Smaak belangrijker voor consument dan duurzaamheid’


Slechts één op de vijf Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijk bij voeding / Foto bij: Alpro Nederland

Duurzaamheid – Het duurzame aspect van voeding is voor nog maar weinig consumenten belangrijk. Slechts één op de vijf Nederlanders vindt duurzaamheid in voeding belangrijk. Smaak en gezondheid zijn veel bepalender.

Dat blijkt uit onderzoek gedaan door Ruigrok in opdracht van Alpro Nederland. Waar de trend lijkt dat plantaardig en duurzaam steeds meer hun opgang maken, blijkt dat in de praktijk de stap naar plantaardige voeding nog niet grootschalig gezet wordt. Verder blijkt dat een kwart van de Nederlanders plantaardig eten wel hoog op de agenda heeft staan. Ook blijkt dat ruim een derde van de Nederlanders die op duurzaamheid let bij voeding, nu vaker kiest voor duurzame voeding dan een jaar geleden.

Keuze

Ondanks het feit dat duurzaamheid niet zo belangrijk wordt gevonden bij de keuze van voeding, let de meerderheid er wel op. Een meerderheid van de ondervraagden onderneemt namelijk stappen op het gebied van duurzaamheid, door bijvoorbeeld te letten op minder verspilling, minder vlees te eten en minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Opvallend is dat slechts vijf procent van de Nederlanders aangeeft het belangrijk te vinden dat voeding geen dierlijke producten bevat.

Rol soja bescheiden

Naast meer groente en fruit en minder vlees en vis eten, is ook het gebruik van meer sojaproducten (39%) een eenvoudige manier om meer plantaardige opties aan het voedingspatroon toe te voegen. Het grootste deel van deze sojaproducten wordt in de vorm van een vleesvervanger geconsumeerd. Soja wordt nutritioneel gezien als een goede vervanger van vlees en zuivel. Van de Nederlanders gebruikt 13% sojaproducten als vervanger van yoghurt, 8% als vervanger van kwark en 6% als vervanger van vla. Bijna een kwart van de Nederlanders is (zeer) positief over soja, 19% (zeer) negatief.

Bron: Alpro/@FoodClicks

 

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Royal Swinkels opnieuw ‘Sustainable Brewery of the Year’

Brouwerij - Royal Swinkels valt twee keer in de prijzen bij de Icons of Beer 2024. Voor het tweede jaar op rij wint het familiebedrijf de titel ‘Sustainable Brewery of the Year’. Daarnaast wordt de inzet van Sustainability Manager Marthijn Junggeburth bekroond met de titel ‘Sustainability Officer of the Year’.

Lees bericht


Garden Gourmet komt met plantaardige witvis

Introductie - Garden Gourmet introduceert deze week zijn plantaardige alternatief voor witvis op de Nederlandse markt. Het plantaardige merk introduceert ‘Marine-Style Crispy Filet’ en ‘Marine-Style Crispy Nuggets’ en breidt hiermee zijn portfolio van plantaardige producten uit.

Lees bericht

Boermarke lanceert ‘Vairy’ en start in foodservice

Introductie - Na een succesvolle start in supermarkten introduceert Boermarke nu het volledige plantaardige assortiment in de foodservicesector, onder de naam ‘Vairy’. Boermarke verkoopt plantaardige kaas, yoghurt en ijs bij supermarkten in 24 Europese landen. Nu komen daar bedrijven uit de foodservicebranche bij.

Lees bericht

De Nieuwe Keuken Event wil chefs samenbrengen en inspireren

Event - Food Reporter, onderdeel van Bidfood, wil met het De Nieuwe Keuken Event chefs samenbrengen om ideeën te delen voor een duurzamer voedselsysteem. Het event, dat maandag plaats vond, moet chefs inspireren en verbinden en aanzetten na te denken over de toekomst van de professionele keuken.

Lees bericht


Mark Schraauwen volgt Michel Driessen op als CEO bij Verstegen

Benoeming - CEO Michel Driessen heeft de dagelijkse leiding van Verstegen Spices & Sauces per 1 juni overgedragen aan CCO Mark Schraauwen. Mark zal de functie van CEO gaan bekleden. Michel Driessen blijft eigenaar van Verstegen en neemt zitting in de Raad van Advies van het Rotterdamse familiebedrijf.

Lees bericht

De Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger

Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid