Start-up Twig & Forest wil assortiment tankstations verduurzamen


Petrol - Start-up Twig & Forest uit Amstelveen ziet mogelijkheden bij tankstations voor een meer duurzaam assortiment. Het bedrijf kan door een samenwerking met groothandel Udea gezonde producten aanbieden als traditionele producten tegen dezelfde prijs. Hierdoor wordt het de consument gemakkelijk gemaakt een meer verantwoorde keuze te kunnen doen. Althans dat is de mening van Riccardo de Waal, initiatiefnemer van Twig & Forest. Vanuit de gedachtegang dat consumenten op zoek zijn naar gezondere, meer verantwoorde producten, wil hij ondernemers binnen de wereld van petrol ondersteunen die graag willen uitdragen dat zij milieuvriendelijk en het liefst circulair bezig zijn. Via Udea heeft De Waal de beschikking over een assortiment van zo’n 7000 producten, waaruit Twig & Forest een selectie heeft gemaakt van rond de 800 passende food- en non-foodproducten voor zowel onderweg als voor gebruik op de locaties zelf. Het betreft producten uiteenlopend van biologisch afbreekbare ruitensproeiervloeistof, composteerbare tankhandschoenen en gerecycled papier gemaakt van melkpakken om de handen te drogen tot aan biologische en gezonde levensmiddelenproducten. De Waal: “Het is een compleet assortiment dat naast het bestaande kan worden gelegd tegen dezelfde prijzen.” Additioneel De Waal is er van overtuigd dat de range een compleet nieuwe doelgroep aantrekt en ook niet kannibaliserend werkt op de verkoop van de andere producten. “Verkooptesten die we hebben uitgevoerd wijzen dat ook uit; het is additionele omzet en geen verschuiving.” Volgens De Waal komt dat doordat de gezondere producten in één keer verkrijgbaar zijn en dat er geen prijsverschil is met een regulier product. De drempel in prijs wordt hierdoor weggenomen. Momenteel loopt er via Natudis een test bij Spar die dat ook moet aantonen. Het assortiment kan op elke locatie worden aangeboden. Meebouwen De Waal: “Het is wel onze voorkeur om samen te werken met ondernemers die deze marktwerking ondersteunen. We bieden niet alleen een alternatief aan voor de klant, maar gaan ook uit van het principe ‘people, planet, profit’. Je dient dus als ondernemer een breder doel. Als je alleen maar kijkt naar wat het oplevert, doe je jezelf en het potentieel tekort. Door in te zien dat meebouwen aan een bewustere retailmarkt beter is voor jezelf, de klant, het milieu en de aarde, is er een breder rendement te behalen dan financiële winst alleen. Denk daarbij aan de marketingwaarden, loyaliteit van de klant, het eigen personeel wat werkt met vriendelijke producten en uiteindelijk gewoonweg het goede gevoel om een bijdrage te leveren aan een betere wereld zonder daar concessies voor te hoeven doen in je dagelijkse bedrijfsvoering.” Ideaal In de meest ideale vorm ziet De Waal de samenwerking met petrolondernemers ook niet alleen op productniveau, maar juist in een totale aanpak voor in en rond het tankstation. “Een terrein waar geen afvalbakken staan, omdat alles circulair wordt beetgepakt. Reststromen die composteerbaar zijn of kunnen worden verwerkt tot nieuwe grondstoffen. Uiteindelijk gaat het er als aankooplocatie ook om dat je relevant bent voor je klanten en je omgeving”, aldus De Waal. De afgelopen tijd is er gewerkt aan een koppeling met het kassasysteem van Extendas. Hierdoor kost opname en verwerking van de producten weinig extra handeling. Omdat de distributie door Twig & Forest zelf wordt geregeld, kan er vandaag worden besteld en al de volgende dag worden geleverd in heel Nederland, naast leveranciers als Lekkerland en Sligro. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Paulig wil koploper worden in duurzaamheid

Achtergrond - Paulig, het van origne Finse moederbedrijf achter Tex Mex merk Santa Maria en de plantaardige eiwitbron Pulled Oats van Gold&Green kondigde onlangs aan om koploper te worden als het gaat om duurzaamheid. Zo hebben zij de ambitie om in 2030 70% van de netto-omzet te halen uit producten en diensten die de gezondheid en het welzijn van mensen en...

Lees bericht

Suiker Unie heet voortaan Cosun Beet Company

Naamswijziging – Na 54 jaar verandert Suiker Unie haar naam in Cosun Beet Company. De nieuwe bedrijfsnaam sluit beter aan bij de strategie die het bedrijf voorstaat, laat CEO Paul Mesters weten. Het bedrijf wil de focus leggen op een circulaire economie met de biet in de hoofdrol.

Lees bericht

Mondelēz op schema met duurzaamheidsdoelstelling 2025

Duurzaamheid – Mondelēz International zet enorme stappen in het realiseren van de doelstellingen om de productie en grondstoffen verder te verduurzamen en het assortiment aan te laten sluiten op meer verantwoord snacken. Het bedrijf ligt of op schema of voor op de doelstellingen, maar loopt in ieder geval op schema voor ambitieuze doelstellingen voor 2025.

Lees bericht

‘Maaltijdbox-kokers verspillen 21% minder voedsel’

Duurzaamheid – Huishoudens die gebruik maken van een maaltijdbox verspillen 21% minder voedsel, dan wanneer zelf de boodschappen worden gedaan in een supermarkt. Dit cijfer weegt daarom mee in het duurzaamheidsrapport van maaltijdbezorger HelloFresh. Net als de elektrische bezorging in de binnenring van Amsterdam.

Lees bericht


Berkman opent ijs drive-thru met de IJswinckel

Petrol - De IJswinckel en Berkman Energie Service hebben de handen in een geslagen en zijn een ijs drive-thru  gestart op het terrein aan de Tuindersweg 36 in Barendrecht. Sinds afgelopen vrijdag is de ijsafhaalservice geopend. Tijdens de paasdagen liep de wachttijd af en toe op tot 20 minuten.

Lees bericht

Shell gaat vanuit 17 tankstations bezorgen met Deliveroo

Petrol – Bij 17 Shell-stations kunnen geïnteresseerden vanaf vandaag  online dagelijkse boodschappen bestellen. De boodschappen worden in samenwerking met Deliveroo bezorgd. Het gaat bij de bezorging vooral om essentiële producten, zoals levensmiddelen, handzeep en wc-papier.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid