‘Sport maken van suikerreductie in de kantine loont’


Actie – In januari nam Optisport, exploitant van 300 sportlocaties in Nederland en België, deel aan een door Vrumona opgezette actie om zoveel mogelijk de suikerinname via frisdrank te verminderen. Een eerdere test van de frisdrankleverancier bij drie sportverenigingen had al aan getoond dat suikerreductie bij frisdrankgebruik bij sportkantines mogelijk is. Ook bij deze competitie werkte het.

Optisport exploiteert ruim 300 sportlocaties van zwembaden, fitnessclubs, ijsbanen tot sporthallen. Belangrijk aandachtspunt  van het bedrijf is bezoekers stimuleren tot een gezonde leefstijl. Eten en drinken maken daar onderdeel van uit. Vrumona speelt ook in op de trend naar een gezonder frisaanbod en heeft sinds 2015 circa 1,5 miljard suikerklontjes uit haar dranken gehaald. En nu heeft het bedrijf zich tot doel gesteld om ook bij sportverenigingen zoveel mogelijk de suikerinname via frisdrank te verminderen.

Onbezorgd genieten

Om dat te stimuleren is de suikercompetitie opgestart. “Sportverenigingen zijn plekken waar gezondheid hoog in het vaandel staat. Toch zien we dat het aangeboden frisassortiment nog veel suikerhoudende dranken bevat. We zijn ervan overtuigd dat je onbezorgd kan genieten van fris, maar dat vergt wel extra stimulans. Mensen zijn zich vaak onvoldoende bewust van de hoeveelheden suiker in fris en van lekkere verantwoorde alternatieven. Dat is wat we met deze suikercompetitie beogen. Bewustzijn creëren en idealiter structurele gedragsverandering,” aldus Evelien Sanders - de Boer, managing director Vrumona.

Resultaten

Bezoekers van de deelnemende Optisport locaties ontvingen bij aankoop van een suikervrij drankje een kraskaartje waarmee ze kans maakten op prijzen. En elke verkoop van een suikervrij drankje stond gelijk aan een bepaalde hoeveelheid bespaarde suikerklontjes. Deze besparing werd bijgehouden in ‘de suikermeter’ op locatie. De locatie die relatief de meeste suiker had bespaard won een uitje met het (horeca)team. Dit heeft gemiddeld geleid tot een verschuiving van 19% suikervrije dranken naar 22%, een stijging van 3% ten opzichte van een vergelijkbare periode in 2020. Hoe belangrijk commitment en communicatie is blijkt uit de resultaten van het winnende team van De Ronde Venen Optisport locatie. Zij wisten een verschuiving van 15,8% weten te realiseren. Volgens Marjon Heijnen (Hoofd Horeca /Receptie & Administratie) lag aan de basis van dat succes: “Het communicatie materiaal was goed ingezet, de horeca medewerkers waren goed geïnstrueerd en het assortiment was dusdanig samengesteld dat vaak alleen maar de suikervrije variant beschikbaar”.

Bron: Vrumona/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Subway, PepsiCo en Vrumona verlengen samenwerking

Samenwerking  – Subway heeft de samenwerking met PepsiCo en drankenbedrijf Vrumona met vijf jaar verlengd.  Vrumona zal Subway restaurants in heel Nederland tot minstens eind 2027 voorzien van dranken van PepsiCo zoals Pepsi, Pepsi MAX en 7UP en Vrumona eigen merk producten zoals Sisi, Crystal Clear, Sourcy en Sourcy Vitaminwater.

Lees bericht






Alcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca

Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.

Lees bericht

Horecasector richt platform op in strijd tegen personeelscrisis

Horecaplatform – Partners uit verschillende hoeken van de horeca sector richten gezamenlijk het platform mijnhorecabaan.nl op. Onder andere HMSHost International, Heineken, Coca Cola, Vrumona, McDonald’s, Restaurant Company Europe, Bidfood en Bram Ladage slaan de handen ineen om de nationale personeelscrisis aan te pakken.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid