‘Sport maken van suikerreductie in de kantine loont’
.png)
Actie – In januari nam Optisport, exploitant van 300 sportlocaties in Nederland en België, deel aan een door Vrumona opgezette actie om zoveel mogelijk de suikerinname via frisdrank te verminderen. Een eerdere test van de frisdrankleverancier bij drie sportverenigingen had al aan getoond dat suikerreductie bij frisdrankgebruik bij sportkantines mogelijk is. Ook bij deze competitie werkte het.
Optisport exploiteert ruim 300 sportlocaties van zwembaden, fitnessclubs, ijsbanen tot sporthallen. Belangrijk aandachtspunt van het bedrijf is bezoekers stimuleren tot een gezonde leefstijl. Eten en drinken maken daar onderdeel van uit. Vrumona speelt ook in op de trend naar een gezonder frisaanbod en heeft sinds 2015 circa 1,5 miljard suikerklontjes uit haar dranken gehaald. En nu heeft het bedrijf zich tot doel gesteld om ook bij sportverenigingen zoveel mogelijk de suikerinname via frisdrank te verminderen.
Onbezorgd genieten
Om dat te stimuleren is de suikercompetitie opgestart. “Sportverenigingen zijn plekken waar gezondheid hoog in het vaandel staat. Toch zien we dat het aangeboden frisassortiment nog veel suikerhoudende dranken bevat. We zijn ervan overtuigd dat je onbezorgd kan genieten van fris, maar dat vergt wel extra stimulans. Mensen zijn zich vaak onvoldoende bewust van de hoeveelheden suiker in fris en van lekkere verantwoorde alternatieven. Dat is wat we met deze suikercompetitie beogen. Bewustzijn creëren en idealiter structurele gedragsverandering,” aldus Evelien Sanders - de Boer, managing director Vrumona.
Resultaten
Bezoekers van de deelnemende Optisport locaties ontvingen bij aankoop van een suikervrij drankje een kraskaartje waarmee ze kans maakten op prijzen. En elke verkoop van een suikervrij drankje stond gelijk aan een bepaalde hoeveelheid bespaarde suikerklontjes. Deze besparing werd bijgehouden in ‘de suikermeter’ op locatie. De locatie die relatief de meeste suiker had bespaard won een uitje met het (horeca)team. Dit heeft gemiddeld geleid tot een verschuiving van 19% suikervrije dranken naar 22%, een stijging van 3% ten opzichte van een vergelijkbare periode in 2020. Hoe belangrijk commitment en communicatie is blijkt uit de resultaten van het winnende team van De Ronde Venen Optisport locatie. Zij wisten een verschuiving van 15,8% weten te realiseren. Volgens Marjon Heijnen (Hoofd Horeca /Receptie & Administratie) lag aan de basis van dat succes: “Het communicatie materiaal was goed ingezet, de horeca medewerkers waren goed geïnstrueerd en het assortiment was dusdanig samengesteld dat vaak alleen maar de suikervrije variant beschikbaar”.
Bron: Vrumona/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Subway, PepsiCo en Vrumona verlengen samenwerking
Samenwerking – Subway heeft de samenwerking met PepsiCo en drankenbedrijf Vrumona met vijf jaar verlengd. Vrumona zal Subway restaurants in heel Nederland tot minstens eind 2027 voorzien van dranken van PepsiCo zoals Pepsi, Pepsi MAX en 7UP en Vrumona eigen merk producten zoals Sisi, Crystal Clear, Sourcy en Sourcy Vitaminwater.
Lees berichtRestaurant The Shift is meer dan driemaal daags een ander interieur
Restaurantconcept -The Shift is misschien wel uniek in de wereld. Het restaurantconcept dat enkele weken geleden opende in Den Bosch verandert niet alleen driemaal daags van interieur en menukaart, het biedt daarnaast ook nog eens vegetarische gerechten en een suikervrij frisdrankenassortiment.
Lees berichtSuccesvolle Vrumona-pilot suikerreductie bij sportkantines
Sportkantines – De suikerreductiepilot bij een drietal grote sportverenigingen van Vrumona is succesvol verlopen. De clubs realiseerden gezamenlijk een reductie van 130.000 suikerklontjes, wat gelijkstaat aan 520 kg suiker.
Lees berichtDrie sportverenigingen gaan maandlang suikervrije fris promoten
Sportkantine – Drie grote Nederlandse sportverenigingen, te weten SV Kampong, AH&BC en AFC, gaan zich actief inzetten om de suikerinname via frisdrank op hun sportkantines te verminderen. De pilot loopt een maand lang door vrijwel uitsluitend suikervrije frisdrank aan te bieden.
Lees berichtAlcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca
Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.
Lees berichtHorecasector richt platform op in strijd tegen personeelscrisis
Horecaplatform – Partners uit verschillende hoeken van de horeca sector richten gezamenlijk het platform mijnhorecabaan.nl op. Onder andere HMSHost International, Heineken, Coca Cola, Vrumona, McDonald’s, Restaurant Company Europe, Bidfood en Bram Ladage slaan de handen ineen om de nationale personeelscrisis aan te pakken.
Lees bericht