Supermarkten zien omzet ook in 2021 toenemen


Eerste PLUS met on-to-go-balie en restaurant in Almere

Supermarkt – In 2021 hebben de Nederlandse supermarkten €44.6 miljard omzet gedraaid. Dit is weliswaar een lichte daling van -0.2%, echter door de extra 53e week in 2020, had 2021 één week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei +1.7% zijn geweest.

Dat schrijft NielsenIQ, voormalig bekend als Nielsen, naar aanleiding van de bekendmaking van de marktaandelen in de Nederlandse markt. Na de recordgroei in 2020 (+11.2%), is de omzet ook in 2021 op een hoog niveau gebleven, onder andere door diverse beperkende coronamaatregelen bij de horeca en andere retailers.

Tabak

Volgens NielsenIQ  speelden ook een tweetal zaken bij tabak en belangrijke rol bij de omzetgroei bij de supermarkten. Eén grote factor was de tweevoudige accijnsverhoging op tabak in januari en april, de andere vormde de tijdelijke sluiting van tabakszaken begin en eind 2021. Dit leverde de supermarkten een omzetgroei van €158 miljoen op.

Omzetplussen

De overheidsmaatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan zorgden ook voor omzetplussen in diverse andere categorieën. Zo profiteerden de supermarkten van het adviesthuis te werken waardoor categorieën als batterijen (+16%), tijdschriften (+9%) maar ook kaarsen (+50%) extra verkochten. Evenals in 2020 hebben de verschillende horecasluitingen ook een extra impuls gegeven aan de bieromzet gegeven. Volgens NielsenIQ pluste bier met ca. €35 miljoen.

Online

In 2021 is ook het belang van de onlineverkopen van supermarkten verder gestegen. De online omzet was in 2021 €2.4 miljard, een stijging van bijna +30% versus 2020, zo laat het bedrijf weten..

Of de positieve ontwikkelingen zich ook dit blijft voordoen, is de vraag volgen NielsenIQ. Met oplopende inflatiecijfers en prijsverhogingen vraagt het bedrijf zich af of de consumenten wel evenveel blijven kopen.

Bron: NielsenIQ/@FoodClicks

Omzetaandelen supermarkten Foto's: NielsenIQ

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Groeiende zorgen over voldoende horecapersoneel

Onderzoek  - Horecaondernemers hebben grote zorgen over personeelskrapte. Zeker met de lange weekenden met Hemelvaart en Pinksteren voor de deur, vragen horecaondernemers zich af of ze hun gasten wel op de juiste manier kunnen ontvangen door het personeelsprobleem in de sector, maar inzet techniek wordt nog niet gezien als oplossing. Dat laat onderzoek van GROUP7 Professional Community zien.

Lees bericht

Vakbeurs euvend & coffeena 2022 gaat niet door

Vakbeurzen - De Internationale Vakbeurs voor Vending & Office Coffee Service die gepland staat voor 27 tot en met 29 oktober, euvend & coffeena 2022, gaat dit jaar niet door. De reden is dat de organisatie niet een volwaardige afspiegeling van de markt voor vending en koffie kan presenteren.

Lees bericht

Diageo lanceert nieuw B2B-kennisplatform DIAGEO One

Platform - Diageo introduceert DIAGEO One, een B2B-ondersteuningsplatform, waar eigenaren van slijterijen en horeca 24 uur per dag terecht kunnen voor onder meer exclusieve trainingsvideo's, recepten, social media materiaal, speciale aanbiedingen, trends updates. Ook het bestellen van Diageo producten via hun reguliere groothandel kan met DIAGO One.

Lees bericht


Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht

Grote inhaalslag horeca in 2022 met ruim 30% volumegroei

Analyse - Gedurende dit jaar vindt er in de horeca een grote inhaalslag plaats met een verwachte volumegroei van 30% tot 35%. Ondanks de forse groei zal de horecasector naar verwachting pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van ING Research.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid