Strandtenten leveren aanbevelingen voor 1,5 metersamenleving in bij KHN


Strandpaviljoen De Golfslag in Scheveningen is klaar voor de 1,5 metersamenleving / Foto bij: © PR

Strandtenten - De strandexploitanten aan de Nederlandse kust zijn klaar om te starten met hun nieuwe anderhalvemeterdienstverlening. De afgelopen periode hebben zij gebruikt om hun horecazaken aan te passen en gereed te maken, zodat kan worden voldaan aan de RIVM richtlijnen in de nieuwe anderhalvemetersamenleving. De aanbevelingen zijn ingeleverd bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Met de aanbevelingen willen alle deelnemende strandexploitanten laten zien dat het uitserveren van eten en drinken op 1,5 meter wél kan. Zij geven dan ook aan helemaal klaar te zijn voor hun gasten. “En dat is hard nodig aangezien wij nog steeds niet de loonkosten van ons personeel vergoed krijgen terwijl er 0 omzet binnenkomt”, aldus André Triep, voorzitter van VVS Scheveningen en eigenaar van Strandclub WIJ in Scheveningen.

Noodkreet ‘NOW’

Met de noodkreet ‘Strandtenten in het NOW!’ van Zeeland tot Schiermonnikoog lieten de Nederlandse kuststeden vorige week al zien dat de samenwerking goed is en zij elkaar steunen in deze tijd. Alle deelnemende strandverenigingen aan de Nederlandse kust hebben tal van aanbevelingen verzameld en ingeleverd bij Koninklijk Horeca Nederland met het verzoek deze kenbaar te maken bij het Ministerie. Het kabinet heeft alle organisaties eerder in Nederland opgeroepen na te denken over het versoepelen van de coronamaatregelen

Bedienen op 1,5 meter afstand

De strandpaviljoens hebben dit nu opgepakt en zijn gaan kijken welke aanpassingen er gedaan moeten worden willen de strandtenten voldoen aan de nieuwe anderhalvemetersamenleving. Regulering speelt daarbij een belangrijke rol. Zo worden de gasten in het plan door het personeel naar hun plaats aan een tafel geleid. Die tafels staan op meer dan 1,5 meter zodat gasten geen contact kan hebben met andere bezoekers. Daarnaast zijn extra uitserveertafels geïntroduceerd waarop het bedienend personeel de drankjes en gerechten op 1,5 meter afstand kunnen uitserveren. Op die manier kan de gast zelf opstaan en zijn bestelling van de uitserveertafel halen. Triep: “Als onze gasten klaar zijn en zij hebben betaald met de pin, begeleiden wij ze weer uit onze zaak die voorzien is van een aparte uitgang. Hierna wordt de tafel leeggeruimd en wordt alles ontsmet. En zijn wij weer klaar om de volgende gasten te placeren. Zo hebben alle deelnemende strandtenten op maat oplossingen bedacht voor hun exploitatie.”

Veiligheid

De veiligheid van de gasten en de medewerkers staat voorop. Triep: “Wij hebben letterlijk en figuurlijk een zee aan ruimte in onze strandtenten als wij de hele locatie optimaal benutten. Dit betekent wel dat wij met minder personeel werken zodat we goed kunnen spreiden.” Bovendien werken de medewerkers op een verantwoordelijke en veilige manier en volgen ze alle hygiënerichtlijnen van het RIVM.

Maar de strandpaviljoens geven in sommige gevallen ook aan te willen werken aan nog meer zekerheid. Zo geeft Triep aan: “Binnen ons bedrijf wordt bij aanvang van de dienst de temperatuur van het personeel gemeten met een infrarood thermometer. Van het bedienend personeel, de chef tot de toiletjuffrouw. Daarnaast werkt bedienend personeel met handschoenen aan, die worden gewisseld na uitgifte van elke bestelling, reguleren wij de toiletbezoeken met een toiletjuffrouw en wassen wij allemaal regelmatig onze handen.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

KHN wil snelle opening horeca en krijgt bijval

Actie -Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bood vanmorgen voorafgaand aan het coronadebat de nieuwe horecaroutekaart en petitie aan Tweede Kamerleden aan. Met deze actie wil KHN duidelijk maken dat de horeca op een veilige en verantwoorde manier open kan en daar nog deze week duidelijkheid over wil. KHN riep voorafgaand aan het debat het kabinet op per direct versoepelingen voor de...

Lees bericht


Studenten organiseren Colourfull Lunch voor de horeca

Actie – Studenten van het Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland hebben met een lunch aandacht gevraagd voor de problemen in de horeca. Met de Colourfull Lunch wilden zij de aandacht vestigen op het werken in de horeca in het algemeen en het tekort aan personeel en de horeca-opleidingen in het bijzonder.

Lees bericht

KHN wil deze week duidelijkheid heropening horeca

Heropening - Nu er steeds meer geluiden komen vanuit gemeenten en maatschappij over de mogelijkheden de horeca te heropenen, roept Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het kabinet op om nog deze week de horecasector duidelijkheid te geven over heropening.

Lees bericht



KHN: Horeca klaar voor verantwoorde heropening

Horeca - De horeca kan per direct, maar anders uiterlijk 15 januari veilig open. Dat laat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. De belangenvereniging heeft een routekaart gemaakt hoe de horeca gefaseerd op een veilige en verantwoorde wijze open kan.

Lees bericht

KHN: Harde lockdown dramatisch voor horeca

Horeca – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wil dat de overheid de voorraden van de horecabedrijven gaat compenseren. Het gaat niet alleen om de voorraden die al in huis zijn voor kerst, maar ook om de bestellingen die zijn gedaan bij de groothandels.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid