Supermarkten realiseren een na hoogste weekomzet


Lege schappen bij vrijwel alle supermarkten door hamstergedrag van consumenten

Marktanalyse - De Nederlandse supermarkten realiseerden vorig week (week 11) een omzet van 998 miljoen euro. Dit is een stijging van ruim 31% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. De omzet was de op een na hoogste weekomzet die werd gerealiseerd, aldus onderzoeksbureau Nielsen.

Deze ongekend hoge omzet is een direct gevolg van de ontwikkelingen rondom het coronavirus, zo laat Nielsen weten. De afgelopen weekomzet gaat net niet over de omzet heen van week 51 in 2017. In die week werd door de Nederlandse supermarkten de hoogste omzet ooit gehaald.

Johan Vrancken, Managing Director, Nielsen Connect Benelux: “De enorme toename in week 11 was behoorlijk, maar voorspelbaar als je kijkt naar andere markten die ons zijn voorgegaan in de COVID-19-crisis. Door het volgen van voorspelbare patronen die op andere markten kunnen worden waargenomen, kunnen we ons beter voorbereiden op de komende weken.” Nielsen geeft aan regelmatig verslag uit te brengen over de ontwikkelingen in de markt. “Juist in deze uitzonderlijke situatie,” aldus Vrancken.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Opnieuw forse omzetgroei supermarkten

Supermarkt – Nederlandse supermarkten weten recordomzetten te realiseren als gevolg van de crisis. De omzet bedroeg in week 12 van dit jaar 933 miljoen euro, een stijging van 22% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar, aldus databureau Nielsen.

Lees bericht

Discounter Lidl opent eerste eigen café

Buitenland - Discounter Lidl is in Noord-Ierland van plan een supermarkt met café te openen. De Duitse supermarktketen zou de plannen voor een dergelijke combinatiewinkel te hebben bevestigd tegenover The Irish News.

Lees bericht


Jumbo groeit het hardst in marktaandeel

Supermarkten – Van alle supermarkten in Nederland groeit Jumbo het hardst. Voor een belangrijk deel wordt die groei gerealiseerd door overnames. Opvallende dalers zijn de discounters Aldi en Lidl. Jaarlijks maakt onderzoekbureau Nielsen de marktaandelen bekend. Albert Heijn is nog steeds met afstand de grootste supermarktketen. Vorig jaar liet Albert Heijn voor het eerst een daling ziien. In het overzicht laat...

Lees bericht


‘Achterhoek en grensstreek kiezen vaker voor alcoholvrij’

Onderzoek – Alcohol zit in de lift. Niet alleen wordt het meer verkocht, ook het aantal alcoholvrije biervarianten neemt steeds meer toe. Wel zijn er regionale verschillen in consumptie. Zo blijkt alcoholvrij bier vooral populair te zijn in de Achterhoek en langs de grensstreken. Nederland is een echt pilsland, stelt onderzoeksbureau Nielsen die de analyse over de biermarkt maakte. In 2009 bestond...

Lees bericht

Consumenten kopen steeds vaker duurzaam voedsel

Monitor - De bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland zijn in 2018 ten opzichte van 2017 met 7% toegenomen. Het marktaandeel van bestedingen aan duurzaam voedsel in de totale bestedingen aan voedsel is 11%. Duurzaam stijgt bij alle productgroepen, behalve bij vlees- en vleeswaren. Dat meldt de Monitor Duurzaam Voedsel 2018 van Wageningen Economic Research. De monitor geeft een overzicht van de bestedingen...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid