Sportvoedingsbedrijf Upfront opent eigen supermarkten
Supermarkt – Het sportvoedingsmerk Upfront gaat eigen supermarkten openen in steden. De eerste locatie komt in Rotterdam op het fabrieksterrein van Van Nelle. De locatie gaat over zes weken open. Daarna volgen meer locaties in andere steden.
De locaties gaan zo’n 250 producten brengen, laat een woordvoeder weten. Niet alleen eiwitrepen, poeders en shakes, maar ook versartikelen zoals kaas, vlees en vis en andere levensmiddelenartikelen. Producten die worden geproduceerd, geteeld en grootgebracht volgens de richtlijnen van Upfront zonder bewerkingen. Van alle producten ligt er ook maar één variant.
Transparant
Upfront werd in 2020 opgericht als sportvoedingsmerk door Mark de Boer, Harro Schwencke en Nick Schijvens. Het doel dat zij voor ogen hadden was transparante en voedzame sportvoeding aan te bieden aan mensen en als bewijs daarvoor de voedingswaarde en ingrediënten op de voorkant van de verpakking te plaatsen. Na gestart te zijn met een webshop, liggen de eiwitproducten van het bedrijf inmiddels bij vrijwel alle sportscholen en supermarkten.
Supermarkten
In augustus dit jaar liet mede-eigenaar Mark de Boer al weten dat het bedrijf van plan was het verdiende geld te steken in eigen supermarkten. In dat toekomstplan schrijft hij: “Voeding wordt voor 95% in de supermarkt gekocht en voor 5% online. Die 5% is voor specialistische doeleinden zoals sport. Beginnen bij de 95% werkt niet. Die markt zit potdicht. Daarom zijn we begonnen met de 5%. In deze markt van online (sport)voeding hebben we in korte tijd bewezen dat onze oplossing werkt door een functioneler, onbewerkter en eenvoudiger alternatief te bieden en daarmee in 5 jaar de grootste te worden. Stap één wordt in 2025 voltooid”.
Alleen Upfront-producten
Daarom is het volgens De Boer nu tijd voor een volgende stap en dus opent het bedrijf een eigen supermarkt. “Een Upfront-supermarkt zal alleen Upfront aanbieden, en van iedere categorie maar één variant. Eén pindakaas, één feta, etc. De gemiddelde Nederlandse supermarkt heeft 20.000 producten, de Upfront-supermarkt krijgt er 250. De keuze wordt door ons van tevoren gemaakt in plaats van op de klant gedumpt. Met een honderdste van de producten kun je ook toe met minder ruimte, minder personeel per winkel, eenvoudigere goederenstromen en daarmee grote schaalvoordelen creëren die we doorrekenen naar de klant.”
500 supermarkten
In november opent de eerste supermarkt in Rotterdam, daarna volgen meerdere locaties. Het ligt in de bedoeling dat er in vijf jaar tijd 500 Upfront-supermarkten komen door het hele land. Daarna wil het bedrijf gaan kijken naar de totale voedselproductie. Bang dat supermarkten de Upfront-artikelen zullen weren als zij de concurrentie aangaan, heeft het bedrijf niet. Er zal rekening worden gehouden met het aanbod zoals dat in de supermarkten in de buurt wordt aangeboden.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuw platform maakt voortgang eiwittransitie inzichtelijk
Platform - ProVeg Nederland lanceert het nieuwe platform Eiwitstand.nl, dat laat zien welke doelen Nederlandse organisaties hebben gesteld voor de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon en hoe ver zij daarin zijn. Het is voor het eerst dat de eiwittransitie zo uitgebreid en transparant in kaart is gebracht.
Lees berichtFrietHoes haalt in recordtempo €300.000 op voor uitbreiding
Crowdfunding - De Haarlemse frietproducent FrietHoes heeft binnen een week €300.000 opgehaald via crowdfundingplatform CrowdAboutNow. Met het bedrag wil het bedrijf investeren in een nieuwe baklijn en koelstraat voor de fabriek in Nieuw-Vennep.
Lees berichtXXL Nutrition doorbreekt grens van 100 miljoen euro omzet
Sportvoeding - XXL Nutrition, marktleider in sportvoeding en -supplementen in de Benelux, heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. Het bedrijf uit Deurne doorbreekt de grens van 100 miljoen euro jaaromzet. De omzet stijgt dit jaar met 25 tot 30 procent, waarmee het sportmerk opnieuw sterke groei laat zien.
Lees berichtPoiesz test nieuwe broodjescorner met smoothies in tien filialen
Supermarkt - Poiesz Supermarkten test momenteel in tien winkels een vernieuwde broodjescorner met vers belegde broodjes en bijpassende drankjes, waaronder smoothies. Dat meldt vakmedium FoodPersonality.
Lees berichtCBL positief over koopkrachtfocus in Miljoenennota
Politiek - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) reageert positief op de koopkrachtfocus in de Miljoenennota 2026, die dinsdag tijdens Prinsjesdag werd gepresenteerd door het demissionaire kabinet-Schoof. Tegelijkertijd benadrukt het CBL dat het tijd is voor concrete maatregelen om de lastendruk voor ondernemers te verlagen.
Lees berichtRVO lanceert handvatten voor communicatie over biologisch
Overheid - Ondernemers in retail en foodservice krijgen steun bij het communiceren over biologische producten. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) presenteert nieuwe online hulpmiddelen met uitleg over wet- en regelgeving, productinformatie en voorbeeldclaims die zijn afgestemd op Europese normen.
Lees bericht