Strandpaviljoens optimistisch over komend seizoen


Strandpaviljoens voorzien een goed seizoen, maar zien de marges wel minder worden

Strandpaviljoens – De strandpaviljoens langs de Nederlandse kust zijn positief over de omzetten die zij denken te gaan behalen in het seizoen 2023. Zo’n 60 procent van de strandlocaties verwacht een hogere of een gelijkblijvende omzet te realiseren als in 2022. Maar de horecaondernemers langs de kust, maar zijn pessimistisch over de marges.

Dat blijkt uit een analyse van ABN AMRO, die woensdag is gepubliceerd. De bank heeft daarvoor een enquête gehouden onder de strandpaviljoens. De analyse van die verzamelde gegevens heeft betrekking op de zogenaamde zoutwaterpaviljoens en niet de paviljoens langs de Nederlandse binnenwateren.

Hoge lasten

Goed nieuws voor de 339 paviljoenhouders aan de Nederlandse kust zou je denken, maar niets is minder waar. Volgens de analyse gaat de helft van de paviljoenhouders gebukt onder de hoge lasten en onnodige beschadigingen die het gevolg zijn van het verplicht op- en afbouwen van de paviljoens in de winter. Daarnaast zorgen de vele verkeersbewegingen die nodig zijn voor het op- en afbreken zoveel milieuschade dat vergunningen als gevolg van de stikstofwetgeving in het geding dreigen te komen. De kosten die het op- en afbouwen van een paviljoen met zich meebrengen, zorgen er ook voor dat investeringen in verduurzamen achterwege blijft, zo signaleert de bank.

Zakelijke markt

Om een strandpaviljoen rendabel te exploiteren wordt al jaren niet alleen maar gekeken naar het weer. Steeds vaker richten de paviljoens zich op de zakelijke markt. Vooral Bloemendaal aan Zee, Noordwijk, Scheveningen en Zandvoort zijn in trek als het gaat om locatie voor vergaderingen. Maar het aantal ‘mooiweerdagen’ zorgt er ook voor dat de kust steeds vaker wordt bezorgd door dagbezoekers.

Omzet

Hoeveel de strandpaviljoens omzetten, is niet in de rapportage te lezen. Wel het aantal toeristen dat de kustgebieden dit jaar verwacht te ontvangen. Nederland ontvangt dit jaar volgens inschatting van ABN AMRO 38 miljoen vakantiegangers uit eigen land, Duitsland en België; een stijging van 4 procent ten opzichte van 2022. Volgens eerdere berekeningen van een aantal instituten stegen de bestedingen aan dagactiviteiten aan het strand in de periode 2013-2018 met 40 procent tot 320 miljoen euro omzet. Uiteindelijk leverde dat het verblijfstoerisme aan de kust een omzet op van ruim 2,4 miljard euro. In 2023 zullen die omzetten substantieel hoger liggen.

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

CIRFOOD nieuwe cateraar van NWO

Catering - NWO heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor de complete culinaire dienstverlening, voor zowel zijn kantoor in Utrecht als in Den Haag. Hiermee is de horecadienstverlener sinds gisteren verantwoordelijk voor het eten en drinken binnen alle restauratieve voorzieningen en ook de banqueting van NWO. De overeenkomst heeft een contractduur van vijf jaar.

Lees bericht


Algemeen directeur Lidl Nederland Koninklijk onderscheiden

Onderscheiding - Algemeen directeur Lidl Nederland, Marcel Oosterwijk, is woensdag benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Deze Koninklijke onderscheiding mocht Oosterwijk in ontvangst nemen voor zijn inzet en visie op het gebied van duurzaam ondernemen binnen de Nederlands samenleving.

Lees bericht

La Place opent ook tweede vernieuwde locatie binnen HEMA

Formulenieuws – Na Hilversum opende aan de Langestraat 72 in Alkmaar La Place donderdag de tweede vestiging van het vernieuwde restaurantconcept in een Hema. Op deze locatie van La Place geen buffet, maar een food- en barista bar, waar bestellingen worden opgenomen en ter plekke vers worden bereid. Ook kunnen gasten in het restaurant via een QR-code een bestelling plaatsen, direct afrekenen...

Lees bericht

Cheque voor Jeugdfonds bij heropening Sligro Alkmaar

Groothandel – Ter gelegenheid van de heropening van de Sligro-vestiging in Alkmaar werd een schenking gedaan aan het Alkmaarse Jeugdfonds Sport & Cultuur. De volledig verbouwde locatie werd dinsdag geopend door Angélique Schmeinck (24Kitchen), Kees Kiestra (directeur Sligro zelfbedieningsgroothandels en Sander Koolwijk (vestigingsdirecteur Sligro Alkmaar).

Lees bericht



Food Cabinet behaalt B Corp certificering

Certificering- Creative agency Food Cabinet is vanaf nu een B Corporation. Om de certificering te verkrijgen moet een organisatie aan hoge standaarden voldoen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid. B Corp bedrijven zijn onder andere Tony’s Chocolonely, Patagonia, The Food Line Up, YB, Dopper en Moyee Coffee.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid