Strandtenten leveren aanbevelingen voor 1,5 metersamenleving in bij KHN


Strandpaviljoen De Golfslag in Scheveningen is klaar voor de 1,5 metersamenleving / Foto bij: © PR

Strandtenten - De strandexploitanten aan de Nederlandse kust zijn klaar om te starten met hun nieuwe anderhalvemeterdienstverlening. De afgelopen periode hebben zij gebruikt om hun horecazaken aan te passen en gereed te maken, zodat kan worden voldaan aan de RIVM richtlijnen in de nieuwe anderhalvemetersamenleving. De aanbevelingen zijn ingeleverd bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Met de aanbevelingen willen alle deelnemende strandexploitanten laten zien dat het uitserveren van eten en drinken op 1,5 meter wél kan. Zij geven dan ook aan helemaal klaar te zijn voor hun gasten. “En dat is hard nodig aangezien wij nog steeds niet de loonkosten van ons personeel vergoed krijgen terwijl er 0 omzet binnenkomt”, aldus André Triep, voorzitter van VVS Scheveningen en eigenaar van Strandclub WIJ in Scheveningen.

Noodkreet ‘NOW’

Met de noodkreet ‘Strandtenten in het NOW!’ van Zeeland tot Schiermonnikoog lieten de Nederlandse kuststeden vorige week al zien dat de samenwerking goed is en zij elkaar steunen in deze tijd. Alle deelnemende strandverenigingen aan de Nederlandse kust hebben tal van aanbevelingen verzameld en ingeleverd bij Koninklijk Horeca Nederland met het verzoek deze kenbaar te maken bij het Ministerie. Het kabinet heeft alle organisaties eerder in Nederland opgeroepen na te denken over het versoepelen van de coronamaatregelen

Bedienen op 1,5 meter afstand

De strandpaviljoens hebben dit nu opgepakt en zijn gaan kijken welke aanpassingen er gedaan moeten worden willen de strandtenten voldoen aan de nieuwe anderhalvemetersamenleving. Regulering speelt daarbij een belangrijke rol. Zo worden de gasten in het plan door het personeel naar hun plaats aan een tafel geleid. Die tafels staan op meer dan 1,5 meter zodat gasten geen contact kan hebben met andere bezoekers. Daarnaast zijn extra uitserveertafels geïntroduceerd waarop het bedienend personeel de drankjes en gerechten op 1,5 meter afstand kunnen uitserveren. Op die manier kan de gast zelf opstaan en zijn bestelling van de uitserveertafel halen. Triep: “Als onze gasten klaar zijn en zij hebben betaald met de pin, begeleiden wij ze weer uit onze zaak die voorzien is van een aparte uitgang. Hierna wordt de tafel leeggeruimd en wordt alles ontsmet. En zijn wij weer klaar om de volgende gasten te placeren. Zo hebben alle deelnemende strandtenten op maat oplossingen bedacht voor hun exploitatie.”

Veiligheid

De veiligheid van de gasten en de medewerkers staat voorop. Triep: “Wij hebben letterlijk en figuurlijk een zee aan ruimte in onze strandtenten als wij de hele locatie optimaal benutten. Dit betekent wel dat wij met minder personeel werken zodat we goed kunnen spreiden.” Bovendien werken de medewerkers op een verantwoordelijke en veilige manier en volgen ze alle hygiënerichtlijnen van het RIVM.

Maar de strandpaviljoens geven in sommige gevallen ook aan te willen werken aan nog meer zekerheid. Zo geeft Triep aan: “Binnen ons bedrijf wordt bij aanvang van de dienst de temperatuur van het personeel gemeten met een infrarood thermometer. Van het bedienend personeel, de chef tot de toiletjuffrouw. Daarnaast werkt bedienend personeel met handschoenen aan, die worden gewisseld na uitgifte van elke bestelling, reguleren wij de toiletbezoeken met een toiletjuffrouw en wassen wij allemaal regelmatig onze handen.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Hotellerie roept kabinet op btw-plan te laten varen

Politiek - In Hotel Babylon kwamen begin deze week onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens diverse analisten gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht, maar zal het plan vooral ook veel negatieve effecten meebrengen.

Lees bericht


Strandpaviljoen Woest 17 Beste Paviljoen van 2024

Verkiezingen – Deze week werden in Zeeland de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen van Nederland en de Schoonste Stranden uitgereikt. Woest 17 ontving de hoofdprijs voor het Beste Paviljoen van Nederland uit handen van Saskia Geraeds van het Landelijk Bestuur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht

KHN roept met partnerpartijen op om btw niet te verhogen

Politiek – In de aanloop naar het eerste debat in de Tweede Kamer van het nieuwe kabinet vandaag roept Koninklijke Horeca Nederland (KHN), samen met een aantal andere belangenorganisaties, de politieke partijen en het kabinet op om de verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% te heroverwegen.

Lees bericht


Sport, media, boeken, cultuur en horeca samen tegen hogere btw

Actie - Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca komt in het geweer tegen de btw-verhoging. Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken.

Lees bericht

KHN lanceert het Fastservice Manifest

Actie – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en zes fastservice-bedrijven hebben de afgelopen maanden gewerkt aan een Fastservice Manifest. Doel is actief bij te dragen aan een gezondere voedselomgeving.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid