Supermarktoprichter Dirk van den Broek (96) overleden


Waar het allemaal begon voor Dirk van den Broek / Foto bij: Website Dirk van den Broek

Persoonlijk - Dirk van den Broek is vorige week woensdag overleden. De grondlegger van de ‘Samenwerkende Dirk van den Broek Bedrijven’ is 96 jaar geworden. Van den Broek is inmiddels in besloten kring begraven.

Van den Broek werd in 1924 als boerenzoon geboren en ging op jonge leeftijd an de slag als melkboer. In 1942 opende hij als 18-jarige – midden in de oorlogsjaren - zijn eerste melkwinkel in Amsterdam. Zes jaar later opende hij zijn eerste zelfbedieningszaak in de hoofdstad.

Met de koop van een enorm pand op de hoek van de Kinkerstraat en de Bilderdijkkade in Amsterdam in 1953 erfde Dirk van den Broek ook een snackbar. In 1956 wordt die zaak omgedoopt tot lunchroom, zo vertelt de hitorie van het bedrijf..

De Samenwerkende Dirk van den Broek bedrijven komt uit de periode dat er nog verschillende supermarktketens onder eigen naam actief waren. In 2014 werden de formules Bas, Dirk en Digros allemaal samengevoegd onder de naam Dirk.

Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 120 vestigingen in heel Nederland. Het merendeel van de winkels zit in het westen van het land.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht



‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht

Marco van Bergen sluit zijn Udens toprestaurant OONIVOO

Horeca - Het Udense toprestaurant OONIVOO WineSpired sluit per 30 december 2023 definitief de deuren. Dat heeft eigenaar Marco van Bergen laten weten. Inflatie en de energiecrisis, die volgen op het verlies van de Michelinster en drie horecalockdowns zijn de reden. Hij is nog op zoek naar een partij die de lopende huurovereenkomst en de inrichting van het restaurant wil overnemen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid