Strandtenten leveren aanbevelingen voor 1,5 metersamenleving in bij KHN


Strandpaviljoen De Golfslag in Scheveningen is klaar voor de 1,5 metersamenleving / Foto bij: © PR

Strandtenten - De strandexploitanten aan de Nederlandse kust zijn klaar om te starten met hun nieuwe anderhalvemeterdienstverlening. De afgelopen periode hebben zij gebruikt om hun horecazaken aan te passen en gereed te maken, zodat kan worden voldaan aan de RIVM richtlijnen in de nieuwe anderhalvemetersamenleving. De aanbevelingen zijn ingeleverd bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Met de aanbevelingen willen alle deelnemende strandexploitanten laten zien dat het uitserveren van eten en drinken op 1,5 meter wél kan. Zij geven dan ook aan helemaal klaar te zijn voor hun gasten. “En dat is hard nodig aangezien wij nog steeds niet de loonkosten van ons personeel vergoed krijgen terwijl er 0 omzet binnenkomt”, aldus André Triep, voorzitter van VVS Scheveningen en eigenaar van Strandclub WIJ in Scheveningen.

Noodkreet ‘NOW’

Met de noodkreet ‘Strandtenten in het NOW!’ van Zeeland tot Schiermonnikoog lieten de Nederlandse kuststeden vorige week al zien dat de samenwerking goed is en zij elkaar steunen in deze tijd. Alle deelnemende strandverenigingen aan de Nederlandse kust hebben tal van aanbevelingen verzameld en ingeleverd bij Koninklijk Horeca Nederland met het verzoek deze kenbaar te maken bij het Ministerie. Het kabinet heeft alle organisaties eerder in Nederland opgeroepen na te denken over het versoepelen van de coronamaatregelen

Bedienen op 1,5 meter afstand

De strandpaviljoens hebben dit nu opgepakt en zijn gaan kijken welke aanpassingen er gedaan moeten worden willen de strandtenten voldoen aan de nieuwe anderhalvemetersamenleving. Regulering speelt daarbij een belangrijke rol. Zo worden de gasten in het plan door het personeel naar hun plaats aan een tafel geleid. Die tafels staan op meer dan 1,5 meter zodat gasten geen contact kan hebben met andere bezoekers. Daarnaast zijn extra uitserveertafels geïntroduceerd waarop het bedienend personeel de drankjes en gerechten op 1,5 meter afstand kunnen uitserveren. Op die manier kan de gast zelf opstaan en zijn bestelling van de uitserveertafel halen. Triep: “Als onze gasten klaar zijn en zij hebben betaald met de pin, begeleiden wij ze weer uit onze zaak die voorzien is van een aparte uitgang. Hierna wordt de tafel leeggeruimd en wordt alles ontsmet. En zijn wij weer klaar om de volgende gasten te placeren. Zo hebben alle deelnemende strandtenten op maat oplossingen bedacht voor hun exploitatie.”

Veiligheid

De veiligheid van de gasten en de medewerkers staat voorop. Triep: “Wij hebben letterlijk en figuurlijk een zee aan ruimte in onze strandtenten als wij de hele locatie optimaal benutten. Dit betekent wel dat wij met minder personeel werken zodat we goed kunnen spreiden.” Bovendien werken de medewerkers op een verantwoordelijke en veilige manier en volgen ze alle hygiënerichtlijnen van het RIVM.

Maar de strandpaviljoens geven in sommige gevallen ook aan te willen werken aan nog meer zekerheid. Zo geeft Triep aan: “Binnen ons bedrijf wordt bij aanvang van de dienst de temperatuur van het personeel gemeten met een infrarood thermometer. Van het bedienend personeel, de chef tot de toiletjuffrouw. Daarnaast werkt bedienend personeel met handschoenen aan, die worden gewisseld na uitgifte van elke bestelling, reguleren wij de toiletbezoeken met een toiletjuffrouw en wassen wij allemaal regelmatig onze handen.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

SVH en KHN komen met gratis e-learning Hygiëne & Veiligheid in coronatijd

Opleiding – Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) komen met een nieuwe gratis e-learning Hygiëne & Veiligheid in coronatijd. Nu de horeca vanaf 1 juni weer voorzichtig open mag, hebben de beide organisaties besloten om een speciale e-learning in coronatijd voor de bedrijfstak te ontwikkelen op het gebied van Hygiëne & Veiligheid.

Lees bericht

KHN voorzichtig positief over nieuwe steunmaatregelen

Noodplan - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is voorzichtig positief over de extra steunmaatregelen voor de horecabranche. Zo wordt loonsteun van de eerste regeling aangepast en wordt de regeling ook verlengd, wordt de TOZO-regeling verlengd, maar strenger door de partnertoets en komt er ook een regeling voor de vaste lasten.

Lees bericht

VCHO, NHG en ProFri pleiten voor een meer dynamisch protocol

Horecaprotocol – Vereniging Chinese-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO), Nederlands Horeca Gilde (NHG) en de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) vinden dat KHN, bij het gisteren gepresenteerde protocol, te hoog inzet en willen een meer dynamischer protocol. Het trio is van mening dat het KHN-voorstel ondernemers te veel vrijheid geeft en willen een stappenplan dat meer aansluit bij de nu geldende noodverordeningen en richtlijnen...

Lees bericht

Aangenomen Kamermoties bieden perspectief voor extra noodhulp horeca

Coronacrisis – De Tweede Kamer wil, dankzij een ingediende motie van de VVD en D66, snel duidelijkheid van de regering over de aanvulling op het lopende steunpakket voor de horeca, specifiek rondom de doorlopende vaste lasten. Daarnaast pleiten ChristenUnie en CDA voor een onderzoek naar de mogelijkheden of én hoe de vaste bedrijfskosten kunnen worden vergoed.

Lees bericht






© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid