlees en zuivel. Van de Nederlanders gebruikt 13% sojaproducten als vervanger van yoghurt, 8% als vervanger van kwark en 6% als vervanger van vla. Bijna een kwart van de Nederlanders is (zeer) positief over soja, 19% (zeer) negatief.

Bron: Alpro/@FoodClicks

 

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Brede partnersteun Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel

Campagne - De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel heeft dit jaar 79 partners aan zich verbonden. De campagne wordt breed gesteund door de voedingsindustrie, waaronder bedrijven in de plantaardige vlees-, vis- en zuivelindustrie, en verschillende grote supermarkten. De vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees heeft dit jaar voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’ en vindt plaats van 7 t/m 13...

Lees bericht


YB draagt cheque over aan het Wereld Natuur Fonds

Formulenieuws – YB (voorheen Yoghurt Barn) zet in op plantaardig eten dat bij voorkeur lokaal wordt geproduceerd. Om die reden werd een actie opgezet met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL), waarbij een deel van de omzet van een aantal YB producten naar het WWF ging. Onlangs werd de eerste cheque overhandigd van €4.368,00.

Lees bericht

Ondanks aangescherpte regels goede Free From Expo 2021

Beurzen - Ondanks de aangescherpte maatregelen als gevolg van de toenemende coronabesmettingen, opende Free From Food Expo 2021 eind november toch haar deuren in de Amsterdamse RAI. Vierduizend internationale foodprofessional bezochten de tweedaagse foodexpo en beoordeelden de beurs desondanks als ‘sfeervol, inspirerend en van hoge kwaliteit’.

Lees bericht



ProVeg roept horeca op te helpen met daling vleesconsumptie

Horeca – De vleesconsumptie in Nederland was altijd stijgend, ondanks alle vleesalternatieven, maar in 2020 liet de vleesconsumptie een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Voor ProVeg reden de horeca op te roepen klanten vaker...

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid