‘Sport maken van suikerreductie in de kantine loont’
Actie – In januari nam Optisport, exploitant van 300 sportlocaties in Nederland en België, deel aan een door Vrumona opgezette actie om zoveel mogelijk de suikerinname via frisdrank te verminderen. Een eerdere test van de frisdrankleverancier bij drie sportverenigingen had al aan getoond dat suikerreductie bij frisdrankgebruik bij sportkantines mogelijk is. Ook bij deze competitie werkte het.
Optisport exploiteert ruim 300 sportlocaties van zwembaden, fitnessclubs, ijsbanen tot sporthallen. Belangrijk aandachtspunt van het bedrijf is bezoekers stimuleren tot een gezonde leefstijl. Eten en drinken maken daar onderdeel van uit. Vrumona speelt ook in op de trend naar een gezonder frisaanbod en heeft sinds 2015 circa 1,5 miljard suikerklontjes uit haar dranken gehaald. En nu heeft het bedrijf zich tot doel gesteld om ook bij sportverenigingen zoveel mogelijk de suikerinname via frisdrank te verminderen.
Onbezorgd genieten
Om dat te stimuleren is de suikercompetitie opgestart. “Sportverenigingen zijn plekken waar gezondheid hoog in het vaandel staat. Toch zien we dat het aangeboden frisassortiment nog veel suikerhoudende dranken bevat. We zijn ervan overtuigd dat je onbezorgd kan genieten van fris, maar dat vergt wel extra stimulans. Mensen zijn zich vaak onvoldoende bewust van de hoeveelheden suiker in fris en van lekkere verantwoorde alternatieven. Dat is wat we met deze suikercompetitie beogen. Bewustzijn creëren en idealiter structurele gedragsverandering,” aldus Evelien Sanders - de Boer, managing director Vrumona.
Resultaten
Bezoekers van de deelnemende Optisport locaties ontvingen bij aankoop van een suikervrij drankje een kraskaartje waarmee ze kans maakten op prijzen. En elke verkoop van een suikervrij drankje stond gelijk aan een bepaalde hoeveelheid bespaarde suikerklontjes. Deze besparing werd bijgehouden in ‘de suikermeter’ op locatie. De locatie die relatief de meeste suiker had bespaard won een uitje met het (horeca)team. Dit heeft gemiddeld geleid tot een verschuiving van 19% suikervrije dranken naar 22%, een stijging van 3% ten opzichte van een vergelijkbare periode in 2020. Hoe belangrijk commitment en communicatie is blijkt uit de resultaten van het winnende team van De Ronde Venen Optisport locatie. Zij wisten een verschuiving van 15,8% weten te realiseren. Volgens Marjon Heijnen (Hoofd Horeca /Receptie & Administratie) lag aan de basis van dat succes: “Het communicatie materiaal was goed ingezet, de horeca medewerkers waren goed geïnstrueerd en het assortiment was dusdanig samengesteld dat vaak alleen maar de suikervrije variant beschikbaar”.
Bron: Vrumona/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Evelin Magnin nieuwe Marketing Director Vrumona
Benoeming - Evelien Magnin start per 1 september 2024 als nieuwe Marketing Director bij Vrumona. Naast de dagelijkse leiding over alle marketing & merk communicatie activiteiten, geeft zij invulling aan de strategische positionering van het merken portfolio en de groeiambities van Vrumona. Evelien maakt deel ui van het Management Team onder leiding van Ilco Kwast.
Lees berichtJasper Spaargaren nieuwe CMO bij The Flower Farm
Benoeming - Jasper Spaargaren is benoemd tot CMO van het merk The Flower Farm. Spaargaren is afkomstig van onder andere Unilever en Vrumona, maar werkte hiervoor als horecaondernemer bij het vernieuwende restaurantconcept The Shift in Den Bosch.
Lees berichtPepsi komt met blauwe ‘Electric Blue’ cola
Introductie – Pepsi wil de cola-categorie opschudden met de lancering van een gloednieuwe, limited edition blauwe cola: Pepsi Electric. Na de rebranding van het merk eerder dit jaar en voortdurende smaakinnovatie binnen de markt, wil het colamerk met de nieuwe lancering inspelen op de voorkeuren van Generatie Z.
Lees berichtVrumona presenteert nieuw design Pepsi in grootse campagne
Campagne - Vrumona, licentiepartner van PepsiCo, introduceert het nieuwe design voor Pepsi in de grootste campagne ooit. Het wordt de eerste update in 14 jaar tijd. De nieuwe visuele identiteit wordt in meer dan 120 markten uitgerold, waaronder in Nederland. Bezoekers aan de Horecava beleefde de primeur van de nieuwe merkuitstraling.
Lees berichtSandra Vingerling nieuwe directeur Retail Vrumona
Benoeming - Sandra Vingerling start per 1 mei 2024 als nieuwe directeur Retail bij Vrumona, onderdeel van Royal Unibrew. Zij neemt de functie over van Arjen Reijnierse, die deze verantwoordelijkheid momenteel a.i. vervult. Vrumona kiest hiermee voor een interne opvolger.
Lees berichtVrumona introduceert drie Royal Club Mocktails
Introductie - Alcoholvrij is al een grote trend in zowel bier als sterke drank, maar het aanbod in frisdranken is nog beperkt. Vrumona speelt hier op in met de introductie van Royal Club Mocktails in de klassieke smaken Gin Tonic, Mojito en Ginger Mule. Zonder alcohol en zonder suiker.
Lees bericht