Supermarkt Dirk start petitie voor btw-verlaging op groente en fruit

Petitie – Supermarktketen Dirk van den Broek gaat zich inzetten voor een verlaging van het btw-tarief op groenten en fruit. Onder het motto #detijdisrijp start Dirk een online petitie om de belasting op groente en fruit van 9% naar 6% te verlagen. Het is voor het eerst dat een supermarkt voorop loopt in de strijd voor lagere belasting.
Algemeen directeur Marcel Huizing van Dirk van den Broek roept Nederlandse burgers en andere supermarkten op om het initiatief te steunen en met elkaar de petitie te ondertekenen via detijdisrijp.nl.
De afgelopen jaren zijn gezonde producten veel harder in prijs gestegen dan ongezonde producten. Hierdoor is kiezen voor gezonde voeding voor veel mensen vaak helemaal geen optie, zo luist de motivatie bij de supermarktketen. Al jaren zetten diverse gezondheidsinstanties zich in om de btw op groente en fruit te verlagen, maar dit is altijd zonder resultaat gebleven. Dit kan niet langer, vindt supermarktketen Dirk van den Broek, daarom kunnen mensen een petitie voor btw-verlaging ondertekenen via detijdisrijp.nl.
Ongezond btw-tarief
“Mensen maken keuzes voor gezondere voeding met hun hart en hoofd, maar zeker ook met hun portemonnee”, aldus Marcel Huizing. “Ik hoop dan ook van harte dat we zo snel mogelijk met een groot aantal handtekeningen en steun vanuit de supermarktbranche kunnen laten zien dat wij iedereen in staat willen stellen om dagelijks te kunnen kiezen voor gezonde voeding.”
Toegankelijker
Over een paar weken zijn de Tweede Kamerverkiezingen en dus is de tijd nu rijp om btw-verlaging op groente en fruit op de agenda van politieke partijen te krijgen. Huizing hoopt dat minstens 40.000 mensen de petitie ondertekenen zodat het als officieel burgerinitiatief kan worden aangeboden. Het doel is dat de btw op groente en fruit van 9% naar 6% verlaagd wordt zodat gezonde, verse producten voor meer mensen dagelijks toegankelijk worden. Een belastingverlaging draagt bij aan een gezondere leefstijl, wat uiteindelijk leidt tot een gezondere bevolking. Daar heeft iedereen baat bij. De petitie tekenen kan op www.detijdisrijp.nl en steun aan de actie op social media kan via #detijdisrijp.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jumbo scherpt strategie aan en vernieuwt topstructuur
Formulenieuws - Op basis van een uitgebreide strategische analyse heeft Koninklijke Jumbo Food Groep haar nieuwe Meerjarenplan geïntroduceerd met daarin een aanscherping van de koers. De nieuwe strategie is erop gericht de sterke positie van Jumbo verder uit te bouwen in zowel de winkels als online. Tegelijkertijd past het bedrijf haar topstructuur aan. Dat meldt de supermarktketen donderdag in...
Lees berichtFoodsector pleit voor gezond BTW-tarief op groente en fruit
Actie - Marcel Huizing, algemeen directeur Dirk van den Broek, heeft namens een groot aantal (food)partijen een bezoek gebracht aan het nieuwe kabinet om het belang te onderstrepen van een gezond BTW-tarief op groente en fruit. Uiteraard in stijl met een grote mand vers fruit.
Lees berichtAmazing Oriental opent nieuwe vestiging in Amersfoort
Formulenieuws - Amazing Oriental opent op dinsdag 20 april zijn eerste winkel in Amersfoort. Deze nieuwe vestiging van de Aziatische supermarktketen is te vinden in winkelcentrum Oppidium. De winkel krijgt ook een eigen foodcorner, waar mensen kunnen zitten
Lees berichtAmsterdams reclame-initiatief steunt lokale horecazaken
Actie – In Amsterdam heeft reclamebureau Tosti Creative het initiatief genomen om lokale horecazaken te steunen door adverteerders advertentieruimte te geven op de ruiten van cafés en restaurants. Goedlopende organisaties en de verlieslijdende horeca kunnen elkaar op deze manier helpen.
Lees berichtSupermarktoprichter Dirk van den Broek (96) overleden
Persoonlijk - Dirk van den Broek is vorige week woensdag overleden. De grondlegger van de ‘Samenwerkende Dirk van den Broek Bedrijven’ is 96 jaar geworden. Van den Broek is inmiddels in besloten kring begraven.
Lees berichtMede-oprichter Meike Beeren vertrekt bij Marqt
Formulenieuws - Meike Beeren, een van de mede-oprichters van Marqt vertrekt bij supermarktketen. Beeren vertrekt naar headhunterbureau The Executive Network (TEN). Volgens een bericht van het ANP is zij toe aan een nieuwe stap in haar carrière. Beeren richtte Marqt in 2005 samen met Quirijn Bolle op. Recent werd bekend gemaakt dat de formule ondanks de vijftien locaties nog winst...
Lees bericht