Steeds meer cateraars gaan voor plantaardig


Bij steeds meer onderwijscateraars gaat het aandeel plantaardig omhoog in het aanbod / Foto bij: CIRFOOD/ Ashkan Mortezapour Photography

Catering - Zestien bedrijfscateraars committeren zich aan de doelstelling van Wakker Dier om dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door planten. “Deze cateraars maken samen een gigantische impact voor de dieren,” aldus Collin Molenaar van de organisatie.

Het gaat om de cateraars Albron, Appèl, Cater Concept, Cirfood, Compass Group, Food&i, Holie Pizza, Hospitalents, Hutten, Markies Catering, Rootz Kitchen, SAB, Van Leeuwen Catering, Vermaat Groep, Vitam en Zo-vital voor hun inzet. Wakker Dier zet deze zestien vooroplopende cateraars deze maand in het zonnetje met een advertentie in vakbladen Misset Horeca en @FoodClicks. Veruit de meeste grote bedrijfscateraars hebben zich inmiddels verbonden aan de doelstelling, waardoor honderdduizenden werknemers worden verleid om vaker plantaardig te eten. Opvallend is dat twee prominente cateraars, namelijk Sodexo en ISS, nog in het rijtje ontbreken. De dierenwelzijnsorganisatie hoopt dat zij zich alsnog aansluiten.

Inspiratie

Volgens Wakker Dier zijn cateraars bij uitstek bedrijven die kunnen inspireren met gezonder, milieuvriendelijker en diervriendelijker eten. Molenaar: “Als mensen ervaren hoe lekker en makkelijk het is om minder dieren te eten, kunnen ze die goede gewoonte thuis ook aanhouden.” Naast consumenten, hoopt Wakker Dier dat ook andere bedrijven geïnspireerd raken om zich in te zetten voor de eiwittransitie.

Doelstellingen

Wakker Dier wil dat alle vleesverkopers zich actief inzetten voor minder dier en meer plant. De organisatie heeft daarvoor doelstellingen geformuleerd, waaraan de zestien cateraars zich hebben verbonden:  

1. Vanaf 2023 monitoren bedrijven hun eiwitverkoop en daarbinnen de verhouding dierlijk/plantaardig. Zij rapporteren de voortgang hierop minimaal jaarlijks openbaar.

2. In 2025 is minimaal 50 procent van de eiwitten die zij verkopen plantaardig en is de totale hoeveelheid eiwit die zij verkopen niet toegenomen.

3. In 2030 is minimaal 60 procent van de eiwitten die zij verkopen plantaardig en is de totale hoeveelheid eiwit die zij verkopen niet toegenomen.

Gezondheidsraad

Deze week publiceerde de Gezondheidsraad een uitgebreide studie naar de effecten van 60 procent plantaardig. Conclusie is dat de transitie naar meer plantaardig goed is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders en de milieu-impact van onze voeding met 25 procent kan verlagen. De raad roept daarom alle partijen in de voedselketen op om zich in te zetten voor 60 procent plantaardig.

Bron: Wakker Dier/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Innergy brengt gezondere pomodorosaus voor schoolkantines

Catering – Cateraar Innergy in Zevenbergen is sinds begin deze maand de nieuwe naam van Catermaat De Reus. De naam staat voor de innerlijke energie die het cateringbedrijf drijft én voor de innerlijke kracht waar het eten en drinken voor zorgt. Na eerdere succesvolle introducties van Sweet Mustard Culidressing en Sweet Chilisauce, lanceert de schoolcateraar nu de Pomodoro & Peperone Culisauce.

Lees bericht




Food100 maakt zes Foodhelden van 2024 bekend

Verkiezing - Tijdens een bijeenkomst met de 100 meest impactvolle voedselveranderaars van Nederland maakte de Food100-vakjury de namen van zes innovators bekend die de titel Foodheld van het jaar mogen hebben. Deze voorlopers uit de Food100-lijst maakten dit jaar bijzonder veel indruk met hun werk om de Nederlandse voedselketen duurzamer, gezonder en socialer te maken.

Lees bericht


Merendeel hoger onderwijs draagt bij aan eiwittransitie

Onderwijscatering - Bijna alle Nederlandse universiteiten en hogescholen (88%) nemen maatregelen die bijdragen aan de eiwittransitie. Daarnaast heeft 41% een doelstelling opgesteld met betrekking tot meer plantaardig voedsel op de campus. Dat laat ProVeg weten na onderzoek in een nieuwsupdate.

Lees bericht

Karma Kebab opent vestiging in Amsterdam

Formulenieuws – Wat ooit als experiment op festival Lowlands begon in 2018 is nu uitgegroeid tot  echte foodformule. Naast de grote flagship-locatie in Utrecht is er nu een nieuw restaurant in Amsterdam geopend. En stappen naar het openen van meer locaties de komende jaren worden gezet.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid