Supermarkten stoppen met desinfecteren van elk winkelwagentje


Foto bij: Vier keer per dag worden de winkelwagentjes nog gedesinfecteerd bij sommige locaties van AH

Coronamaatregelen – Supermarktketen Albert Heijn is gestopt met het desinfecteren van de winkelwagentjes na elk gebruik. Bij sommige locaties moeten klanten het voortaan zelf doen en bij andere locaties wordt gemeld dat dit nog maar vier keer per dag gebeurt. De nieuwe hygiënerichtlijn vanuit het hoofdkantoor zou al sinds gisteren zijn ingegaan. Ook andere supermarktketen versoepelen de hygiëne richtlijnen en desinfecteren niet meer na elk gebruik van winkelwagen, of mandje. Klanten spreken er schande van.

Het desinfecteren van winkelwagentjes is ingesteld om verspreiding van het coronavirus verder in te dammen. Nu de maatregelen door het Kabinet worden versoepeld, vindt Albert Heijn en enkele andere supermarktketens waaronder Lidl, het blijkbaar niet meer noodzakelijk de winkelwagentjes na elke gebruik te ontsmetten. Klanten spreken daar schande van en vinden het vies. Bovendien snappen ze niet waarom het niet meer gebeurt, omdat zij de overtuiging hadden dat het verplicht was door overheidsmaatregelen. Het CBL, de belangenorganisatie van alle supermarkten, had al eerdere laten weten dat het schoonhouden van alle winkelwagen en winkelmandjes door de supermarkten naar eigen inzicht rondom de verspreiding van het virus werd gedaan.

Taak van de supermarkt

De klant wordt wel in gelegenheid gesteld de winkelwagentjes zelf te desinfecteren. Een tafeltje met doekjes en ontsmettingsmiddel staan daarvoor klaar. Maar de meeste klanten vinden het schoonhouden van de winkelwagentjes een taak van de supermarktketen. Zij moeten zich immers ontfermen over de veiligheid van hun klanten, zo geven zij aan. Ook omdat nu veel klanten onvoorbereid bij de gebruikte winkelwagentjes staan zonder handschoenen. Bij de betrokken organisaties was niemand meer bereikbaar om de wijziging van de hygienerichtlijnen te motiveren..

Ook geen wagentje meer per klant

Nu er geen medewerkers meer bij de winkelwagentjes staan wordt er ook niet meer op gelet dat alle klanten met een winkelwagentje de supermarkt in gaan. Terwijl het CBL hierover als protocolmaatregel schrijft: "Het gebruik van een winkelwagen wordt verplicht in supermarkten, ook als een klant slechts één product nodig heeft". Door het toezicht los te laten is het niet meer mogelijk om het aantal bezoekers in de supermarkt te bepalen. Klanten begrijpen niet waar deze wijzigingen in een keer vandaan komen, maar zijn niet gelukkig met de nieuwe situatie. Sommige klanten bij de supermarkten, die geconfronteerd werden met de nieuwe richtlijnen, overwegen voortaan naar andere supermarkten te gaan, die de hygiëneregels bij de winkelwagentjes nog wel hanteren. Klanten reageerden met opmerkingen als ‘de klant moet het bij AH blijkbaar maar uitzoeken’, tot ‘wat er tussen de schoonmaakbeurten gebeurt, is blijkbaar niet meer interessant voor supermarkten’. Ook het feit dat er wel voor tientallen euro's gekocht mag worden, maar dat het schoonmaken van een winkelwagen in coronatijd te veel moeite is, was een veel gehoorde klacht bij twee AH-locaties. Een klant was zelfs zo furieus over het informatiebordje dat zij wegliep en uitriep: “Stelletje imbecielen!”

Onrechtvaardig

De horeca ergert zich al langer aan de situatie binnen supermarkten. De locaties kennen geen beperkingen qua bezoekersaantallen zoals de horeca en in de winkels lopen mensen dwars door elkaar, ondanks de hesjes en de informatieborden met ‘houd anderhalvemeterafstand’. Vooral het feit dat de horeca zich wel aan allerlei protocollen moet houden, waaraan de supermarkten zich steeds minder hoeven te houden steekt veel ondernemers.

Ook econoom Bas Jacobs sprak zich daarover recent nog uit in een online discussie voor de foodservicesector. Volgens deze econoom zijn de verschillen in opgelegde maatregelen tussen de supermarkten en de horeca zelfs onrechtvaardig groot.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



PLUS verruimt assortiment biologische melk

Supermarkt - Sinds juni 2021 is alle dagverse melk, karnemelk en yoghurt in een literpak en halve literpak van het PLUS huismerk, standaard biologisch. Deze week zet PLUS een volgende grote stap: alle anderhalve- en twee literpakken dagverse melk zijn ook standaard biologisch.

Lees bericht

‘Consument zoekt straks eerder de discounter op’

Onderzoek – Driekwart van de Nederlander gaat door hoge energierekeningen en inflatie straks andere keuzes maken aanzien van winkels. Discount supermarkten zoals Lidl zullen hiervan profiteren en zien naar verwachting klanten overlopen van o.a. Albert Heijn en Jumbo. Niet alleen worden andere winkels en merken gekozen, ook wordt langer op aanbiedingen gewacht. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A.

Lees bericht

AH start met Overblijvers tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Vanaf vandaag kunnen klanten via de AH app in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels AH Overblijvers-pakketten reserveren en kopen. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan.

Lees bericht


Lidl laat consument vacumeren tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - In aanloop naar de Verspillingsvrije week (start 12 september) kondigen Lidl en Too Good To Go een volgende stap aan in hun strijd tegen voedselverspilling. Partijen starten een spaaractie voor vershoudbakjes waarin eten(sresten) thuis gevacumeerd bewaard kunnen blijven, zodat ze langer houdbaar zijn.

Lees bericht

Albert Heijn start samen met Voedselbank ontbijtactie

Actie – Omdat geen enkel kind zonder ontbijt naar school moet start Albert Heijn samen met de voedselbanken de landelijke actie “Op een lege maag kun je niet leren”. Klanten kunnen in de 550 winkels van AH ontbijtproducten kopen en deze doneren aan de Voedselbank. De actie loopt vanaf 29 augustus t/m 4 september.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid