Smaak belangrijker voor consument dan duurzaamheid’


Slechts één op de vijf Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijk bij voeding / Foto bij: Alpro Nederland

Duurzaamheid – Het duurzame aspect van voeding is voor nog maar weinig consumenten belangrijk. Slechts één op de vijf Nederlanders vindt duurzaamheid in voeding belangrijk. Smaak en gezondheid zijn veel bepalender.

Dat blijkt uit onderzoek gedaan door Ruigrok in opdracht van Alpro Nederland. Waar de trend lijkt dat plantaardig en duurzaam steeds meer hun opgang maken, blijkt dat in de praktijk de stap naar plantaardige voeding nog niet grootschalig gezet wordt. Verder blijkt dat een kwart van de Nederlanders plantaardig eten wel hoog op de agenda heeft staan. Ook blijkt dat ruim een derde van de Nederlanders die op duurzaamheid let bij voeding, nu vaker kiest voor duurzame voeding dan een jaar geleden.

Keuze

Ondanks het feit dat duurzaamheid niet zo belangrijk wordt gevonden bij de keuze van voeding, let de meerderheid er wel op. Een meerderheid van de ondervraagden onderneemt namelijk stappen op het gebied van duurzaamheid, door bijvoorbeeld te letten op minder verspilling, minder vlees te eten en minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Opvallend is dat slechts vijf procent van de Nederlanders aangeeft het belangrijk te vinden dat voeding geen dierlijke producten bevat.

Rol soja bescheiden

Naast meer groente en fruit en minder vlees en vis eten, is ook het gebruik van meer sojaproducten (39%) een eenvoudige manier om meer plantaardige opties aan het voedingspatroon toe te voegen. Het grootste deel van deze sojaproducten wordt in de vorm van een vleesvervanger geconsumeerd. Soja wordt nutritioneel gezien als een goede vervanger van vlees en zuivel. Van de Nederlanders gebruikt 13% sojaproducten als vervanger van yoghurt, 8% als vervanger van kwark en 6% als vervanger van vla. Bijna een kwart van de Nederlanders is (zeer) positief over soja, 19% (zeer) negatief.

Bron: Alpro/@FoodClicks

 

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuwe WUR-methode haalt Rubisco-eiwit uit tomatenblad

Plantaardig - Wageningse onderzoekers zijn er als eerste ter wereld in geslaagd het hoogwaardige Rubisco-eiwit te winnen uit tomatenblad, een belangrijke reststroom in de glastuinbouw. Bij toepassing op grote schaal komen meer plantaardige eiwitten beschikbaar om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden.

Lees bericht


FCSI-congres: ‘Verduurzaming is geen vraag, maar een eis’

Congres - De transitie naar duurzaamheid en minder voedselverspilling was het centrale thema tijdens het FCSI-congres Hospitality Hub 2022 in Hotel de Werelt in Lunteren. Het congres dat door corona twee jaar was uitgesteld, kende een goede line-up met sprekers als Paul van Oers van de Hotelschool Maastricht, Emma Kallen sustainability consultant bij Factor Delta, impact manager Kathelijn van Elk van...

Lees bericht


Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht


YB wordt een coöperatie en zoekt mede-eigenaren

Investering - YB zet in op internationale expansie in zowel master franchise als met haar producten voor retail en foodservice. Tevens wordt het merk geheel plantaardig en zal het zich daarop sterk gaan profileren. Om deze groei te faciliteren wordt het bedrijf een coöperatie en zoekt het ambassadeurs om mede-eigenaar te worden van YB en haar missie.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid