Supermarkten halen hoogste weekomzet ooit


Foto bij Jumbo Foodmarkt is genomen voor de coronamaatregelen

Supermarkten – Dat de supermarkten hoge omzetten realiseren door de sluiting van de horeca is bekend. De coronamaatregelen zorgden de afgelopen maanden er voor dat de supermarktomzet al met circa 6.2% extra toenamen. Nu sinds 15 december ook non-essentiële winkels gesloten zijn, is de omzet van supermarkten nog meer gestegen, zo laat onderzoeksbureau Nielsen weten.

In week 51 is met € 1,02 miljard de hoogste supermarktomzet ooit genoteerd. Met deze topomzet is het record van week 51 in 2017 gebroken. De omzet in week 51 ligt dit jaar 13.3% hoger dan de omzet in dezelfde week vorig jaar. Naast meer omzet uit etenswaren, is er ook meer vraag naar tabaksartikelen, cadeaukaarten en (kras)loten. Door winkelsluitingen van o.a. Tabak&Gemak winkels, moeten consumenten nu uitwijken naar de supermarkt.

Met nog enkele dagen te gaan voor Kerst bestaat de mogelijkheid dat ook week 52 een topweek gaat worden, zo verwacht Nielsen. Alhoewel restaurantbezoek deels wordt vervangen door afhaal meer-gangenmenu’s, zullen ook veel Nederlanders met Kerst zelf in de keuken aan de slag gaan. Door de huidige beperkende maatregelen is het niet denkbeeldig dat men zich daarbij op extra luxe trakteert en de supermarktomzet tot nieuwe hoogte stuwt.

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Anuga biedt internationaal overzicht food en beverage

Vakbeurzen - De aankomende editie van Anuga van 7 t/m 11 oktober 2023 in Keulen geeft niet alleen een overzicht van het wereldwijde aanbod op het gebied van eten en drinken, maar ook op tal van onderdelen zoals diepvries, biologische producten en hot en colddrinks. Als internationale levensmiddelenbeurs biedt het platform een totaaloverzicht op het gebied van eten en drinken.

Lees bericht


Jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam breekt alle records

Vakbeurzen - Gastvrij Rotterdam vierde de afgelopen drie dagen haar 10e editie. De beurs in vijf de hallen van Rotterdam Ahoy was met 500 deelnemende bedrijven volledig uitverkocht, waarmee deze editie de grootste tot nu toe is. Ook werd met 18.559 bezoekers een recordaantal gerealiseerd.

Lees bericht

10e editie Gastvrij Rotterdam sfeervol van start gegaan

Vakbeurzen – Veel bezoekende foodprofessionals, veel vakwedstrijden en veel evenementen in sfeervol aangeklede beurshallen. Zo is de jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam het beste samen te vatten. Deelnemende bedrijven hadden er bij aanvang van de beurs dan ook duidelijk zin in.

Lees bericht

FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht


‘AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen’

Bijeenkomst – Donderdag vond de bijeenkomst ‘Phygital’ van Trema Foodnetwerk. Het thema behandelde de vraagstukken van de steeds verdere (noodzakelijke) integratie van digitalisering en robotisering in de foodservicebranche. Efficiency en gebrek aan personeel zijn belangrijk uitgangspunten bij de invulling. Conclusie van de dag: AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen, maar kunnen de menselijke waarde van gastvrijheid nooit vervangen.

Lees bericht

L’OUI, de machine voor cocktails

Techniek – Horecabedrijven die cocktails willen aanbieden, maar geen zin hebben of  tijd willen vrijmaken voor mixen, shaken of stirren, kunnen kiezen voor L’ OUI. De werking van het apparaat is vergelijkbaar met die van de Nespressomachines, alleen serveert L’OUI cocktails en mocktails.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid