Supermarkten realiseren een na hoogste weekomzet


Lege schappen bij supermarkten door hamstergedrag van consumenten in het begin van de lockdown

Marktanalyse - De Nederlandse supermarkten realiseerden vorig week (week 11) een omzet van 998 miljoen euro. Dit is een stijging van ruim 31% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. De omzet was de op een na hoogste weekomzet die werd gerealiseerd, aldus onderzoeksbureau Nielsen.

Deze ongekend hoge omzet is een direct gevolg van de ontwikkelingen rondom het coronavirus, zo laat Nielsen weten. De afgelopen weekomzet gaat net niet over de omzet heen van week 51 in 2017. In die week werd door de Nederlandse supermarkten de hoogste omzet ooit gehaald.

Johan Vrancken, Managing Director, Nielsen Connect Benelux: “De enorme toename in week 11 was behoorlijk, maar voorspelbaar als je kijkt naar andere markten die ons zijn voorgegaan in de COVID-19-crisis. Door het volgen van voorspelbare patronen die op andere markten kunnen worden waargenomen, kunnen we ons beter voorbereiden op de komende weken.” Nielsen geeft aan regelmatig verslag uit te brengen over de ontwikkelingen in de markt. “Juist in deze uitzonderlijke situatie,” aldus Vrancken.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht

‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht


Marco van Bergen sluit zijn Udens toprestaurant OONIVOO

Horeca - Het Udense toprestaurant OONIVOO WineSpired sluit per 30 december 2023 definitief de deuren. Dat heeft eigenaar Marco van Bergen laten weten. Inflatie en de energiecrisis, die volgen op het verlies van de Michelinster en drie horecalockdowns zijn de reden. Hij is nog op zoek naar een partij die de lopende huurovereenkomst en de inrichting van het restaurant wil overnemen.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid