SUNT bananenbrood en donuts populair bij Sodexo
Catering – De bedrijfsrestaurants van Sodexo Nederland zijn tegenwoordig voorzien van de single slice bananenbrood en donuts Lemon Poppyseed en Caramel Pecan van SUNT. Volgens de cateraar zijn de producten populair onder de gasten door de smaak. Dat deze producten ook nog de enorme verspilling van bananen tegengaan is extra winst.
De keuze voor een samenwerking met SUNT past helemaal in Sodexo’s beleid om samen te werken met leveranciers die de voedselvoorzieningsketen positief veranderen.
Meest verspilde fruit
Veel banen die dagelijks aankomen in de havens, bereiken de supermarkten niet omdat zij niet voldoen aan de regels. “De banaan is daardoor het meest gegeten én meest verspilde fruit”, aldus Annabel Hoogendoorn, Brand Manager bij SUNT. “Vaak zijn het bananen die net zijn begonnen met rijpen en in plaats van donkergroen al lichtgroen zijn. Als dat in 6 van de 54 dozen op een pallet het geval is, wordt de hele pallet afgekeurd. En bij 8 pallets wordt de hele container vernietigd.” Wereldwijd leidt dit tot een verspilling van 50 miljard kilo op een productie van 100 miljoen ton geteelde bananen.
4 miljoen bananen
Laura Hoogland, oprichter van SUNT Food, vond dat in 2018 een zodanig verspilling dat zijn in haar eigen keuken bananenbroden begon te bakken van overgebleven bananen van de buurtsuper. Vervolgens bracht zij die naar lokale koffietentjes en daarna zelfs naar het hoofdkantoor van Albert Heijn. Inmiddels zijn de bananenbroden bij de meeste supermarkten te koop en komen ze niet meer uit Laura’s keuken, maar uit een grootschalige productiebakkerij. De bananenpuree – de basis voor de bananenbroden en ovengebakken donuts – wordt gemaakt van geredde bananen. In 2023 waren dit er zo’n 4 miljoen. Hoogendoorn: “Inmiddels verkopen we 60% van onze producten via retail en 40% via food services. Dankzij bedrijven als Sodexo liggen onze producten op toplocaties en krijgen we de kans om Sodexo’s klanten te voorzien van verantwoorde snacks én ons verhaal over de strijd tegen voedselverspilling te delen. Zo maken we samen impact!”
Bron: Sodexo/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Albert Heijn zet ‘kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen
Supermarkt - Vanaf donderdag gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen. Albert Heijn eigenmerk magere en volle yoghurt en karnemelk zijn de eerste producten met dit nieuwe logo.
Lees berichtBaker & Baker introduceert Côte d’Or muffins & donuts
Introductie - De Europese fabrikant van bakkerijproducten Baker & Baker introduceert muffins en donuts van het merk Côte d'Or. Vanaf september zijn de muffins en donuts in de Benelux verkrijgbaar bij een aantal retailers en foodservicebedrijven.
Lees berichtRotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven
Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees berichtMark Hanemaaijer verruilt Unilever voor Europastry
Persoonlijk - Mark Hanemaaijer verruilt Unilever na 12 jaar om aan de slag te gaan bij Europastry als directeur Sales & Marketing Central Europe. Hanemaaijer werkte de afgelopen vijf jaar als directeur Out-of-Home. Daarvoor werkte Hanemaaijer voor de retail binnen Unilever, zo was hij onder meer verantwoordelijk voor de introductie van het Unilever-assortiment bij Aldi en Lidl.
Lees berichtAmerican Cookies van ‘geredde bananen’ uit de keten
Introductie - The Banana Factory heeft zich toegelegd op het redden van bananen in de keten. Aanvankelijk waren dat bananen uit de Europese havens, maar nu wordt er samen met De Graaf Bakeries ook gewerkt aan het reden van de bananen verderop in de keten. Samen met Albert Heijn wordt er een circulaire variant van American Cookie onder huismerk gelanceerd,...
Lees bericht