Strandpaviljoens optimistisch over komend seizoen
Strandpaviljoens – De strandpaviljoens langs de Nederlandse kust zijn positief over de omzetten die zij denken te gaan behalen in het seizoen 2023. Zo’n 60 procent van de strandlocaties verwacht een hogere of een gelijkblijvende omzet te realiseren als in 2022. Maar de horecaondernemers langs de kust, maar zijn pessimistisch over de marges.
Dat blijkt uit een analyse van ABN AMRO, die woensdag is gepubliceerd. De bank heeft daarvoor een enquête gehouden onder de strandpaviljoens. De analyse van die verzamelde gegevens heeft betrekking op de zogenaamde zoutwaterpaviljoens en niet de paviljoens langs de Nederlandse binnenwateren.
Hoge lasten
Goed nieuws voor de 339 paviljoenhouders aan de Nederlandse kust zou je denken, maar niets is minder waar. Volgens de analyse gaat de helft van de paviljoenhouders gebukt onder de hoge lasten en onnodige beschadigingen die het gevolg zijn van het verplicht op- en afbouwen van de paviljoens in de winter. Daarnaast zorgen de vele verkeersbewegingen die nodig zijn voor het op- en afbreken zoveel milieuschade dat vergunningen als gevolg van de stikstofwetgeving in het geding dreigen te komen. De kosten die het op- en afbouwen van een paviljoen met zich meebrengen, zorgen er ook voor dat investeringen in verduurzamen achterwege blijft, zo signaleert de bank.
Zakelijke markt
Om een strandpaviljoen rendabel te exploiteren wordt al jaren niet alleen maar gekeken naar het weer. Steeds vaker richten de paviljoens zich op de zakelijke markt. Vooral Bloemendaal aan Zee, Noordwijk, Scheveningen en Zandvoort zijn in trek als het gaat om locatie voor vergaderingen. Maar het aantal ‘mooiweerdagen’ zorgt er ook voor dat de kust steeds vaker wordt bezorgd door dagbezoekers.
Omzet
Hoeveel de strandpaviljoens omzetten, is niet in de rapportage te lezen. Wel het aantal toeristen dat de kustgebieden dit jaar verwacht te ontvangen. Nederland ontvangt dit jaar volgens inschatting van ABN AMRO 38 miljoen vakantiegangers uit eigen land, Duitsland en België; een stijging van 4 procent ten opzichte van 2022. Volgens eerdere berekeningen van een aantal instituten stegen de bestedingen aan dagactiviteiten aan het strand in de periode 2013-2018 met 40 procent tot 320 miljoen euro omzet. Uiteindelijk leverde dat het verblijfstoerisme aan de kust een omzet op van ruim 2,4 miljard euro. In 2023 zullen die omzetten substantieel hoger liggen.
Bron: ABN AMRO/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Royal Swinkels opnieuw ‘Sustainable Brewery of the Year’
Brouwerij - Royal Swinkels valt twee keer in de prijzen bij de Icons of Beer 2024. Voor het tweede jaar op rij wint het familiebedrijf de titel ‘Sustainable Brewery of the Year’. Daarnaast wordt de inzet van Sustainability Manager Marthijn Junggeburth bekroond met de titel ‘Sustainability Officer of the Year’.
Lees berichtStrandpaviljoen Woest 17 Beste Paviljoen van 2024
Verkiezingen – Deze week werden in Zeeland de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen van Nederland en de Schoonste Stranden uitgereikt. Woest 17 ontving de hoofdprijs voor het Beste Paviljoen van Nederland uit handen van Saskia Geraeds van het Landelijk Bestuur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
Lees berichtMark Schraauwen volgt Michel Driessen op als CEO bij Verstegen
Benoeming - CEO Michel Driessen heeft de dagelijkse leiding van Verstegen Spices & Sauces per 1 juni overgedragen aan CCO Mark Schraauwen. Mark zal de functie van CEO gaan bekleden. Michel Driessen blijft eigenaar van Verstegen en neemt zitting in de Raad van Advies van het Rotterdamse familiebedrijf.
Lees berichtPaardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag
Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtStrandpaviljoenondernemers verwend met pizza bij opbouw
Strandpaviljoens - De strandpaviljoens zijn volop bezig met de start van het nieuwe seizoen. De tijdelijke locaties worden weer opgebouwd en de jaarrond paviljoens worden klaargemaakt voor het buitenseizoen. Dr. Oetker Professional speelde hierop in om een aantal van hen langs de Nederlandse kust te verrassen met warme pizza’s.
Lees bericht