Spadel wil positieve impact en zet nog meer in op duurzaamheid


Duurzaam - Spadel, het moederbedrijf van mineraalwater Spa, zet nog een stap extra in haar duurzaamheidstrategie en voegt als eerste drankproducent in de Benelux de duurzaamheidsambitie toe aan het doel van de vennootschap. De ambitie sluit aan bij de nieuwe MVO-strategie voor 2025 waarin natuur, consument, lokaliteit en de maatschappij centraal staan.

De positieve impact die het bedrijf wil leveren, wordt op 10 juni voorgelegd aan de aandeelhouders tijdens een buitengewone algemene vergadering en na goedkeuring vastgelegd.

Lokaal investeren

Tien jaar geleden besloot Spadel al zijn duurzaamheidsambities te structureren en doelen te stellen voor het verminderen van de klimaatimpact, het verbeteren van de verpakkingen en het beschermen van de natuur en de bron, zo laat het bedrijf weten. De drankenproducent ontving daarvoor eind 2020 het internationaal erkende CO2-neutraal label voor al zijn activiteiten. Met de bottelarij behaalde Spa zelfs de hoogst mogelijke certificering voor duurzaam waterbeheer.

Positieve impact

Daaraan wordt nu een extra dimensie toegevoegd. Over enkele weken wil Spadel als eerste drankenproducent in de Benelux een ‘Positive Impact Company’ worden. Dat betekent dat Spadel niet alleen haar doelen wijzigt, maar zich ook committeert aan het investeren van 5% van de nettowinst in de maatschappij via lokale partners. Als onderdeel daarvan zet Spadel zich ook in als het gaat om de bescherming van de biodiversiteit en waterbronnen, gebruikt het bedrijf alleen natuurlijke ingrediënten in haar producten en gaat het tegen 2025 over tot volledig circulair verpakken tegen 2025.

B Corp-certificering

De wens om de positieve impact van Spadel te concretiseren in de doelen van het bedrijf, houdt gedeeltelijk verband met de coronacrisis. 'Uit de huidige crisis leren we meer dan ooit dat dit de juiste strategie is en deze aansluit bij de veranderende consumentenbehoefte', aldus Bart Peeters, general manager van Spadel Benelux. 'Daarom hebben we nu besloten om nog verder te gaan. Dit past bij onze ambitie om tegen eind 2021 het zogeheten 'B Corp'-certificaat te behalen voor het hele bedrijf en al onze merken’. Het certificaat wordt toegekend aan bedrijven die zich inzetten voor een betere wereld met oog voor mens, milieu en maatschappij.

Bron: Spadel/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

MARTINI behaalt duurzaamheidsmijlpaal

Dranken  – Na tientallen jaren pionierswerk op het gebied van duurzaamheid heeft MARTINI, 's werelds nummer één Italiaanse mousserende wijn en vermout van familiebedrijf Bacardi, een duurzaamheidsmijlpaal bereikt: 100% van de wijnmakerijen voor het volledige MARTINI assortiment zijn nu duurzaam gecertificeerd.

Lees bericht



SPA introduceert vernieuwde SPA Touch

Introductie – Flessen van 100% gerecycled materiaal, als eerste binnen het SPA assortiment en een transparante look & feel, zodat de consument makkelijker het mineraalwater weet te vinden. Daarmee trapt Spadel voor het merk SPA Touch een grootschalige campagne af.

Lees bericht




SPA klimaatneutraal en zet volgende stap in recyclen

Frisdranken – SPA heeft sinds kort de mineraalwaters en frisdranken officieel klimaatneutraal. Het bedrijf ontving daarvoor het internationaal erkende CO2-neutraal label. Daarmee heeft SPA de doelstelling gerealiseerd die het bedrijf zichzelf in 2010 stelde, maar een nieuw uitdagend doel voor 2030 ligt inmiddels vast. Ook zet het bedrijf een volgende stap met recyclen.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid