Succesvolle test HelloFresh en WUR met houdbaarheidsmeter ‘Keep-it’


Onderzoek - Maaltijdboxleverancier HelloFresh en Wageningen University & Research (WUR) hebben samen een test gedaan naar de effecten van de Keep-it-houdbaarheidsindicator. Deze indicator geeft op de verpakking weer tot wanneer je een vers product kunt blijven gebruiken. Zodoende hoeft de consument minder vaak eten weg te gooien.

Voedselverspilling is nog altijd een belangrijk thema. Jaarlijks verspillen Nederlanders zo’n 592 duizend ton voedsel, dat feitelijk nog eetbaar is. HelloFresh en WUR wilden daarom onderzoeken of mensen minder gemakkelijk producten weg zouden gooien als de meter aangaf dat het product nog eetbaar was.  De smart-sensortechnologie van Keep It meet namelijk bij welke temperaturen producten onderweg bewaard zijn, en geeft aan hoeveel dagen houdbaarheid nog resteren. Consumenten hoeven een product dan pas weg te gooien als het écht niet meer goed is.

Uit eerder onderzoek van beide partijen was gebleken dat consumenten de Tenminste-Houdbaar-Tot (THT) of Te-Gebruiken-Tot (TGT) vaak door elkaar halen en ook niet altijd goed hanteren. Hierdoor worden producten uit voorzorg weggegooid, die nog gebruikt kunnen worden. De houdbaarheidsindicator is gebaseerd op tijd-temperatuurverloop en helpt consumenten de juiste afweging te maken. “In Noorwegen gebruiken verschillende retailers al sinds 2013 de Keep-it® indicator," zegt Gertrude Zeinstra, projectcoördinator en onderzoeker bij Wageningen Food & Biobased Research. “We wilden weten of Nederlandse en Vlaamse consumenten hier ook voor open staan, hoe ze ermee omgaan en of ze begrijpen hoe de indicator werkt."

Slimme indicator

Bij HelloFresh staat voedselverspilling hoog op de agenda. Het bedrijf is ook aangesloten bij Stichting Samen Tegen Voedselverspillingzagen. Victor Smits, duurzaamheidsmanager bij HelloFresh: “Samen deze pilot opzetten betekent niet alleen dat het onderzoek volgens de hoogste norm is uitgevoerd, maar ook dat deze duurzame innovatie onder de aandacht komt. Op deze manier hopen we de slimme indicator op meer plekken te kunnen introduceren.” Het onderzoek werd volgens wetenschappelijke richtlijnen afgenomen onder 1500 klanten van de maaltijdboxleverancier. Het merendeel van de consument bleek positief gestemd over de Keep-it-indicator en gaf aan het systeem betrouwbaar en nuttig te vinden. Het onderzoek wijst uit dat de indicator potentie heeft bij het verminderen van voedselverspilling. “76% had het idee dat de indicator hen kon helpen om minder voedsel te verspillen," zegt Zeinstra. Met indicator gaven meer deelnemers aan eerst te ruiken en te kijken en minder deelnemers zouden het product onmiddellijk weggooien.

Bron: WUR/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

HelloFresh realiseert 3,75 miljard euro omzet in 2020

Maaltijdboxbezorgdienst - HelloFresh SE, de grootste leverancier van maaltijdboxen in de wereld, heeft 2020 afgesloten met een goed resultaat van meer dan 600 miljoen geleverde maaltijden aan klanten over de hele wereld. De groepsomzet voor het volledige jaar 2020 bedroeg 3,75 miljard euro tegenover 1,8 miljard euro in 2019, een groei van +111%.

Lees bericht






‘Wetgeving staat verwaarden reststromen vaak in de weg’

Politiek – Om voedselverspilling te kunnen halveren voor 2030, moet – Europese - wetgeving veranderen. De Nederlandse Stichting Samen Tegen Voedselverspilling doet daarom de oproep om de spelregels rondom reststromen te veranderen, zodat het verwaarden van die reststromen eenvoudiger wordt.

Lees bericht

UFS en Orbisk strijden samen tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Unilever Food Solutions (UFS) en voedselafvalmonitor Orbisk gaan gezamenlijk strijden tegen voedselverspilling in de horeca. De samenwerking sluit aan bij Unilevers ‘Future Foods’ plan, dat de milieu-impact van de voedselketen moet verminderen en mensen gaat helpen met de transitie naar gezondere voedingspatronen.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid