Stijgende prijzen rem op herstel retailsector


Stijgende prijzen leggen druk op retailbestedingen

Analyse – Een volumegroei van 1 procent voor de retailsector in 2022 verwacht ABN AMRO. Een belangrijke oorzaak van die matige groei zijn de stijgende prijzen, ook die van de boodschappen. Als andere reden voor de matige groei ziet de bank de verschuivingen in bestedingen naar diensten als reizen en horeca zodra alle beperkende maatregelen zijn opgeheven.

En dat laatste is natuurlijk mooi nieuws voor de horeca, maar een hoge inflatie is minder goed nieuws. Ook niet voor de horeca. In januari was de inflatie 6,4 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2021. De stijgende energieprijzen zijn de hoofdoorzaak van deze inflatie. De prijsdruk vanuit voedingsmiddelen en industriële goederen, waaronder retailproducten als kleding en elektronica, neemt echter ook verder toe door onder andere toeleveringsproblemen en grondstoftekorten, analyseert de bank. Toch nog toe merkte de consument dat niet omdat de stijgende kosten werden opgevangen in de keten, maar dat is nu niet meer het geval en merkt de consument dat ook. En dat wordt niet gecompenseerd door stijgende lonen. Tegenover een stijging in consumentprijzen met 3,5 procent staat namelijk een toename van de cao-lonen met 2,2 procent in 2022.

De inflatie heeft gevolgen voor de koopkracht van consumenten. Zo heeft het NIBUD onlangs berekend dat een gemiddeld huishouden er 40 euro per maand op achteruit gaat in 2022.

Veel onzekerheden

Voorlopig blijft het peilen van de stemming ook nog even onduidelijk binnen retail, want hoewel op 15 januari de niet-essentiële winkels weer open mochten, kampen veel bedrijven nog met veel onzekerheden. Zo hebben veel bedrijven te maken met personeelstekorten en gaan ze ondanks steunmaatregelen als de NWO en de TVL vaak gebukt onder hoge schulden. De genoemde hoge energiekosten en afnemende koopkracht komen hier nog eens bovenop.

Prognoses

Voor de gehele sector verwacht ABN AMRO in 2022 een matige volumegroei van één procent. Tegelijkertijd is er sprake van grote verschillen tussen sectoren. Zo hebben retailers in voedingsmiddelen - zoals supermarkten en voedingsspeciaalzaken - een goed jaar gehad, terwijl retailers in non-food in zwaar weer verkeerden. Hoewel hun volumes niet zo fors groeiden als in 2020, konden supermarkten de groei wel vasthouden (+0,1 procent) en wisten voedingsspeciaalzaken (+1,8 procent) deze zelfs te vergroten. Voor beide segmenten geldt dat zij in 2022 echter rekening moeten houden met krimp (-1 procent).

Gevolgen

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de retailsector en het consumentengedrag. ABN AMRO voorziet dat een deel van de consumenten blijvend minder winkelbezoek zal afleggen, gerichter en meer lokaal gaat winkelen en aankopen blijft verleggen naar het onlinekanaal. De bank verwacht daarom voor de onlineretail - zowel pure webwinkels als traditionele retailers met een onlinepropositie - een volumegroei van 10 procent in 2022.

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

HOMiES en The Category & Trade Company bundelen krachten

Samenwerking - Foodservice HOMiES, het nieuwe platform dat foodservice professionals wil samenbrengen en The Category & Trade Company (CTC) zijn een strategische samenwerking aan gegaan. Daarmee is CTC de eerste officiële kennispartner van Foodservice HOMiES. De samenwerking moet een stevige basis leggen voor een gezamenlijke missie om de sector te versterken en vooruit te helpen.

Lees bericht






Consumenten geven weer meer uit in derde kwartaal

Analyse – Consumenten geven weer meer uit. De groei zit vooral bij de uitgaven aan diensten, volgens een analyse van ING Research op basis van ING-data over het derde kwartaal. Te zien is dat de waarde van de consumententransacties in Nederland is toegenomen met 1,4% ten opzichte van een kwartaal eerder.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid