Supermarkten zien omzet ook in 2021 toenemen
_1024_768_90.jpg)
Supermarkt – In 2021 hebben de Nederlandse supermarkten €44.6 miljard omzet gedraaid. Dit is weliswaar een lichte daling van -0.2%, echter door de extra 53e week in 2020, had 2021 één week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei +1.7% zijn geweest.
Dat schrijft NielsenIQ, voormalig bekend als Nielsen, naar aanleiding van de bekendmaking van de marktaandelen in de Nederlandse markt. Na de recordgroei in 2020 (+11.2%), is de omzet ook in 2021 op een hoog niveau gebleven, onder andere door diverse beperkende coronamaatregelen bij de horeca en andere retailers.
Tabak
Volgens NielsenIQ speelden ook een tweetal zaken bij tabak en belangrijke rol bij de omzetgroei bij de supermarkten. Eén grote factor was de tweevoudige accijnsverhoging op tabak in januari en april, de andere vormde de tijdelijke sluiting van tabakszaken begin en eind 2021. Dit leverde de supermarkten een omzetgroei van €158 miljoen op.
Omzetplussen
De overheidsmaatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan zorgden ook voor omzetplussen in diverse andere categorieën. Zo profiteerden de supermarkten van het adviesthuis te werken waardoor categorieën als batterijen (+16%), tijdschriften (+9%) maar ook kaarsen (+50%) extra verkochten. Evenals in 2020 hebben de verschillende horecasluitingen ook een extra impuls gegeven aan de bieromzet gegeven. Volgens NielsenIQ pluste bier met ca. €35 miljoen.
Online
In 2021 is ook het belang van de onlineverkopen van supermarkten verder gestegen. De online omzet was in 2021 €2.4 miljard, een stijging van bijna +30% versus 2020, zo laat het bedrijf weten..
Of de positieve ontwikkelingen zich ook dit blijft voordoen, is de vraag volgen NielsenIQ. Met oplopende inflatiecijfers en prijsverhogingen vraagt het bedrijf zich af of de consumenten wel evenveel blijven kopen.
Bron: NielsenIQ/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Blikjes met statiegeldlogo stromen nu al binnen’
Statiegeld – Vanaf 1 april zit er statiegeld op blik en moeten deze blikjes kunnen worden ingeleverd. Dat betekent dat de blikjes met het statiegeldlogo nu al binnenstromen stromen bij supermarkten, NS Stations, bioscopen, sportverenigingen en andere verkooppunten. Maandag konden de eerste blikjes met statiegeld worden ingenomen.
Lees berichtHead of Horeca Markus Pieters vertrekt bij Metro/Makro
Persoonlijk – Markus Pieters vertrekt na bijna 11 jaar als Head of Horeca bij Makro Nederland. Pieters was een van de bepalende gezichten achter de horeca-activiteiten van Metro/Makro Cash and Carry. Hij meldt zijn vertrek zelf op linkedin.
Lees berichtHoreca krijgt groter podium op Recreatie Vakbeurs 2023
Vakbeurzen – De Recreatie Vakbeurs gaat het horecagedeelte op de beursvloer verder uitbreiden. Afgelopen editie werd het horecasegment voor het eerst toegevoegd aan de beurs.
Lees bericht‘Bourgondische’ groothandel Hanos Maastricht geopend
Groothandel – 40.000 vierkanter meter oppervlakte en meer dan 100.000 producten. Hanos laat in Maastricht zien wat het in huis heeft. Een unieke vestiging met een bourgondische twist, zo schrijft Hanos en dat werd door de foodprofessionals bevestigd.
Lees berichtGastrovino wil over drie jaar 50 locaties hebben
Formulenieuws – Dertig locaties heeft Gastrovino momenteel, maar als het aan directeur Arjan Rosendaal ligt, groeit de formule van de wijn -en delicatessenzaken binnen drie jaar uit naar 50 vestigingen.
Lees berichtCasual dining concept Vegitalian heeft internationale groeiambitie
Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.
Lees bericht